dinsdag 9 oktober 2012

Ch..Ch..Ch...Changes..

Nu de toertochten voorbij zijn en de winterperiode is aangebroken is het een mooie gelegenheid om wat te experimenteren met wijzigingen aan de fiets om de afstelling nog verder te perfectioneren.

Zo maakte ik al recent melding van mijn nieuwe Brooks zadel en ditto stuurlint. De afgelopen dagen ben ik verder gaan experimenteren met het afstellen van de racefiets en cross-hybride. Ik heb de volgende wijzigingen aan de racefiets doorgevoerd:

  • Stuurpen omgedraaid zodat hij naar boven wijst ipv horizontaal.
  • Stuur iets achterover gezet waardoor de remhendels iets hoger komen te staan
  • Zadel iets verder naar voren gezet en de punt een paar mm hoger

Het effect van de wijzigingen is dat het stuur iets hoger tov het zadel is komen te staan. Doordat het zadel iets meer met de punt omhoog gekomen is glijdt ik minder naar voren en wordt de druk op de handen/armen minder. Door het iets hogere stuur en remhendels hoef ik de rug minder diep te buigen waardoor ik hopelijk bij lange toertochten wat minder snel een vermoeide rug krijg. De fiets is hiermee ook meer in lijn met de instelling van mijn oude fiets die erg goed is. De eerste bevindingen tijdens mijn tochtje vanmiddag zijn positief.





Aanpassingen cross-hybride
Bij de cross-hybride heb ik aanpassing aan het stuur gedaan. De remhendels, shifters, handvaten en bars heb ik aan elke kant +/-3cm naar het midden geschoven. Hierdoor komen de handvaten meer in lijn met mijn schouderbreedte en kan het stuur aan weerszijden +/- 3cm ingekort worden. Het stuur vond ik nl erg breed en bij het keren en draaien tijdens de vossenritten is dat hinderlijk. Dat inkorten is trouwens gewoon een kwestie van de ijzerzaag erin. Maar hiermee wacht ik nog even mee nadat ik komende zondag met de nieuwe setting gefietst heb en deze in orde bevonden is.  Better safe then sorry zullen we maar zeggen.

Achter de derny
Had het geluk om tijdens de trainingsrit van vandaag tot 2 keer toe achter een snorscooter te belanden. Met 35km/uur een mooie snelheid om even een tijdje in het wiel te blijven hangen. Volgens mij hadden de scooter rijders er ook wel lol in. Die begonnen zich zowaar als volwaardige derny rijders te gedragen..:-)

zondag 7 oktober 2012

Vossenrit 1 - 2012/13

Vanochtend was het de eerste vossenrit van het winterseizoen 2012/13. Het was gezellig druk in de kantine van Velo. Iedereen stond te popelen om van start te gaan voor de nieuwe winter competitie. Gisteren heb ik besloten om te starten op de cross-hybride in plaats van de racefiets. Daar win je geen competitie mee, maar in de modder en weilanden fietst dat wel beter. Buurman Niels was op de racefiets en dat bleek een prima krachtsverhouding te zijn. We hebben de hele rit samen kunnen fietsen.

Ik had al zon vermoeden dat we deze eerste rit niet alleen maar verharde weg zouden zien. En dat vermoeden bleek juist. Gelijk vanaf het begin ging de rit over bouw terreinen en door natte, modderige weilanden. Het voordeel van de cross-hybride wordt dan gelijk duidelijk; je kunt gewoon door blijven trappen terwijl de race fietsers af moeten stappen omdat ze wegzakken met de dunne bandjes. Kortom: ik bleek een goede materiaalkeuze te hebben gemaakt.

Gaandeweg de rit vormde zich een vaste groep waar we in fietsten. Het tempo lag weer gruwelijk hoog en het was een kwestie van geen gaten laten vallen met de groep, anders pier je er gelijk af. Helaas misten we  een van de laatste pijlen naar de vos omdat we op dat ogenblik in een grote groep toerfietsers waren beland. Na een kilometer of 2 kwam de fout naar boven en toen we weer omgekeerd en bij de juiste afslag waren, was er helaas al een heel contingent fietsers ons voor bij de vos. Geen punten dus, maar wel heerlijk ouderwets keihard geknoerd.

dinsdag 2 oktober 2012

Winter programma

De toertochten zitten er op en nog ruim 100km en de 10.000km mijlpaal is weer gepasseerd. De beenstukken kunnen regelmatig al weer aan en het weer is herfstachtig. Veel buien en harde wind. De cross-hybride heeft een winterbeurt gehad en afgelopen zondag was de eerste proef vossenrit. Alle tekenen geven onmiskenbaar hetzelfde aan: het zomerprogramma is voorbij, lang leve het winterprogramma.

Naast het luxe probleem van, wat zal ik deze winter eens gaan trainen, (niks moet en alles mag) komt bij mij in deze periode ook altijd de vraag naar boven: wat wordt het doel voor volgend jaar? Nou heb ik nog even de tijd om daar een definitief antwoord op te geven, maar er zijn al een aantal ideeën de revue gepasseerd. Zo heb ik onderzocht of de Vikingtour wellicht iets is. Deze meerdaagse tour vindt plaats in Noorwegen en schijnt in een erg relaxte sfeer verreden te worden. Helaas valt hij in 2013 precies in de zomervakantie en dat zou betekenen dat de zomervakantie opgeofferd moet worden. En dat is een dikke No-Go kan ik wel verklappen.

Verder is deelname aan de "Duchenne Heroes" voorbijgekomen, maar dat is MTB'en en daar heb ik toch wat minder mee. Momenteel speel ik met het idee om volgend jaar alle Belgische BIG's te gaan rijden. Daar houdt ik het voorlopig maar even bij tot er een nog beter idee voorbij komt. Wordt vervolgd.