zondag 24 april 2016

ScD Dag 2: Breda - Mechelen

We schrijven 18.37 in Hotel Hobbit te Mechelen. Vanmiddag is Wout Poels winnaar geworden van Luik-Bastenaken-Luik. Belangrijke dingen eerst. Vanochtend in Breda was mijn weersverwachting voor vandaag nog somber. En wie LBL gekeken heeft kon zien dat de rijders regelmatig geteisterd werden door hagel, sneeuw en regenbuien. Maar niet deze jongen. Waarschijnlijk is er iemand hierboven die compassie heeft met racefietsende pelgrims want meer dan een kortstondig hagelbuitje heb ik niet gezien. En die kon ik bovendien ook nog uitschuilen. O happy day!

Good morning sunshine!

Vanochtend aan het ontbijt trof ik twee alleraardigste dames. Toen we in gesprek raakten kwam al snel het doel van mijn fietsreis ter sprake. Het toeval wilde dat een van de dames El Camino zelf ook gelopen had vanaf St.Jean Pied-de-Port. En toen was natuurlijk het ijs helemaal snel gebroken. Ze was zelfs een zomer lang vrijwilliger geweest in het pelgrims klooster van Roncesvalles. Dit klooster in de Pyreneen is in de 12e eeuw gebouwd als overnachtingsplaats voor pelgrims die de Pyreneen moesten oversteken. En zo ben je nog niet eens twee dagen onderweg of je hebt al meerdere mensen gesproken die zelf onderweg zijn dan wel de tocht wel eens gemaakt hebben. 

Mijn slaapplek afgelopen nacht.

Het ontbijt werd vanaf 9.00 uur geserveerd en was voortreffelijk. Om maar eens een cliche te gebruiken: je vraagt je af waar ze het van doen. Er was een lange ontbijttafel volledig opgetuigd met allerlei lekkernijen. Mede dankzij deze overvloed vertrok ik wat later dan gepland, zo rond 9.30 uur.  Aangezien ik de wind weer in de rug had maakte ik me geen zorgen. Het zou wel weer redelijk vlotjes verlopen.

Een van de vele sluisjes in het riviertje de Boven Mark

Het eerste gedeelte van de etappe van vandaag reed ik langs het riviertje Boven Mark. Schitterend mooi natuurgebied, maar wel veel draaien en keren op het smalle fietspaadje langs de rivier. Maar dat mocht de pret niet drukken. Het zonnetje scheen, life is good. Toen ik na een kilometer of dertig het riviertje Mark verliet ontdekte ik pas dat ik al Belgie ingefietst was. Even een snelle test of roaming van mijn mobiel nu wel werkte. Vorige rit ging dat niet lekker. Maar gelukkig was alles nu ok. 

Count your blessings!
 
Bij het uitzetten van de dagetappes had ik initieel gebruik gemaakt van de Strava routeplanner. Maar naarmate de plannen vorderden  realiseerde ik me dat het eigenlijk veel leuker zou zijn om de originele Pelgrimsroute rijden. Als je dan toch helemaal naar Santiago rijdt, doe het dan ook gelijk goed. Ik heb toen de originele GPX files van de St.Jacobsroute gebruikt die bij de boekjes van Sweerman horen die deze route beschrijven. Een puntje van zorg vooraf was nog wel of deze route, die veel via achteraf weggetjes gaat, wel geschikt zou zijn voor de racefiets met zijn dunne bandjes. Dat blijkt na vandaag reuze mee te vallen. Zegge en schrijven een paar honderd meter op een schelpenpad was het enige onverharde dat ik vandaag ben tegengekomen. 

Ter hoogte van Antwerpen /Ranst ging de route weer langs een jaagpad. Ik kreeg deja-vu's van mijn fietstocht van een paar weken gelegen toen ik over een soortgelijk jaagpad fietste richting Brasschaat.

In Belgie heeft men fietsostrada's. 
 
Onderweg was er voortdurend de dreiging van donkere wolken, maar of ik was ze net voor, of ik fietste ze achterna. Spannender als dat was het verdere verloop van de rit eigenlijk niet. Na wederom een kleine honderd kilometer arriveerde ik bij mijn (grotendeels uitgestorven) hotel Hobbit in Mechelen.
Gotcha!
 
De receptionist van het hotel blijkt een aardige gast te zijn die verteld dat hij nog in Schiedam gewerkt heeft. Mooie tijd maar hij vondt het leven er wel erg duur. Hij is zo vriendelijk mijn fiets achter slot en grendel in de schuur van het hotel te zetten zodat die niet gejat wordt 
Gelieve u scherm te kantelen om de dagscore te vernemen :-)
 
Vermelde ik gisteren al een Kapsalon gescoord te hebben als avond diner in Breda, vandaag kan ik u melden dat deze fastfood trend zich heeft doorgezet. Met inachtneming van het gezegde 's lands wijs, 's lands eer, heb ik bij de locale frietkot een chasse patat begaan door friet met een frikandel speciaal te bestellen. Als dit zich zo doorzet dan wordt ik wellicht de eerste racefietsende pelgrim die geheel op junkfood Santiago de Compostela heeft bereikt. 
 
Helaas werkte ook vandaag mijn Strava app nog niet naar behoren, dus het blijft nog even behelpen met een plaatje van de route van vandaag.
 
Plannen voor morgen:
  • Naar de Carrefour verderop in de straat om boodschappen te doen
  • Door naar het centrum van Mechelen om een stempel te scoren bij de Kathedraal
Verder wordt morgen een relatief korte ritje van ruim 70 kilometer naar Geraardsberg. Heilige grond voor de wielerfan. Ik ben van plan om Onze-Lieve-Vrouwe-van den Oudenberg met een bezoekje te vereren. En als de benen en de moraal goed zijn dan pakken we wellicht nog even de Strava KOM op de muur van Geraardsbergen..:-)
 
Tot morgen! 
 
Dagafstand: 95km
Tot nu toe gereden: 194km
Nog te gaan: 2206

0 reacties: