woensdag 13 april 2016

Aftellen

We schrijven 2 weken na de 4-daagse testrit en 1 week voor het vertrek naar Santiago de Compostela en er gaat geen dag voorbij dat ik niet denk aan de aanstaande tocht.

Naarmate het tijdstip van vertrek dichterbij komt wordt het me ook steeds duidelijk wat ik denk / hoop te ervaren in deze tocht van 6 weken.  Tijdens de afgelopen testrit viel het me pas op hoe gestrest en gehaast mijn huidige baan is. Niet dat ik klaag, ik vindt mijn werk leuk. Maar de laatste echte vakantie is al weer sinds vorig jaar en ongemerkt ben ik toch wel behoorlijk aan vakantie toe.

Ook als ik de blogs van andere Santiagogangers lees valt het met name op dat de onthaasting, sociale contacten en genieten van hetgeen je tegenkomt belangrijke aspecten van de pelgrimage zijn.  Daar ga ik me dus maar eens goed mee bezig houden :-).

De St. Jacobs route is al honderden jaren oud en overal onderweg zijn nog restanten van honderden jaren pelgrimage te vinden. Maar je moet er wel oog voor hebben en ook een beetje naar op zoek gaan. Dat is ook iets wat ik ga proberen. Geen idee of ik het leuk ga vinden, maar dat ga ik ervaren.

Definitief etappe schema
Na wekenlang gesleuteld te hebben denk ik nu eindelijk het meest geschikte etappe schema gemaakt te hebben. Ten opzichte van het initiële schema ga ik nog één week eerder weg om de gemiddelde etappe duur nog iets omlaag te brengen en nog wat extra rustdagen in te bouwen. Ik hoop hiermee de balans gevonden te hebben dus een voldoende lange dagafstand maar ook nog voldoende tijd voor alles rondom de route/reis zoals eerder genoemd.

Het schema ziet er nu als volgt uit:
Etappe schema Den Haag - Santiago de Compostela

Via Booking.com heb ik in elke plaats een overnachting in hotel of B&B gereserveerd die meestal nog tot op het laatste moment geannuleerd kan worden. Ik probeer me zoveel mogelijk aan het schema te houden maar bij onvoorziene omstandigheden is er dus ruimte voor aanpassing.

Terugreis
De vliegreis terug heb ik nog niet geboekt om ook hier zo flexibel mogelijk te blijven. Ik heb begrepen dat er frequent vanaf Santiago gevlogen wordt tegen redelijke tarieven. Vueling bijvoorbeeld vliegt rechtstreeks van Santiago naar Amsterdam voor nog geen 100,- euro.

Fietstransport
Het is verder de bedoeling om voor de terugreis mijn fiets via Soetens fietstransport weer thuis te laten bezorgen. Ook goed om te weten is dat ze daar de fiets langs de hele route weer terug naar huis kunnen laten bezorgen. Mocht er onderweg dus iets misgaan dan is deze optie beschikbaar. De bagage is is minder dan 10 kilo dus ik ga proberen om die als handbagage mee te nemen.

Weersvoorspelling
Het weer ziet er nog niet helemaal optimaal uit, maar er kan nog veel veranderen in anderhalve week.
Countdown initiated!
ten....
nine....

6 reacties:

Camino Nico zei

Ultreya y susea. Buen Camino!

Wim zei

Heee Johan
wat lees ik nu , iets over terug vliegen ???
Je ga me toch niet vertellen dat je niet eens terug fietst hahahaaaaa

Het komt nu wel heel dicht bij en je hebt de voorbereiding goed voor elkaar .

Alvast veel succes en we houden contact !!!

Groet Wim

Johan Barelds zei

Leuk Wim, bedankt! Het wordt een mooi avontuur.
Zowiezo leuk te weten dat ik "virtuele medereizigers" heb.
Dat maakt het schrijven van een blog update ook leuk.
En over de terugreis per vliegtuig:
Dat is de luxe van de moderne pelgrim.
Vroeger was er geen keuze en moesten ze wel lopend weer terug. :-)
Tot laturrrrr!

Peter zei

Succes man. Ik ga het volgen

Johan zei

Alvast heel veel succes!!

Johan Barelds zei

Bedankt Johan! Een beetje succes kunnen we altijd gebruikwn. Duimen dat alles peobleemloos verloppt.