dinsdag 24 mei 2016

ScD Dag 31: Santiago de Compostella

En we schrijven nog maar even gewoon door nu we nog in Santiago de Compostella zijn.
Ik had met de andere Nederlanders Nico, Bob en Jan afgesproken dat we de s-middags de stad wat zouden gaan verkennen. Na 15.00 uur zouden we dan de fietsen in kunnen leveren bij hotel Mexico, de verzamelplaats voor Soetens transport. Onze Belgische vriend Etienne is vandaag onderweg naar Finisterra op de fiets. Het is zijn plan om met de bus weer terug te komen.
Gekocht voor een paar tientjes voor de handbagage.

'S-ochtends scoor ik nog een mooie trolley voor mijn handbagage en ga ik naar de kathedraal waar om 12.00 uur de mis gaat beginnen. Ik ben er al om 11.00 uur en het blijkt dat alle banken in de kathedraal al bezet zijn. Volle bak dus! Op dat ogenblik gaat mijn telefoon. Ik neem fluisterend op (bellen in de kerk vindt ik beetje ongepast) en het blijkt Bob te zijn. We kunnen onze fietsen nu direct al inleveren. De bus is er en staat op het punt te vertrekken. Als we onze fietsen nu nog meegeven krijgen we ze over drie dagen al thuis afgeleverd.
De winkel naast mijn hotel heeft leuke souvenirs voor pelgrims.

Dat klinkt goed, dus ik speer de kathedraal weer uit terug naar het hotel om mijn fiets op te halen. Onderweg pin ik nog snel even geld want het transport moet contant betaald worden. Met mijn fiets ga ik naar hotel Mexico en bij aankomst blijk ik de eerste te zijn. Mijn fiets wordt voorbereid voor de reis (stuur om en trappers er af) en wordt in de bus gehangen. Even later zijn Bob, Nico en Jan er ook met hun fiets en ook hun fietsen worden in de bus gezet. Da's dan ook weer geregeld.

De graftombe van de heilige Jacobus.

'S-middags verkennen we de stad, eten we een lekker broodje Donner Kebab en bezoeken hetgaf van de heilige Jacobus in de Kathedraal. Voor de 'echte' pelgrims is dit toch het doel van hun reis. De overblijfselen van de heilige Jacobus bezoeken. Het is ook mogelijk om achter het altaar langs te lopen en daar het Jacobus beeld op de schouder te kloppen om hem te bdanken voor de goede reis. Uiteraard hebben we dat even gedaan en ik heb hem nog ven extra bdankt voor nul lekke banden :-). Rond vieren gaat eenieder terug naar zijn hotel voor nog een middag tukkie.

Inpakken en wegwezen met die fietsen!

Rond zessen wordt ik gebeld door Etienne. Hij is alweer terug uit Finisterra. Rond twee uur had hij de 120 kilometer op zijn fiets al afgelegd. Omdat hij zijn fietskarretje niet meegenomen had ging hij als een speer. Toen hij bij aankomst in Finisterra informeerde naar de terugreis bleek de bus pas om 17.00 uur te gaan en het was onzeker of de fiets mee kon. Hij heeft toen vervolgens een taxi geregeld die hem en zijn fiets (achterbank plat en inladen maar) voor vijftig euro op twee derde van de afstand richting Santiago de Compostella wilde brengen. Vervolgens is hij het laatste stuk zelf weer gefietst en was hij rond zessen weer terug met rond de 160 fiets kilometers in de benen.

Mooi op tijd om tegen 19.30 uur samen met ons te eten en zijn avontuur te vertellen.

Morgen gaan we nog een laatste poging doen om de mis te bezoeken en smiddags is het richting  het vliegveld voor de vlucht terug naar huis.