dinsdag 29 maart 2011

Not another day at the office

Gisteravond zat ik -zoals te doen gebruikelijk- de komende werkdag te overpeinzen. 's-Ochtends een normale ochtend op het kantoor in standplaats Rijswijk, maar s-middags had ik een paar afspraken bij klanten in Amsterdam ZO. Normaliter pak ik dan tussen de middag de (lease-)auto en rijdt naar Amsterdam, maar vanavond kreeg ik visioenen van een mooi alternatief.

Mobility Mixx Card
Naast mijn leaseauto heb ik namelijk ook de beschikking over een zogenaamde "Mobility-Mixx Card". Het komt er met zo'n card in het kort op neer dat je (zakelijk) gratis gebruik kunt maken van alle openbaar vervoer (trein, taxi, bus, etc.) én bepaalde parkeergarages. Tot op heden had ik mijn card slechts een enkele keer gebruikt, maar vanavond begon hij een belangrijk onderdeel van mijn plan te worden.
Fiets zoekt trein. 
Fiets-in-trein plan
Na wat geprakizeer had ik namelijk bedacht om tussen de middag, met mijn cross-hybride, in de trein te stappen en van station Voorburg naar station Amsterdam Holendrecht te reizen op de Mobility Mixx Card. Wat gepuzzel met de reisplanner leverde op dat de reis ruim een uur zou gaan duren en dat er in Gouda een keer zou moeten worden overgestapt. Dat viel niet tegen. De totale reisduur zou praktisch net zo snel zijn als met de auto, maar daarentegen wel eens een leuk afwisseling tov de gebruikelijke autorit. Als rechtgeaarde Hollander moet ik nog wel even vermelden dat de fiets nog wel even apart afgerekend diende te worden (de baas is wel goed, maar niet gek). Maar bij nadere beschouwing bleken die kosten best wel te overzien (6 euries).
Fiets in trein.

Not another day at the office
Na 's-avonds alles uitgedoktert te hebben en alle voorbereidingen te hebben getroffen (fietskleding en laptop e.d. in rugzak klaarzetten) ben ik 's-ochtends vroeg op het fietsje naar het kantoor in Rijswijk gegaan. Na een ochtend werken was het tussen de middag in 10 minuten op de fiets naar station Voorburg.  Het avontuur kan beginnen. Een kaartje voor de fiets was kinderlijk eenvoudig uit de ticket-automaat gehaald en voor ik het door had zat ik al, met de fiets en al, in de trein. Treinen op dit tijdstip moeten haast wel verliesgevend zijn, want je kan er een kanon in afvuren. Heerlijk rustig en alle plaats om de fiets te stallen en er zelf naast te zitten. Volgende uitdaging: de overstap. Ook hier verliep alles vlekkeloos volgens plan en na ruim een uur was ik al in Amsterdam gearriveerd. Het kantoor van de klant zat praktisch naast het station dus binnen een paar tellen stond ik er voor de deur.
Overstappen bij Gouda  (Antiek shit ouwe: Die borden zie je over 50 jaar nog steeds)
Let's Meet
Na de eerste meeting snel weer op het fietsje naar de volgende klant die een paar kilometer verderop kantoor houdt. Ook hier gewoon de fiets netjes op slot in het fietsenhok om vervolgens fris en fruitig een goede meeting te hebben. Na afloop was het dan zo ver: op de fiets naar terug naar huis. Maar uiteraard wel eerst even snel op het toilet omkleden en het sterke pak aangetrokken. Laat het fiets feest maar beginnen!

Fietsen
Het eerste gedeelte voerde langs de Amstel en het was heerlijk fietsen. De zijwind zorgde voor niet al te veel problemen en binnen no-time was ik in Uithoorn aangekomen. Na me van wat extra onderkleding ontdaan te hebben (het was zowaar echt warm) ging het richting Woubrugge. Op dit gedeelte kreeg ik tegenwind, maar gelukkig was hij niet al te krachtig.
En als je dan bij Leiden de file op de A4 ziet prijs je jezelf weer gelukkig dat je lekker buiten fietst. Joepie!
Bij Leiden kwam ik weer op bekend gebied. Niet meer op de Garmin rijden maar me gewoon langs de Vliet laten afzakken tot ik in Den Haag ben. Een kind kan de was doen. En tot mijn grote vreugde kon ik ook nog aanpikken bij een achterop komende groep racers. Laten die nou ook toevallig de hele Vliet af fietsen. Het kan niet op. Met af en toe wat leuke tussensprintjes was ik al snel weer in Den Haag. Na een inning afscheid van de groep (laturrrr...) nog één keer aanzetten voor de laatste kilometers door de stad naar huis.

Slot
Het was weer een mooi avontuur. De trein, de zon, het terugfietsen, en nog even meedoen in een goeie groep racers. Dit was weer zon dag om in te lijsten. Of, om in te bloggen zo u wilt..:-)


Racefiets1341 km (16x)
Cross-hybride432 km (7x)
Spinning11:53 uur (9x)
Cross-trainer1:00 uur (1x)

zondag 27 maart 2011

Fietsen met je dochter

Mijn dochter Julia had al eerder eens aangegeven ook wel eens een keer mee te willen op de racefiets. Toen alle verjaardagsvisite vanmiddag vertrokken was leek dat hét moment te zijn om samen een stuk te gaan fietsen. Dus snel met de auto naar bon-ton Frere Cees gereden om de reserve-fiets op te halen en af te stellen, zodat Julia er op kon fietsen.

Julia had zich ondertussen in mijn reserve racekleding gehesen (beetje oversized, but who cares). Rond 17.00 uur zaten we samen op de fiets en reden we met de wind in de rug en het zonnetje in het gezicht richting Hoek van Holland. We gingen grote gedeelten met een snelheid van rond de 30km/uur, en dat viel me niet tegen. Dochter had duidelijk haar zinnen gezet om niet langzaam te fietsen. Mooi man, een dochter met pit!
Even samen op de foto
Bij Hoek v. Holland zijn we even gestopt om even van het fraaie uitzicht over de Nieuwe Waterweg te genieten. Daarnaast kon Julia haar rug even weer een beetje strekken (je weet zelf waarschijnlijk nog wel hoe dat gaat als je voor de eerste keer op de racefiets zit: een hoop gezeur in je rug).

Na een minuut of tien zijn we vervolgens weer via Naaldwijk huiswaarts gekeerd. En ja, dan heb je nog wel even wind tegen. Maar daar zijn papa's voor: windbrekers, met Julia bij mij in het wiel. Na ruim 90 minuten, en 36km later, waren we weer thuis. Overall conclusie: het ging hardstikke goed. En ondanks dat Julia toch wel wat moe geworden was, ging het helemaal niet slecht voor een eerste keer.

Een trotse vader.

Racefiets1341 km (16x)
Cross-hybride361 km (6x)
Spinning11:53 uur (9x)
Cross-trainer1:00 uur (1x)

zaterdag 26 maart 2011

Grote ronde Rotterdam

Het is officieel: ik sta scheef!
Mijn rechterknie geeft al sinds jaar en dag problemen bij langdurige, repeterende inspanning/belasting. Hardlopen, bergwandelen, etc. altijd begint de rechterknie stekende pijn te geven als ik een beetje op dreef kom. Als ik de symptomen moet geloven is het een zgn. runnersknee. Sinds het einde van het afgelopen seizoen begon ik er ook tijdens het fietsen last van te krijgen. En dat was de bloody limit. Niet weer een sport voortijdig naar de knoppen door die $%#knie.

Afgelopen donderdag ben ik dus naar de huisarts getogen met als doel een doorverwijzing naar een podo-therapeut. Ik heb namelijk het sterke vermoeden dat mijn lichaam scheef staat. En dat laatste werd door haar bevestigd. Mijn linkerbovenbeen is langer dan mijn rechter. Als gevolg hiervan staat mijn linkerheup en linkerschouder hoger dan de rechterhelft. Dit geef waarschijnlijk extra druk op het rechterbeen waardoor bij belasting vrij snel de runnerknee ontstaat. Het klinkt stom, maar na meer dan 25 jaar met deze blessure rondgelopen te hebben ben ik erg blij met deze uitkomst. Als je de oorzaak weet is er wellicht ook iets aan te doen nietwaar? Binnenkort dus naar de podotherapeut!

De tocht van vandaag
Komend weekend krijgen we vrienden en familie op visite in verband met de verjaardag van Carla. Dus er zal van fietsen weinig komen. Het noodplan is om vanmiddag te gaan fietsen en zo is het gekomen. Het doel is om een mooie grote ronde om Rotterdam te fietsen en daarbij ook nog om Gouda en Zoetermeer heen te fietsen. In het parcours zitten 2 pontjes. Altijd leuk en goed om even op krachten te komen. Aangezien mijn Garmin wat kuren had was het af en toe wat spoorzoeken om de juiste afslag te vinden, maar gelukkig ben ik niet verdwaald.

Solextours Westland
Nog maar nauwelijks onderweg kom ik ineens in een "vlucht" solex rijders terecht. Meer dan 50 kirrende 40+ vrouwen op solexen waar ik midden in terecht kom. Met veel moeite en gebel slaag ik er uiteindelijk in om ze voorbij te komen. Niet te filmen!

De fietstocht verliep uiteindelijk prima en gelukkig weinig last gehad van de knie. Een prima training!

Racefiets1304 km (15x)
Cross-hybride361 km (6x)
Spinning11:53 uur (9x)
Cross-trainer1:00 uur (1x)

woensdag 23 maart 2011

AtosOrigin Tour 2011

AOtour
De kogel is door de kerk! Gisteren heb ik me opgegeven voor de AtosOrigin Tour. De deelnemers aan deze 2-daagse toertocht zijn overwegend AtosOrigin medewerkers en er wordt in twee dagen van Parijs naar Eindhoven gefietst (totaal 470km). Er wordt gefietst voor een goed doel en voor 2011 is dat KiKa.

Spinning
Vanavond dus extra gemotiveerd naar de spinning les gegaan. Omdat het einde van het spinning winterseizoen in zicht komen worden we vanavond, tijdens het spinnen, bij wijze van beloning, van een hapje en een drankje voorzien door de spinning instructeur himself. Dit was de eerste spinningles dat ik na afloop met meer calorieen de deur uitga dan waar ik mee binnen kwam. Nog nooit vertoond!

Fietsplannen
Het komende weekend komt er van fietsen niets terecht. Carla is jarig en we krijgen het hele weekend visite. Maar getrained zal er worden, dus treed het noodplan in werking. Vrijdagmiddag ga ik een lekker grote ronde fietsen. In afstandmeten.nl heb ik alvast de volgende route geplanned:



Als heb weer net zo mooi blijft als vandaag beloofd het een mooi tochtje te worden. Ik heb er zin in!
Racefiets1160 km (14x)
Cross-hybride361 km (6x)
Spinning11:53 uur (9x)
Cross-trainer1:00 uur (1x)

maandag 21 maart 2011

Rondje Westland

Na de goede benen van het weekend moest ik hier vanavond nog even van nagenieten. Dus na het eten snel op de fiets gesprongen en een rondje Westland gefietst (of 'Wasteland' zoals een twitter collega het steevast noemt). "De Berg" 5x staand opgegaan. Het hele rondje ging overigens heerlijk. Wel een rare gewaarwording dat je met een zonnetje vertrekt en in het stikdonker weer aankomt. Maar dat probleem is over een paar weken ook weer voorbij. Lange leve de Lente!


Racefiets1160 km (14x)
Cross-hybride361 km (6x)
Spinning10:35 uur (8x)
Cross-trainer1:00 uur (1x)

zaterdag 19 maart 2011

Joop Zoetemelk Classic

We schrijven zaterdag, 19 maart het jaar onzes Heren 2011. Het is al weer tijd voor de 2e toertocht van het seizoen 2011; de Joop Zoetemelk Classic. Ik lees op Wikipedia dat "onze Joop" in Den Haag geboren is en in Rijpwetering is opgegroeid. Hij heeft dus waarschijnlijk veel getrained in het Groene Hart, en dat is precies waar de Joop Zoetemelk Classic zich vandaag afspeeld.

Nieuwe Pion en Ketting
Afgelopen week heb ik nog snel even mijn pion en ketting laten vervangen door mijn fietsenmaker. Na de 8000km van afgelopen jaar leek me dat geen overbodige luxe. Maar wat doet die pannekoek? Zet hij er een 12-25 pion op in plaats van de 12-27 die er op zat. En voor een non-klimmer als ik, die komend zomer de Mont Ventoux op wil, is 12-25 geen optie. Ik zie er waarschijnlijk wel uit als een berggeit, maar ben dat absoluut niet. Dus de fiets vrijdag maar snel weer terug gebracht om dit foutje te laten corrigeren. Gelukkig was alles weer op tijd hersteld zodat de stalen ros vandaag stond te popelen om weer bestegen te worden.

Op de fiets naar Leiden
Zwager Cees en ik beginnen deze toertocht vanuit Den Haag, ons thuis. Om 07.30 uur scherp sta ik bij Cees voor de deur. Het is nog deksels koud en het wegdek is ook nog behoorlijk nat. Een heel andere start van de Witte Kruis Classic van afgelopen weekend! Op ons gemakkie fietsen we richting Leiden. Onderweg komen we de 150km rijders al tegemoet die vanaf 07.30 uur al mogen starten. Wij fietsen zelf de 75km variant en die start pas vanaf 08.30 uur.
Cees wordt extra goed gecontroleerd (ze zijn waarschijnlijk vooraf gewaarschuwd..:-))
Drukte
Bij het clubgebouw van Swift aangekomen is het enigzins chaotisch. De wegen rondom het gebouw zijn niet afgezet wat bij tijd en wijle "gedoe" met automobilisten oplevert. We besluiten snel onze startspullen te gaan halen en te vertrekken. Maar niet voordat we nog snel even een bakkie koffie naar binnen gegoten hebben.
Het is al gezellig boel in de starttent 's-ochtends
En daar gaan we
En dan zijn we los. De eerste kilometers is het net een rijwielvierdaagse; te veel fietsers op te smalle wegen. Er zit niets anders op dan rustig met de stroom mee te fietsen en wachten tot de massa zich wat uitspreid over de route. Na een kilometer of 10 is dit gelukkig het geval. We zitten in een groep die een kruissnelheid van rond de 30km/uur aanhoudt en dat is prima te doen.
Die kant op. Kan niet missen!
Cees en de hamer
Na ongeveer 50 kilometer gefietst te hebben begint bij Cees de klad er in te komen. Gelukkig hebben we nog een paar stops om weer wat extra krachten op te doen, maar ook die blijken uiteindelijk niet meer te helpen. Cees heeft de afgelopen 3 weken niet getrained en dat is duidelijk te merken. Zijn tempo zakt naar een bedenkelijke 25km/uur. Na ampel overleg besluiten we dat ik tot de volgende verzorgingspost even alleen het gas er op zet om mijn energie kwijt te raken. Cees fiets op eigen tempo door om te voorkomen dat hij voortijdig helemaal de vernieling ingaat.
Cees zit niet meer zo fris!
Anblasen!
Ik pik bij de eerste groep die ons voorbij fietst aan. Het tempo ligt rond een stevige 35/40 km/uur. Even flink aanpoten, maar ik slaag er zelfs in af en toe kopwerk te doen. Het gaat heerlijk! Na een kilometer of 10 bereiken we de volgende verzorgingspost en dan komt de straf voor mijn gejakker; ik moet wachten op Cees. Het duurt een flinke tijd hij eindelijk verschijnt. Gelukkig is ondertussen het zonnetje doorgebroken, en is het wachten niet echt een straf te noemen.
Mooie landschappen onderweg!
Uitvieren
De laatste 15 kilometer fietsen we samen op het gemak. Zodra we Leiden weer binnenkomen is het zowiezo afgelopen met het hardrijden. Stoplichten en stadsfietsers beletten je om tempo te maken, dus gaat alles op het gemakkie. Uiteraard zijn er altijd wel een stel quasi-professionals die denken dat ze bij stoplichten over de stoep iedereen voorbij moeten om hun gemiddelde snelheid te handhaven. En uiteraard zijn hun medefietsers niet te beroerd om hen op niet mis te verstane wijze te kennen  te geven wat voor sukkels ze toch eigenlijk zijn..:-)
En wat krijgt de toerfietser na afloop?
Juist! Koffie met Appeltaart en Slagroom! 
Finish
De laatste kilometer gaat over het parcour van Swift. Er zit notabene nog een colletje in dus de klimbenen worden nog even van stal gehaald. Maar dan is het dan toch eindelijk zo ver: de finish met koffie en appeltaart. De ultieme beloning voor de toerfietser!
Het Nederlands merk "Vusolo" is ook van de partij.

En zelfs bamboe fietsen zijn verkrijgbaar..:-)
Op naar huis
Na lekker te zijn uitgerust (Parijs is nog ver...) is het weer tijd om op huis aan te gaan....op de fiets. Op de terugweg draai ik nog even het gas open, maar zelfs de appeltaart is Cees naar de benen gezakt. Het laatste stuk gaat dus weer rustig aan en 25 kilometers later zijn we weer thuis.
Er is hier al duidelijk iets mis met Cees..:-)

Alhoewel het met mij ook niet helemaal lekker lijkt te gaan..:-)

Tot slot
De tocht van vandaag was een bevestiging dat het wel snor zit met de conditie zo vroeg in het seizoen. Voor Cees was het waarschijnlijk een wake-up-call: Je moet trainen Cees! En voor nu: op naar de volgende toertocht!




Racefiets1099 km (13x)
Cross-hybride361 km (6x)
Spinning10:35 uur (8x)
Cross-trainer1:00 uur (1x)

zondag 13 maart 2011

Witte Kruis Classic 2011

Jawel beste mensen, vandaag heb ik de eerste Toertocht van het seizoen gefietst!  En wel de De Witte Kruis Classic in Den Haag (105km). Afgelopen jaar had ik deze pracht tocht niet op mijn programma staan, dus dat werd wel eens tijd. Vandaag mijn WKC ontmaagding dus zullen we maar zeggen. Even een weetje tussendoor: naast de WKC toertocht werd ook op later op de dag de WKC wedstrijd verreden.
De WKC toertocht was voor mij, als residentiële Hagenees, een thuiswedstrijd. Maar dat heeft ook zo zijn charmes: een toertocht fietsen in een omgeving die je kent als je broekzak.
WKC vertrek vanaf HALO gebouw aan de Ln.v.Poot, Den Haag
Gemiddelde tijd klassement
In de de WKC Toertocht heeft men wat aardigheidjes opgenomen die het rijden van de tocht erg leuk maken. Zo krijgt elke rijder een BikeChip van Mylaps waarmee tijdregistratie gedaan wordt. Bij terugkomst ontdekte ik overigens dat het klassement was opgesteld obv dichtste benadering van de gemiddelde gereden tijd. Kortom: het gaat er niet om dat je zo hard mogelijk rijd, maar zo dicht mogelijk tegen het gemiddelde aan. Tja, daar zat ik dus 23 minuten onder. Weg mooie hoofdprijs. Pannekoek die ik ben..:-)

3km tijdrit
Verder was er in het parcours, rond het 80km punt, een tijdrit van 3km opgenomen. Gewoon zo hard mogelijk fietsen over 3km en voor winnaars in dit tussenklassement waren leuke prijzen beschikbaar gesteld. Aangezien ik rond dit punt al aardig mijn krachten had verspeeld was de tijdrit een regelrecht drama. Ook hier wederom geen prijzen dus. Jammerrrrrr...

Fietsen voor het goede doel
Maar 'last but not least': Van elke inschrijving gaat 2 euro naar de aanschaf van Automatisch Externe Defibrillators (AED) voor Haagsche Sportverenigingen. Een goed doel is altijd goed! Gelukkig valt er dus hier wel iemand in de prijzen!
Tijdwaarneming met een BikeChip voor de Toerrijders
Het fietsen
Ik fietste vandaag alleen. Zwager Kees was verhinderd dus ik ben als een soort van koekoeksjong met verschillende groepen meegefietst. En naast hoge snelheden levert dat ook leuke gesprekken op onderweg. Zoals gezegd is een bijkomend voordeel dat groepen harder fietsen dan je alleen zou doen, dus het gemiddelde lag, voor mijn doen, flink hoog.

Om een lang verhaal kort te maken: ik heb heerlijk (hard) gefietst! Na al die D1 tochtjes in de winter en begin dit jaar was ik bijna vergeten hoe lekker het is om op hoog tempo een toertocht te rijden. Lekker blazen en bij terugkomst was ik dus ook behoorlijk leeg, maar wel uitermate voldaan. Deze tocht ga ik volgende jaar absoluut weer meerijden!
Rechts ben ik, links een 2-tal leuke gasten waar ik een tijdje mee samen gereden heb.

Uitslagen van de BikeChip registratie en de Tijdrit van 3km zijn hier te vinden.


Racefiets973 km (12x)
Cross-hybride361 km (6x)
Spinning9:13 uur (7x)
Cross-trainer1:00 uur (1x)

vrijdag 11 maart 2011

Nog even....

Nog even... Aanstaande zaterdag is het zover. De eerste toertocht van het seizoen 2011 en gelijk een thuiswedstrijd. De organisatie van de wittekruisclassic stuurt me per email nog allerlei last-minute informatie over start informatie, aanpassingen in de route etc. wat erg bijdraagt aan mijn voorpret. De route kun je downloaden van de website en die heb ik al in mijn Garmin ingevoerd. Ik ben er klaar voor!

Tijdrit
De toertocht heeft als bijkomend aardigheidje een tijdrit van 3km ergens rond het 80km punt. Kun je prijzen mee winnen. Ik ben benieuwd hoe me dat afgaat. Misschien moet ik de eerste 80km rond de 15km/uur gemiddeld gaan fietsen om kans te maken..:-)

Bonus kilometers
Rare man die ik ben, kan ik dan niet nalaten om te denken aan de extra kilometers die ik bovenop de afstand van de toertocht moet fietsen om van mijn huis bij Wateringen -van en naar- de Start/Finish locatie te komen. Want die paar kilometers ga je natuurlijk niet met de auto. De mens zit raar in elkaar..:-)

Spinning
Afgelopen dinsdag had ik mijn gebruikelijke lesje Pilatus en afgelopen woensdag het uurtje Spinning.
Nou ja, uurtje....Na het reguliere uur hadden we een optionele bonus van een nummer van 20 minuten die we, in één tempo, staand mochten meedoen. Uiteraard heb ik me niet laten kennen en heb meegedaan, maar de hartslag grafiek laat wel zien dat ik het niet kado heb gekregen..:-)


Racefiets853 km (11x)
Cross-hybride361 km (6x)
Spinning9:13 uur (7x)
Cross-trainer1:00 uur (1x)

zondag 6 maart 2011

Rondje Westland

Nadat we afgelopen nacht weer thuisgekomen waren van een weekje wintersport, was het weer de hoogste tijd voor een rondje fietsen. Het was vandaag een koude, zonnige dag. Ideaal voor een rondje Westland om weer op gang te komen na 1,5 week fiets onthouding. Klaarblijkelijk dachten meerdere fietsers er zo over, want het was weer druk met de racefietsers.

Het ging -ondanks de stevige wind- prima. Ongetwijfeld zal de Oostenrijkse hoogtestage daar debet aan zijn (bloeddoping). Volgende week begint de eerste toertocht van mijn programma voor dit jaar: de WitteKruisClassic.  Ik ben d'r klaar voor!


Racefiets853 km (11x)
Cross-hybride361 km (6x)
Spinning7:33 uur (6x)
Cross-trainer1:00 uur (1x)

donderdag 3 maart 2011

Benenwagen training

Vanaf afgelopen zaterdag geniet ik met de familie van een weekje skieen in Fugen, Oostenrijk. En skieen is dus precies wat we tot nu toe elke dag hebben gedaan. Nu is dat geen straf, want de sneeuw is uitstekend en het is lekker zonning, dus precies zoals een ski vakantie moet zijn.

Beetje werken
Maar na 5 dagen skieen was ik wel even toe aan wat anders. Dus toen de hele familie vandaag richting Mayrhofen was afgereisd om het skigebied aldaar te verkennen, ben ik in het appartement wat voor mezelf aan het rommelen geslagen. Alvast wat zakelijke email verwerkt zodat ik bij terugkomst thuis niet honderden emails te verstouwen heb, en verder nog wat andere werk gerelateerde klusjes gedaan, waarvoor een vakantiedag zich prima leent.

Bergwandelen
Aangezien ik de de hele morgen binnen had gezeten wilde ik vanmiddag, rond tweeen, even een ommetje maken. De wandeling ging ongemerkt de weg richting HochFugen op. Hochfugen, moet u weten, ligt boven in de bergen, 12km gaans vanaf Fugen. Je kunt er alleen via een smalle bergweg komen. Zoals gezegd was ik dus onderweg naar Hochfugen en het bergop wandelen ging eigenlijk best wel lekker.

Toen de diesel eenmaal op gang gekomen was kwam al snel de gedachte boven: waarom eigenlijk niet gelijk doorlopen naar HochFugen. Vanuit HochFugen kan ik dan de ski-bus weer terug nemen en ben ik voor het avondeten weer thuis. En zo gezegd zo gedaan. Na 2 uren pittig doorlopen kwam ik in HochFugen aan waar ik per kerende ski-bus gelijk weer terug gegaan ben. Rond vijfen zat ik vervolgens alweer met de rest van de familie aan de apres-ski. Lekker!

'Etappenziel' van de benenwagen training: HochFugen
En zo is het gekomen dat ik toch nog een -sort off- training gedaan heb vandaag. Een zogenaamde benenwagen training zullen we maar zeggen. De details van de wandeling kun je hier vinden. Ski-Heil!