zondag 22 november 2015

Eindelijk aan de Tacx

Ik heb er lang tegenaan lopen hikken. Wel of geen Tacx kopen. De tegenzin kwam met name voort uit de geestdodendheid die van binnen fietsen uitgaat. Na een uur heb je het echt wel gehad, zelfs als je een filmpje of TV programma op je Laptop voor je neus laat draaien.

Tot er vrij recent veel goede berichten te horen zijn over Zwift, het nieuwe game platform voor virtuele fietsers. Onder andere Laurens ten Dam en Jens Voigt blijken fanatieke gebruikers te zijn. Maar waarin verschilt Zwift nou bijvoorbeeld van multiplayer fietsen van Tacx zelf? Het veschil zit hem in de benadering. Bij Zwift is men vanaf het begin er vanuit gegaan dat het een Game moest worden. Je kan competatief tegen andere fietsen, verschillende levels halen, fiets accessoires unlocken door veel kilometers te maken en verschillende truien te veroveren tijdens het fietsen (bolletjes trui, groen trui enzv.).  Het is dus net of je een game aan het spelen bent in plaats van aan het sporten.

Daarbij heeft men een volwaardige integratie met Strava. Kilometers die bij Zwift gefietst zijn verschijnen in Strava en tellen gewoon mee voor je jaartotaal. Dat lijkt misschien triviaal maar veel fietsers vinden het leuk om veel kilometers te registreren in Strava.
Tacx Bushido Smart
Dus heb ik de knoop doorgehakt en afgelopen week een Tacx Bushido Smart trainer gehaald. Het "smart" slaat op de mogelijkheid dat Zwift (of andere trainingssoftware) de mogelijkheid heeft om de zwaarte van de trainer in te stellen. Ga je dus bijvoorbeeld in Zwift bergop dan stelt Zwift je trainer zwaarder in al naar gelang het stijgingspercentage. Omgekeerd gebeurd ook. Bergaf praktisch geen verzet en kan het grote blad er op.
Je kunt ook samen met een groep rijden in Zwift

De parcoursen van Zwift zijn er met veel klimmetjes waardoor je flink aan de bak moet. Al met al dus een veel zwaardere training dan mijn reguliere, vlakke rondjes Westland. En dan kon ik gelijk goed merken toen ik afgelopen vrijdag met de fietsmaten een 100+ rit buiten ging doen. Bij de eerste de beste viaduct moest ik afhaken omdat mijn benen nog niet hersteld waren van het klimwerk in Zwift.
Door gebruik van Tacx icm Zwift zit de opgaande trainingslijn er goed in.
Zwift in combinatie met een Smart trainer heeft me dus uiteindelijk over de streep getrokken om een Tacx aan te schaffen. En ik moet zeggen dat ik tot nu toe erg blij met mijn aanschaf ben. Integratie met Strava, veel afleiding door het game element in Zwift, pittige trainingen en geen gestress meer omdat het regent als je buiten wilt gaan fietsen. Ik kom er de winter wel mee door!

0 reacties: