woensdag 29 september 2010

Schaatsen

Na de moeizame eerste keer schaatsen afgelopen zondag heb ik vandaag besloten het toch maar weer te gaan proberen. Het was nog steeds lekker rustig op de 400m baan van De Uithof dus er kon lekker vrijuit geschaatst worden.

In tegenstelling tot de volgende keer ben ik sneller en langzamer gaan schaatsen op het moment dat ik daar zin in had. Op wat pijnlijke drukpunten op mijn voeten na ging het al een stuk beter dan de vorige keer. Nog een paar keer meer en dan ben ik al weer een stuk meer getrained en zou het allemaal wat minder moeizaam moeten gaan verlopen.



Teller:2 Activiteiten
Afstand:65.20 km
Gem. afstand:32.60 km
Tijd:02:59:02 u:m:s
Gem. tijd:01:29:31 u:m:s
Hoogte winst:22 m
Gem. snelheid:22.0 km/u
Gem. HS:144 bpm
Gem. fietscadans:--

zondag 26 september 2010

De eerste keer schaatsen!

Dit weekend ging de 400m baan de "De Uithof" weer open. Ik was erg nieuwsgierig of ik na de hernia (en klapvoet) van afgelopen jaar nog goed kon schaatsen. Bij schaatsen is een goede techniek en bijbehorende coördinatie erg belangrijk om zo efficient mogelijk je kilometers af te leggen. En aangezien mijn voet nog heel miniem "klapt" was ik erg nieuwsgierig hoe dit eventueel mijn schaats techniek zou beïnvloeden.



100 rondjes
Dus vanmiddag ben ik naar de schaatstempel getogen en heb de stoute schaatsen ondergebonden. Mijn eerste indruk toen ik begon met schaatsen was: dat gaat nog prima. De slag was nog redelijk en de klapvoet leek minimale invloed op de techniek te hebben. Ik had het plan opgevat om ongeveer 2 uur te gaan schaatsen. Toen ik eenmaal aan het schaatsen was heb ik dat doel aangepast naar 100 rondjes non-stop schaatsen. Zo gezegd, zo gedaan. Elk rondje werd geturfd op mijn Edge 500 die ik in de hand meegenomen had. De GPS werkte helaas indoor niet, maar de hartslagmeter gelukkig wel.

Zwaar!
Na een rondje of 60 begon het toch wel erg zwaar te worden. De schaatsen begonnen te zwabberen en ik kreeg een flinke zere plek aan mijn rechterbeen ter hoogte van de schacht van mijn rechterschaats. Klaarblijkelijk stond ik daar toch niet helemaal lekker recht meer op mijn schaats (later bij thuiskomst bleek dat er inderdaad een flink stuk vel afgeschuurd te zijn). Uiteindelijk maar op karakter doorgeschaatst en na 1 uur en 50 minuten had ik er 100 rondjes opzitten (eigenlijk 101, want bij rondje 39 heb ik volgens mij vergeten de rondeteller in te drukken..:-).

Twijfels
Bij terugkomst kon ik nog nauwelijks fatsoenlijk op mijn benen lopen. De hele coördinatie was eruit en het leek wel of ik zwaar gedronken had zo zwabberde ik. Het schaatsen is me eigenlijk vies tegengevallen. Als ik mijn tijd afzet tegen de richtlijnen voor het schaatsen van de Alternatieve Elfstedentocht op de Weissensee dan moet er in ieder geval nog heel wat getrained worden.  En ook als ik veel train is nog steeds de vraag of ik deze tocht binnen de 10 uur kan rijden (er mag tijdens deze tocht geschaatst worden van 07.00 tot 17.00 uur). Ik ga mij toch nog maar eens beraden of ik het doel van de Weissensee nog wel moet blijven aanhouden voor deze winter.

Wordt vervolgd...

woensdag 22 september 2010

Lentekriebels in het najaar...

De zonnige dag vandaag was een mooi cadeautje tussen al die herfstdagen van de afgelopen weken. Het gaf een gevoel van een mooie lentedag na een lange winter. Het lijkt wel of het lichaam zoiets doorheeft en even wat extra energie vrijmaakt. Het fietsen ging in ieder geval erg lekker en ik heb de hele rit zo rond mijn omslagpunt kunnen rijden.

Proefrijden met zadel
Afgelopen week heb ik een 2-tal test zadels bij Bike2Build uit Vlaardingen gehaald. Mijn huidige `Selle San Marco Rolls´ geeft toch af en toe nog ongemak bij de zitbotjes. Bij Bike2Build kun je een ´zitvlak test´ doen waarbij ze de afstand tussen je zitbotjes opmeten. Op basis van deze meting zoeken ze dan een zadel wat daar precies op afgestemd is. Vervolgens mag je met dit zadel, na borg betaling, een tijdje proefrijden en als hij bevalt kun je hem eventueel kopen.
Fizik Arione
Het zadel waar ik vandaag mee proef gereden heb is de `Fizik Arione´. Conclusie na de rit: een lekker zadel met voelbare goede ondersteuning van de zitbotjes. Volgende keer ga ik het andere test zadel proberen.

Teller:93 Activiteiten
Afstand:6,876.94 km
Gem. afstand:73.95 km
Tijd:273:05:58 u:m:s
Gem. tijd:02:56:11 u:m:s
Hoogte winst:28,272 m
Gem. snelheid:25.2 km/u
Gem. HS:140 bpm
Gem. fietscadans:90 rpm

zondag 19 september 2010

Dam-tot-Dam Fietsclassic

Vroeg op
Vandaag heb ik met Erwin(buurman), Niels(zoon) en Stijn(oomzegger) de Dam-tot-Dam fietsclassic gereden. Om 07.00 uur reden we met 2 auto's en 4 fietsen op de fietsendragers richting Amsterdam-Noord. Vanaf Noord konden we rond 08.30 konden we met het pontje oversteken tot achter het Centraal Station. Het pontje van vandaag gratis en voer op en aan. Erg handig! Vanaf het Centraal Station was het nog een klein stukje naar de Dam fietsen om te starten.
Het is nog koud 's-ochtends vroeg (10gr)

Op het pontje
65 ipv 105
De planning was om de 105km variant te nemen, maar bij het punt van opsplitsing regende het en ook de voorspellingen waren niet goed. En om nou gelijk ongetrainde Niels en Stijn een regen-hel in te sturen, da's ook zo wat. Dan fietsen ze nooit meer mee! Dus hebben we de 65km variant genomen.

Klapband
Stijn kreeg op een kilometer of 40 nog een klapband. Snel even een nieuw binnenbandje gelegd en verder ging het weer. In Monnickendam zijn de jongens ingewijd in het eten van appeltaart met slagroom (een must voor de serieuze toerfietser). Het bleef achteraf nog redelijk droog, maar langs het IJmeer stond een meer dan stevige bries (windkracht 5/6) die we helaas tegen hadden. Aangezien ik de man in bonus(training) was had ik de eer om de kop te nemen. Diegenen die we inhaalden haakten vaak nog aan en binnen no time had ik een mooie bus aan mijn achterwiel hangen.

Door Amsterdam
Om weer bij de Dam te komen moesten we het laatste stukje door Amsterdam. De begeleiding en afzettingen waren prima geregeld, maar telkens voor stoplichten stoppen blijft niet leuk. Maar met een voldaan gevoel kwamen we op de Dam weer onder het Finish doek door. Ondanks het mindere weer toch lekker gefietst met de jongens.

Stempels van de 65km op de 105km kaart.


Teller:92 Activiteiten
Afstand:6,815.04 km
Gem. afstand:74.08 km
Tijd:271:04:13 u:m:s
Gem. tijd:02:56:47 u:m:s
Hoogte winst:28,196 m
Gem. snelheid:25.1 km/u
Gem. HS:140 bpm
Gem. fietscadans:90 rpm

zaterdag 18 september 2010

Alice in Wonderland en "Ripper Kippen"

Alice in Wonderland
Het was mooi weer dus rond elven toch nog maar even op de fiets gestapt. Ondanks het mooie weer was het niet bepaald "Alice in Wonderland"; zere kont, moeie benen, opspelende knie. Of misschien toch wel een beetje Wonderland.....
Johan in Wonderland...
"Ripper Kippen"
Op de terugweg mezelf beloond met een appeltaartje slagroom bij "De Uylenburg". Tussen de tafeltjes op het terras lopen daar kippen vrij rond. Een grote kip was zo brutaal om bij mijn tafeltje met een enorme (olympische!) jump het koekje bij mijn thee weg te graaien. Daar krijg jij serieuze problemen mee kippetje!
De "ripper kip" in kwestie......


Teller:91 Activiteiten
Afstand:6,741.39 km
Gem. afstand:74.08 km
Tijd:267:46:32 u:m:s
Gem. tijd:02:56:33 u:m:s
Hoogte winst:28,035 m
Gem. snelheid:25.2 km/u
Gem. HS:140 bpm
Gem. fietscadans:90 rpm

vrijdag 17 september 2010

Inspanningstest

Waar sta ik conditioneel?
Vanmiddag heeft Leon Burger van webtrainer.nl mij een inspanningstest afgenomen. Na een jaar intensief duursporten wilde ik wel eens 'officieel' en kwantitatief weten waar ik conditioneel sta. Uiteraard had ik zelf al wel eens een poging ondernomen om zaken als maximale hartslag en omslagpunt vast te stellen, maar dat was op provisorische basis.

De test
De test van vanmiddag werd afgenomen op een professionele fietsergometer icm een hartslagmeter die aan een PC met test software aangesloten was. Na even een paar minuten warm trappen gaat de test van start. De test is redelijk simpel: elke minuut wordt de belasting iets opgeschroefd zodat het steeds zwaarder fietsen wordt. Gedurende de hele test wordt je hartslag opgenomen. Je fietst totdat je niet meer kan (dus compleet verzuurd bent..:-). In mijn geval hield ik het 23 minuten vol. Zoals te verwachten zijn de laatste minuten het meest afzien. Ik stond toen letterlijk op de pedalen om ze met de laatste kracht nog een keer rond te krijgen.
Nee, dit ben ik niet, maar dit is wel dé fietsergometer..:-)
Het resultaat
De uitslag van de test voldeed aan mijn verwachtingen. Mijn eigen, eerder zelf berekende maximale hartslag, zat niet ver  af van die in de test vanmiddag vastgesteld is. Ook mijn gewicht en getraindheid waren conform mijn eigen perceptie. Ergo:
  • Nee, ik ben geen topsporter qua aanleg (maar dat wisten we al..),
  • Ja, mijn conditie is 'uitstekend' vergeleken met de rest van Europa (maar mag ook wel na bijna 7000km fietsen dit jaar)

Vermogen
Wat googelen op het internet levert de volgende categorisering op van geproduceerde vermogens bij fietsers:

100-200 watt:  Toerfietser
300-400 watt:  Goed getrainde toerfietser
800-900 watt:  Profwielrenners

Met mijn vermogen van 270 watt bij MLSS(omslagpunt) en 345 watt bij maximale hartslag val ik dus in de categorie "Goed getrainde toerfietser". Daar kan ik mij wel in vinden..:-)

Een interessant punt was dat het vermogen bij het omslagpunt (270 watt bij MLSS) iets aan de lage kant was (78%) tov het vermogen bij de max.hartslag (345 watt). Het lijkt er dat mijn vermogen bij sprinten hoger is..:-) Het goede nieuws is dat "sprint-spieren" getrained kunnen worden naar "duurspieren" (andersom niet). Maar daar kan wat tijd overheen gaan heb ik begrepen.

Kortom: flink mijn best doen de komende jaren dan zit er wellicht nog wat progressie in. Al met al een leuke ervaring en voor de serieuze duursporter een echte aanrader zon inspanningstest!

woensdag 15 september 2010

Crossover

Schaatsen
Het wordt 's-avonds steeds sneller donker en een fietstocht van 2 uur is 's-avonds praktisch niet meer te doen. Daarnaast gaat in Den Haag op 25 september a.s. de 400m schaatsbaan op de "De Uithof" weer open. Mijn plannen zijn om de komende winter flinke afstanden te gaan schaatsen. Als ik nog steeds acceptabel kan schaatsen, zoals vóór mijn hernia van afgelopen december, dan wil ik zelfs proberen de Alternatieve Elfstedentocht op de Weissensee te gaan rijden. Maar daarvoor moet ik eerst weer eens wat gaan proefschaatsen in september. De laatste keer in januari, ging het schaatsen nog niet helemaal zoals ik dat wilde.

Crosstrainer
Om o.a. alvast een beetje te wennen aan de schaatsbeweging ben ik vanavond maar weer eens op de cross-trainer gestapt. Dat lijkt iig al iets meer op schaatsen dan fietsen... Even alle rotzooi van de crosstrainer af halen die er gaandeweg de zomer opgestapeld was, en gaan met die banaan. Om de knieen niet gelijk teveel te belasten ben ik begonnen door langzaam op te bouwen. Het laatste half uur ging in de D3 zone en dat is indoor lekker zweten kan ik u melden!

Inspanningstest
Vanavond was de laatste training deze week vóór de inspanningstest die ik a.s. vrijdagmiddag bij Adrie van Diemen van webtrainer.nl ga afleggen. Die test is mijn eerste "echte" inspanningstest. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

maandag 13 september 2010

Wat ik je Brom!

Bromvlieg
"Wat ik je Brom" Dat betekent zoiets van: "let maar eens op!". Nou, dat had ik misschien wel beter moeten doen vandaag. Nadat ik vanavond om 18.00 uur, gelijk na het werk, op de fiets gesprongen was reed ik, met open mond van de tegenwindse inspanning, richting Hoek van Holland. Vliegt er me daar ineens een dikke, vette bromvlieg in mijn openstaande mond! Er was geen ontkomen aan, voor ik de onverlaat kon uitspugen zat hij al vastgeplakt in mijn slokdarm. Snel maar een paar fikse slokken uit mijn bidon genomen om het proteine shot weg te spoelen. En nu maar hopen dat hij geen al te gekke dingen gedaan heeft voor hij mijn mond invloog...:-(

In de wind leunen
Na Hoek van Holland had ik wind mee richting "De Berg". Ik was van plan om deze een stuk of 5x keer te nemen, maar bij de eerste keer werd ik bijna van mijn fiets geblazen. Ik kon bijna letterlijk met fiets en al, schuin tegen de wind aanleunen. Da's gekkenwerk. Dus gelijk bij aankomst beneden doorgereden en het rondje vervolgt. Om 20.15 uur kwam in het donker weer thuis. Gelukkig kunnen nu op de fiets wel de lampjes aan, dus geen gezeur of ik nog wel zichtbaar ben in het donker.


Teller:90 Activiteiten
Afstand:6,653.60 km
Gem. afstand:73.93 km
Tijd:264:25:15 u:m:s
Gem. tijd:02:56:16 u:m:s
Hoogte winst:27,889 m
Gem. snelheid:25.2 km/u
Gem. HS:140 bpm
Gem. fietscadans:90 rpm

zaterdag 11 september 2010

Carpe Diem!

Geen zin
Gistermiddag (mijn reguliere vrije vrijdagmiddag) had ik even geen zin om te fietsen. Dat komt niet vaak vaar, maar dit keer kwam het wel goed uit; het regende de hele middag. Ik had mezelf voorgenomen om dus maar vanochtend om 08.00 uur op de fiets te stappen. Rond 08.00 uur was ik goed uitgerust beneden, maar had wéér geen zin om te fietsen. Ik had al geaccepteerd dat het hem gewoon niet ging worden en ben lekker met een kop koffie de (digitale) krant gaan lezen. Gaandeweg kwam de rest van de familie ook beneden. Het zonnetje begon buiten steeds meer te roepen en rond 10.30 uur kon ik de verlokking niet meer weerstaan. Het was té mooi weer. Er moest gefietst worden!

Carpe Diem!
Blij om de overwinning op mezelf besloot ik mezelf te trakteren op een "niets-moet-alles-mag" fietsritje. Concreet houdt dat in, dat het begint als een soort van wandel-etappe. Ik fiets net zo hard als ik zin heb (en dat was niet veel) en gaandeweg zien we wel hoe het gaat: "niets-moet-alles-mag". Zo heb ik, met de wind in de rug, de eerste 50km op het uiterste gemakkie gefietst. Carpe Diem! Pluk de dag.

Tegenwind!
Ergens bij het liefelijke Bilderdam kwam het omslagpunt en kreeg ik de wind steeds meer tegen. Moest er nog gewerkt worden ook. Maar het lichaam was nog goed uitgerust en het tempo lag ook nu weer niet te hoog, zodat het goed te doen was. Na 4 uur weer terug op het honk. Lekker douchen en nu de Vuelta kijken. Er staat een mooie bergop aankomst op het programma!


Teller:89 Activiteiten
Afstand:6,588.27 km
Gem. afstand:74.03 km
Tijd:262:06:32 u:m:s
Gem. tijd:02:56:42 u:m:s
Hoogte winst:27,716 m
Gem. snelheid:25.1 km/u
Gem. HS:140 bpm
Gem. fietscadans:89 rpm