vrijdag 1 april 2016

Dag 3: Valkenburg - Ranst

Het verblijf van afgelopen nacht in Hotel LeTo was erg gezellig. Het hotel wordt gerund door een gezellig Amsterdams echtpaar. Gezelligheid troef dus. Na het ontbijt van zo rond 8.30 uur raakte ik nog even met mijn gastheer aan de praat. Een half uur en enkele wereldproblemen later slaagde ik er in om toch uit te checken en de laatste bagage op de fiets te laden. Rond 9.30 uur was ik weer en-route.  Als eerste moest ik Maastricht door. Maastricht is een grote bouwput met rivieren die overgestoken moeten worden. Het was zodoende wel even zoeken voor ik de weg richting Belgie gevonden had. Maar eenmaal in Belgie kon ik goed doorfietsen.
Eerste stop in Bilzen
De eerste stop was Bilzen. Aan de plaatsnamen te zien is dit het Duits sprekende gedeelte van Belgie. De stop was kort en verder ging het weer richting Hasselt. In het centrum van Hasselt was het gezellig druk. En met het lekkere zonnetje een ideale plaats voor een koffiestop.   
Koffiestop in het centrum van Hasselt
Na Hasselt begon het echte avontuur. Maar dat moet ik eerst even nader toelichten. Ik plan mijn fietsroutes altijd in Strava. Ik gebruik daarbij de optie 'populaire routes'. Hierdoor ben je verzekert dat je via routes rijdt waar vaker Strava fietsers langskomen, dus goede fietspaden. Keerzijde is dat je soms een paar kilometer omrijdt ten opzichte van de kortste route. Bij het uitzetten van de route van vandaag had ik echter de optie 'populaire routes' niet gebruikt. Ik wilde namelijk de kortste route van Valkenburg naar Ranst.
Crossen door de bossen
Tot aan Hasselt ging dat prima maar toen begonnen de binnendoor weggetjes. En de definitie van 'fietspad' is een iets anders in Belgie dan in Nederland. In Belgie rekent men onverharde karreoren en bospaden ook tot de categorie fietspaden. En dat heb ik vandaag weer geweten. Van de 115km heb ik er minstens over onverharde paden afgelegd. En dat is op een racefiets niet fijn. Los van de angst om lek te rijden komen je remmen en spatborden vol met bagger te zitten. Als je het positief bekijkt zou je kunnen zeggen dat ook die test succesvol afgelegd is. Een prachtige beloning was de Abdij van Averbode. Een werkelijk schitterende, pas gerestaureerde, verzameling gebouwen midden in een stuk prachtig bos. De binnenplaats en de kerk ademden een serene rust uit. 
 
Nog enkele onverharde paden en kasseienstroken later kwam ik bij mijn bestemming in Ranst aan. Gastenlogies Blauwe Schaap. Een prachtig historische verbouwde schapenboerderij uit halverwege 1800. De verassing werd nog groter toen ik mijn kamer zag. Een voetbalveld met een kingsize bed met een everzwijn pels ernaast. Helemaal top. Omdat je alleen maar ontbijt serveren moest ik nog even op zoek naar een warme hap. Dat was nog lastig want Ranst is nou niet bepaald wat je noemt een dynamisch oord. Gelukkig was de lokale fritterie open en kon ik een patatje speciaal scoren. 
Nu lig ik op mijn kingsize bed deze blog update te typen. Morgen is er om 6.30 uur ontbijt en dan weer richting huis. De laatste etappe is de langste, 135km. Wel weer over lekkere verharde Nederlandse fietspaden. Dat dan weer wel. Tot morgen!
 
En wie herinnert er zich deze nog? Juist ja, de boeken van Rien Poortvliet. 
   

2 reacties:

Wim zei

succes morgen in de koninginnenrit !!!

Unknown zei

Prettige rit naar huis. (Geen last van heimwee gehad ?)