zondag 22 november 2015

Eindelijk aan de Tacx

Ik heb er lang tegenaan lopen hikken. Wel of geen Tacx kopen. De tegenzin kwam met name voort uit de geestdodendheid die van binnen fietsen uitgaat. Na een uur heb je het echt wel gehad, zelfs als je een filmpje of TV programma op je Laptop voor je neus laat draaien.

Tot er vrij recent veel goede berichten te horen zijn over Zwift, het nieuwe game platform voor virtuele fietsers. Onder andere Laurens ten Dam en Jens Voigt blijken fanatieke gebruikers te zijn. Maar waarin verschilt Zwift nou bijvoorbeeld van multiplayer fietsen van Tacx zelf? Het veschil zit hem in de benadering. Bij Zwift is men vanaf het begin er vanuit gegaan dat het een Game moest worden. Je kan competatief tegen andere fietsen, verschillende levels halen, fiets accessoires unlocken door veel kilometers te maken en verschillende truien te veroveren tijdens het fietsen (bolletjes trui, groen trui enzv.).  Het is dus net of je een game aan het spelen bent in plaats van aan het sporten.

Daarbij heeft men een volwaardige integratie met Strava. Kilometers die bij Zwift gefietst zijn verschijnen in Strava en tellen gewoon mee voor je jaartotaal. Dat lijkt misschien triviaal maar veel fietsers vinden het leuk om veel kilometers te registreren in Strava.
Tacx Bushido Smart
Dus heb ik de knoop doorgehakt en afgelopen week een Tacx Bushido Smart trainer gehaald. Het "smart" slaat op de mogelijkheid dat Zwift (of andere trainingssoftware) de mogelijkheid heeft om de zwaarte van de trainer in te stellen. Ga je dus bijvoorbeeld in Zwift bergop dan stelt Zwift je trainer zwaarder in al naar gelang het stijgingspercentage. Omgekeerd gebeurd ook. Bergaf praktisch geen verzet en kan het grote blad er op.
Je kunt ook samen met een groep rijden in Zwift

De parcoursen van Zwift zijn er met veel klimmetjes waardoor je flink aan de bak moet. Al met al dus een veel zwaardere training dan mijn reguliere, vlakke rondjes Westland. En dan kon ik gelijk goed merken toen ik afgelopen vrijdag met de fietsmaten een 100+ rit buiten ging doen. Bij de eerste de beste viaduct moest ik afhaken omdat mijn benen nog niet hersteld waren van het klimwerk in Zwift.
Door gebruik van Tacx icm Zwift zit de opgaande trainingslijn er goed in.
Zwift in combinatie met een Smart trainer heeft me dus uiteindelijk over de streep getrokken om een Tacx aan te schaffen. En ik moet zeggen dat ik tot nu toe erg blij met mijn aanschaf ben. Integratie met Strava, veel afleiding door het game element in Zwift, pittige trainingen en geen gestress meer omdat het regent als je buiten wilt gaan fietsen. Ik kom er de winter wel mee door!

donderdag 5 november 2015

El Camino, en plannen voor de generale repetitie

Afgelopen zomer moest ik mijn 6-daagse fietstocht vanuit Frankrijk na 3 dagen afblazen in verband met zadelproblemen. Dat was wel even jammer, alhoewel met de fiets in de TGV terug ook een hele ervaring was. Maar toch, dergelijke lullige problemen wil je niet meemaken als je een maand vrijgenomen en een reis naar Santiago de Compostela gepland hebt.

Om die reden heb ik één maand voor mijn pelgrimage naar Santiago een proefrit gepland van een paar dagen. Een soort van generale repetitie zeg maar. Doel: het testen van alle "gear". Mocht er toch nog iets fout zitten, dan valt het wellicht nog tijdig te verhelpen.

Zelf zat ik te denken aan een rondje Nederland, een rondje door de Eifel, of een rondje UK voor deze generale repetitie, maar ik was er nog niet helemaal uit.  Tot vandaag toen Pelgrim en collega Nico Weening met een nog leuker idee op de proppen kwam:

Met de ferry van Rotterdam naar Hull. Vervolgens in een dag of vier van Hull naar Harwich fietsen. En daarna weer van Harwich met de ferry terug naar Hoek van Holland. En dan komtie vervolgens ook ook nog een site te op de proppen waar de hele route Hull-Harwich op beschreven is. Kortom: helemaal leuk!
De fietsroute van Hull naar Harwich
En als dan diezelfde collega ook wel zin heeft om die generale repetitie mee te fietsen dan heb je al snel een serieus plan in de steigers staan:






Het wordt steeds leuker..:-)
To be continued...

dinsdag 3 november 2015

El Camino, de eerste contouren

Welke fiets(zaken) en kleding neem ik mee? Hoeveel kilometer rijdt ik per dag? Hoe ga ik mijn navigatie verzorgen? Leg ik mijn dagetappes op voorhand al vast of ga ik op de bonnefooi? Allemaal onderwerpen waar ik afgelopen weken flink op heb lopen broeden.

Afgelopen zaterdag had ik ineens de geest en de tijd om de routes uit te stippelen en op te slaan. Uitgangspunten bij het plannen:


  • Routes vooraf vastleggen in Strava en uploaden naar Garmin
  • niet meer dan 120km per dag fietsen en vanaf de Pyreneeën niet meer dan 100km per dag. 
  • Een paar rustdagen inbouwen.
  • tot en met de Pyreneen volg ik het Jacobspad niet (letterlijk) maar in Spanje doe dit ik dit wel (route El Camino Frances). 
  • Overnachtigen vooraf vastleggen via booking.com (zijn tot aan de voorafgaande dag nog te annuleren).


  • En zo ziet het (voorlopige) etappe schema er nu uit:


    To be continued....