zaterdag 30 april 2016

ScD Dag 8: Compiegne - Epone

De afgelopen dagen waren de ritten relatief kort plus ook nog een rustdag. Maar voor vandaag staat er weer een lange rit van 118km op het programma met 1258 hoogtemeters. Serieuze klimmetjes en een mooi moment om de benen weer eens even te testen.
Er staan geen plaatsen met noemenswaardige kathedralen of kerken langs de route dus ik besluit er een stempelvrije dag van te maken. Een stempel halen bij de VVV of Stadhuis is ook zo weer wat. Morgen de kathedraal van Chartes. Dat zijn pas stempels. Vandaag gewoon lekker fietsen dus en verder niets.

 Zoals voorspeld miezert het als ik vertrek uit Compiegne. Het grootste deel van de ochtend is het druilerig weer, maar ik heb er niet echt veel last van dankzij mijn Gabbaatje die ik nu al de hele tocht aan heb. Compiegne uit gaat het weer langs een jaagpad. Maar het duurt niet lang dat de route richting het noordwesten afbuigt weg van het jaagpad. 
De fietsert op deze St.Jacobs sticker is toch duidelijk een racefiets.. :-)

Na een kilometer of 20 kom ik gelijktijdig met een ander fietser bij een kruising aan. Aan de fiets en tassen te zien een Santiago ganger. Als ik dichterbij kom blijkt het Hans Dorrestein te zijn. Hij zegt wel dat hij Dick heet en uit Opperdoes komt, maar daar trappen we natuurlijk niet in.

 Dick voldoet aan het profiel van de standaard Santiago fietser. Gepensioneerde alleen fietsende man op een Koga Miyata randonneur met Ortlieb tassen voor en achter met daarin o.a. een tent en kookgerei. Hij lijkt eerst niet te geloven dat ik ook onderweg naar Santiago ben, maar ik leg hem uit dat ik de lichtgewicht racefiets variant ben die overnacht n B&B's en Hotels. Dat lijkt een boel te verklaren. Hij geeft toe dat hij de afgelopen dagen ook in B&B's geslapen heeft dankzij het koude weer.

 Dick verteld dat hij er behoorlijk doorheen zit. Hij heeft de afgelopen zeven dagen vanuit Opperdoes zonder rustdag gefietst en betaald daar nu klaarblijkelijk de tol voor. Tijd voor een rustdag adviseer ik hem. We kletsen nog wat en dan geef ik weer gas. Het valt me bij dit soort ontmoetingen weer op hoe snel je op een lichtbepakte racefiets gaat tov een volbepakte randonneur. 

Na een kilometer of dertig en voorbij Epineuse voert de route door het 'Circuit du Massif de Clermont'. De lange wegen door de velden veranderen in leuk slingerwegen door veel groen en dorpjes. Een welkome afwisseling.  Na een kleine tachtig kilometer kom ik in het dorp Henonville. Er staat een mooi kasteeltje en ik maak wat foto's. Een paar honderd meter verderop duik ik het cafe in voor een bak koffie en een colaatje. Als lunch gaan er vier pains-au-lait avec chocolade in uit die zak die ik in Compiegne bij de Monoprix gekocht heb. 

 

Na de lunch-stop in Henonville ga ik verder voor de laatste veertig kilometer. Die blijkt nog een heus mini-Keutenbergje te bevatten waar ik met de tripple ternauwernood boven kom. Ik vraag me af hoe de randonneurs met hun zware Ortliebtassen dit gaan klaarspelen. Boven aangekomen blijkt de weg doodleuk met grote rotsblokken afgesloten te zijn. Ik til mijn racefiets er dan maar over heen maar vraag me ook hier af hoe de zware randonneurs dit gaan klaarspelen. Misschien maar even een mailtje naar meneer Sweerman, de auteur van de boekjes en route om een kleine aanpassing in de route te laten doen.


Na 119 kilometer kom ik bij het Campanile Hotel in Epone aan. Het was een pittige rit, maar de benen waren uitstekend. Ik hoop dat ze zo blijven de rest van de tocht. Morgen een relatief korte rit naar Chartres. Dat komt goed uit, want daar is van alles moois te bezichtigen. De weersvoorspellingen worden vanaf vandaag steeds beter. Oplopende temperaturen morgen en zonnig. Laat maar doorkomen dat mooie weer! 


Klaarblijkelijk jagen ook Santiago gangers op Strava KOMmetjes onderweg. Uiteraard hield ik me daar tot vandaag helemaal niet mee bezig (veel te druk met bezinnen..:-)), tot ik zojuist ontdekte dat 3e in het algemeen geworden ben op een Santiago KOM. Dat had ik eerder moeten weten, dan had ik uiteraard nog even een poging voor de 1e plek gedaan. Goed mijn ogen openhouden dus de komende dagen :-)

De Strava dag etappe is hier te vinden.

Dagafstand: 119km
Tot nu toe gereden: 647km
Nog te gaan: 1765km

2 reacties:

Wim zei

Eindelijk eens serieus gewerkt vandaag hahahaaa !!! ZETTUMOP !!

San Xacobeo zei

Mooi verhaal vandaag. Zoals de ontmoeting met het prototype van de Nederlandse (vaak mannelijke) pelgrim-op-de-fiets. Twintig tot 25 kilo aan z'n fiets bergop sleurend. Nee, die gelooft je nauwelijks als je zegt ook op weg te zijn. Je hebt in zijn ogen helemaal niks bij je. En dat scheelt bergje-op aanzienlijk. Maar ik kan je uit betrouwbare bron meedelen dat het écht mogelijk is de Keutenbergjes (zoals bij Hénonville) te overwinnen. Op de fiets à vijf km/uur; dus niet lopend. En er komen nog meer van dit soort klimmetjes. Voorlopig echter niet.
Geniet van Chartres (je kunt er lekker eten) en van de mooie stadjes en steden die ná Chartres komen. Het zal een stuk leuker en aangenamer worden de komende dagen.