vrijdag 29 april 2016

ScD Dag 7: Saint-Quentin - Compiegne

De rustdag zit er weer op en de planning is om vandaag naar Compiegne te fietsen. Een rit van 75km dus dat valt mee. Saint-Quentin was een leuke stop en ik begon al een beetje te hechten aan mijn hotelkamer. Maar Santiago is nog ver dus ik moet door. 

Na het ontbijt kom ik Peter tegen die net op het punt staat om te vertrekken naar het station. Hij gaat vandaag met de trein naar Chartres om van daaruit verder te fietsen. Chartres ligt voor mij nog 3 dag etappes verder, maar ik heb het vermoeden dat ik hem, met zijn fietstempo, wel ergens weer inhaal.  

Vertrek uit Saint-Quentin. 
Zak chips staat klaar. Vraag me niet waarom

We nemen afscheid en ik ga mijn fiets inpakken. Vijf minuten later komt er een hotel medewerkster aan mijn vragen of de creditcard die ze gevonden heeft van mij is. Ik bekijk de kaart en zie de naam van Peter staan. Hij is dus zijn creditcard verloren vlak voor hij vertrok. Gelukkig hebben we gisteren mobiele nummers uitgewisseld en kan ik hem bellen. Na drie keer proberen krijg ik hem aan de lijn. Gelukkig zit hij nog niet in de trein en komt hij terug naar het hotel. Tien minuten later is hij weer bij het hotel om zijn creditcard in ontvangst te nemen. We nemen nog een keer afscheid en weg is hij weer. Ik stap vervolgens ook op de fiets voor de rit van vandaag. 
Noyen is in zicht!
De route begint weer langs een jaagpad. Na een kilometer wordt het jaagpad verlaten en gaat het verder over de weg. Dat fietst toch wat lekkerder omdat op het jaagpad veel steentjes liggen. Met de 25mm bandjes op mijn racefiets heb ik liever glad asfalt. Ik kan merken dat de rustdag me goed heeft gedaan. Ondanks de tegenwind ben voor mijn gevoel binnen no-time in Noyen zon 45km verderop.  
De kathedraal van Noyen
Noyen heeft ook een fraaie kathedraal en ik ga weer naar binnen voor een stempeltje. De man die mij helpt is erg geinteresseerd in mijn reis en we kletsen wat over de rit naar Santiago de Compostela. Nadat ik de stempel heb ontvangen stop ik in het centrum om bij een cafe een bakkie koffie te drinken en mijn berichten te bekijken. Ik neem bewust de tijd zodat ik vanmiddag niet te vroeg in Compiegne aan kom.
De abdij Notre-Dame d'Ourscamp
Na de koffie gaat het weer verder. Ik kom onderweg nog een abdij tegen maar die ziet er weinig uitnodigend uit. Verder dus maar weer. De route gaat door het Foret Dominale de Lague, het bos dus. Het is er uitgestorven en de route is een welkome afwisseling op de lange stukken over het open platteland. Na het bos is het niet ver meer naar Compiegne. Rond 13.00 uur arriveer ik bij mijn slaapplaats voor vanavond, hotel Flandre.
Hotel Flandre, mijn slaapplaats voor vanavond
Na het gebruikelijke ritueel van uitpakken, douchen, omkleden en een tukkie doen ben ik klaar om het centrum te verkennen. Zoals al voorspeld is het begonnen met regenen. Gelukkig ben ik al weer op mijn eindbestemming en heb ik geen regen gehad tijdens het fietsen. Als eerste ga ik naar de Eglise Saint-Jacques, de St.Jacobs kathedraal dus, voor mijn laatste stempeltje van vandaag. De medewerkster moet even zoeken, want het inktkussen is weg. Gelukkig wordt het snel gevonden en scoor ik mijn volgende stempeltje.  
De 155 relikwieen in de St.Jacobskerk van Compiegne.
Alles goed achter slot en grendel.

Volgens de overlevering sloop Jean d'Arc op 23 mei 1430 door een achterdeurtje de kerk binnen om te bidden. De volgende dag werd ze gearresteerd en uitgeleverd. Het betreffende deurtje is dichtgemetseld en achter de lambrizering verdwenen. Een verhaal met een luchtje als je het mij vraagt.

Na de kathedraal doe ik nog wat boodschappen. Vers fruit en avondeten. Ik ga weer terug naar mijn kamer om mijn blogverslag te maken en wat TV te kijken en te lezen. Het was weer another day in the office van een Santiago pelgrim. Morgenvroeg staat de rit naar Epone op het programma. Deze is rond de 118km lang en eindigt ten westen van Parijs. De weersverwachting is regen dus het kan wel eens een lange natte rit worden morgen. Gelukkig zijn de weersverwachtingen voor de navolgende dagen wel steeds beter. Het wordt warmer en droger!

 De Strava dag etappe is hier te vinden.

 Dagafstand: 75km
 Tot nu toe gereden: 528km
 Nog te gaan: 1883km