zaterdag 21 mei 2016

SdC dag 29: Sarria - Melide

Vandaag een korte rit van 60km. Na alle lange ritten van afgelopen dagen een welkome afwisseling. De eerste 20 kilometer vanuit Sarria gaat het nog flink op en neer. Maar zelfs na de berg etappe van gisteren zijn de benen nog steeds prima. 
Mijn vriendje mocht vandaag weer bij mij op de kamer slapen :-)
Na 24 kilometer kom ik bij het dorp Pontomarin aan. Hier ligt een stuwmeer wat in 1962 gecreerd is. Hiervoor is een nieuwe brug gebouwd die veel hoger ligt dan de oude. Als het waterpeil laag is, kun je ook de oude brug nog zien. Het kerkje in het dorp is steen voor steen afgebroken, genummerd en op hoger gelegen grond weer opgebouwd.
Ik rijdt het dorp in en ga naar het kerkje om een stempel te halen.
Achter in de kerk zit een dame achter een tafel klaar om de passerende pelgrims van een stempel te voorzien. Het heeft wel wat weg van een stempelpost tijdens een schaatstocht :-).
Na Pontomain is het weer klimmen geblazen om uit het dal te komen. Ik stop nog een keer voor een koffie en net als nog een keer en stop wil maken kom ik Etienne weer tegen die ook net even wilde stoppen. Dit lag precies in de lijn der verwachting. Hij zou vanaochtend iets eerder dan mij vertrekken zodat ik hem achterop zou rijden. 
Voor de komende nacht heb ik een overnachting in een Alberque in Melide gepland. Omdat er geen kamers meer in het dorp te krijgen waren slaap ik op een slaapzaal met 4 bedden. Een echte pelgrims overnachting dus. Na overleg boek ik via booking.com ook nog een bed voor Etienne in dezelfde Alberque. 
Bij aankomst blijkt de accomodatie net nieuw en erg fraai en gezellig. De fietsen kunnen we onder het gebouw kwijt in een soort parkeerkelder. Na een douchebeurt ga ik even mijn blogverslag maken en doet Etienne even een tukkie. Zo meteen de koninginnerit van de giro kijken en daarna lekker eten. 

Wel gezellig om zo samen nog de een na laatste nacht voor Santiago door te brengen. Morgen nog een kort ritje van een kilometer of zestig naar Santiago. Dan kunnen we elkaar de hand schudden en het compostolaat gaan incasseren.
Dit soort taferelen kom je nu onderweg ook voortdurend tegen. Busjes vol met rugzakken die vooruitgestuurd worden. Onderweg was ik getuige dat een tweetal fietsers er de brui aan gaf. De fietsen werden net in de bus ingeladen om afgevoerd te worden. Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat er een boel mensen ongetraind en zonder enige kennis van zaken aan het laatste stuk van de Camino beginnen. Dat valt dan natuurlijk vies tegen en haakt men onderweg af.
Is er nog leven na de Camino? Jazeker! Ik kan me na afloop aansluiten bij een Camino zelfhulpgroep :-). Maar morgen gaan we eerst Santiago de Compostela beleven.

 
De Strava dag etappe gegevens zijn hier te vinden.

Dag afstand:  65km
Tot nu toe gereden: 2372km
Nog te gaan: 63km
 

4 reacties:

Marieke zei

Mooi. Geniet er van morgen!

San Xacobeo zei

Inderdaad er is een toenemend aantal gelegenheidsfietsers die een stukje camino fietsen. In de folder staat ronkende taal over de 1000 jaar oude pelgrimstocht (waarvan die er 700 jaar op zijn gat heeft gelegen) en over de geweldige ervaring die ja dan opdoet. Ik heb 't idee dat vooral Amerikanen voor dit soort georganiseerde minifietstochten gevoelig zijn. In het all-inclusive pakket is ook een stukje fietsen opgenomen. Zonder bagage uiteraard. Maar zelfs dan redden velen het niet. Maar gelukkig komen deze taferelen alleen op het laatste stukje voor.
Morgen de meet. In Santiago. Het is zondag dus in de kerk zwaait tijdens de pelgrimsmis (12:00 uur) het wierookvat. Ongeveer 1.75 meter hoog. Het hangt aan een dik touw en wordt door acht touwtrekkers in beweging gebracht. Het raakt net niet het dak. Maar het scheelt niet veel. Mooi om te zien.
Als pelgrim met een compostela mag je in het voor pelgrims gereserveerde vak vooraan zitten.
En luisteren naar een non die de hymne van Santiago zingt. Alles is in het Spaans en er is geen ondertiteling.
In de rúa do Franco (dictator Franco?) stikt het van de restaurantjes en tapasbars.

Verder is er niet zo heel veel te zien/te doen in de binnenstad. In de stad buiten de middeleeuwse kern is -zeker op zondag- helemaal niks te doen. Dus wat rondslenteren. Hier een biertje (san miguel bijv.) en daar een hapje. Let op met vis/schaaldieren. Ik heb er slechte ervaringen mee. Vooral de dag erna, in het vliegtuig.....
Maar ze hebben er ook ontzettend lekkere en grote steaks. Van de grill. Voor de echte carnivoor een aanrader. Maar mogelijk ben je veganist en houd je 't bij een bakje sla.
Mocht het budget het toelaten, Hostal dos Reis Católicos is een aardig hotelletje. Te boeken via het jou bekende booking.com

Goede terugreis!



Unknown zei

Morgen al weer de laatste dag !!! Leuk maar ook jammer, dan is het avontuur al weer voorbij. Geniet morgen !!!

Unknown zei

Fijn dat je dit gehaald hebt. Knap hoor. Jammer dat we die leuke verhaaltjes niet meer kunnen lezen. Is daar nog wat aan te doen ?