woensdag 11 mei 2016

SdC Dag 19: Dax - Saint Jean Pied de Port

Het is vandaag de laatste dag in Frankrijk. Ik fiets vandaag vanuit Dax in 90 kilometer naar Saint Jean Pied de Port, en van daaruit morgen de Pyreneen over naar Pamplona, Spanje. Het is een mijlpaal en het voelt alsof deel 1 van de reis hiermee afgesloten is. Nu nog twee weken in Spanje voor deel 2 en dan zit het er echt op. 

Wat voor mij voelt als het begin van het einde is voor veel wandelaars In St.Jean juist het begin. Het gezellige centrum is bezaaid met wandelaars met rugzakken en je hoort en ziet er een hoeveelheid aan nationaliteiten. St.Jean is het epicentrum van de Camino in Frankrijk.

Maar eerst nog even over de etappe van vandaag. Het lichaam zat nog enigzins in herstel modus door de therme/hammam actie van gisteren en er zat dus weinig fut in. Dat was geen probleem, ook op zn elfendertigst ging het nog snel genoeg om op tijd aan te komen.
 
 
Het landschap was vandaag als een soort van klein Zwitserland op weg naar de voet van de Pyreneen. Heuvelachtig met (milka?) koeien en schapen in groene bergweiden. Na een kilmeter of 30 stop ik even bij het Monastere van Sorde L'Abbaye. Er staat een mooi klein kerkje en pelgrims hebben gratis tot de tentoonstelling die hieraan gekoppeld is. 
 

Bij de ingang van het kerkje staat de grootste Jacobsschelp die ik tot nu toe onderweg ben tegengekomen. Of zeg maar gerust, die ik ooit ben tegengekomen. :-)


En dan is na 19 dagen het moment daar. Ik zie de bergen van de Pyreneen in de verte liggen. Vanuit Nederland naar de Pyreneen fietsen? Check! Done that.
We zijn ondertussen Frans Baskenland binnengereden. Dat zijn een soort van Friezen. De plaatsnamen moeten er nog een keer in eigen taal onder op de bordjes.
En dan arriveer ik rond 14.00 uur in St.Jean. Op het terras ontmoet ik een groepje wandelaars van verschillende nationaliteiten die ook net zijn aangekomen. Ze komen uit Le Puy en hebben al 800km gewandeld. Hier in St.Jean splitst hun groep zich op. Sommigen volgen de route langs de kust en andere de route via Burgos en Leon naar Santiago. 

In het dorp kan je voor twee euro een officieel pelgrims paspoort kopen. Tegen het einde van de middag als er veel nieuwkomers arriveren hebben de 5 man bij het loket het druk en staat er een wachtij tot buiten op straat.
Je volgt gewoon de pijlen in het dorp om op de juist weg naar Santiago te komen. Kan niet missen! 
En als ik dan in het dorp Hans Dorrestein (Dick) ineens weer tegen het lijf loopt is het feest compleet. We gaan samen een pizza eten en praten weer bij. Hij zit te wachten op het routeboekje Sweerman deel 3, die vanuit Nederland door zijn vrouw naar hem is opgestuurd. Estimated time of arrival: a.s. vrijdag. Tot die tijd is het voor hem aapjes kijken in het dorp :-).
Ik slaap vannacht in Gite Izaxulo in het centrum van het dorp. De huisbaas deelt iedereen die de gite binnenkomt even de huisregels mee. Vanavond om 22.00 uur het licht uit en morgen van 7.00-8.30 uur ontbijt. Daarna moet je wegwezen want dan gaat de hut op slot. Het is maar even dat u het weet :-).

Morgen dus de Pyreneen over naar Pamplona. Een kleine 1500 hoogtemeters over 75 kilometer. Dag Frankrijk, welkom Spanje! Ik ben er ook wel aan toe. Weer even wat anders. 

A demain!

De strava etappe gegevens zijn hierrrrr te vinden.

Dag afstand: 91 km
Tot nu toe gereden: 1553km
Nog te gaan: 865km

 


 

 

 


 


 

5 reacties:

Wim zei

Buena suerte en España Zettumop!!!!!!

Melsje zei

Way to go! Ontzettend leuk verslag. En weet je? Dit verslag behoort inmiddels tot m'n routine. Ik verheug me er echt op.

Johan Barelds zei

Leuk te horen! Ik heb niet altijd even veel zin om nog een verslag te maken na een dag fietsen. Maar nu weet ik het waar ik het voor doe :-)

Unknown zei

Sterkte morgen. We horen wel hoe het is gegaan.

San Xacobeo zei

Aan de andere kant van de Pyreneeen is het inderdaad volkomen anders. Alles is anders. Ander taaltje, ander voedsel, andere dagindeling, ander volk. Behalve het regime in de pelgrimsalbergues: om 22:00 gaat de deur dicht en het licht uit; tussen 05:00 en 06:00 begint de dag en om 08:00 is iedereen weg.

De Camino is bezaaid met gebouwen zoals de benedictijner abbaye saint jean de sorde waar je over schreef. Meestal gebouwd tijdens de hoogtijdagen van de camino: 10e tot 13e eeuw. Daarna vaak vervallen en eind 20e begin 21e eeuw opgeknapt. Meestal liggen ze niet pal aan de route zoals de abdij in Sorde l'Abbaye, maar ze zijn een klein omweggetje zeker waard. In sommige van die oude kloosters zit nu een hotel. Bijvoorbeeld in San Millán de la Cogolla. Voor 75 euro overnacht je in een prachtig hotel: fabuloso. In een ander deel van dit oude klooster is een enorme bibliotheek met kolossale handgeschreven middeleeuwse boeken. De oudste Castilliaanse bieb van Spanje. Er zijn rondleidingen.
En in Nájera liggen de graftombes van de koningen van het oude koninkrijk Nájera-Pamplona (dat heel noord-Spanje van Pamplona tot en met Santiago de Compostela heeft omvat) in het monasterio Santa María la Real. Maar er zijn nog veel meer interessante monasterios. Mooie tijdbesteding voor als het buiten regent....


Hasta mañana