maandag 23 mei 2016

SdC Dag 30: Melide - Santiago de Compostela

Het is zondag 22 mei en ik ben in mijn hotelkamer in Santiago de Compostela. Het duizelt me van wat ik de laatste 24 uur allemaal heb meegemaakt. Maar ik wil het wel opschrijven. Ik wil het verhaal afmaken en ook deze laatste dag nog vastleggen.
Gisteravond heb ik met mijn -naar ik nu wel mag zeggen- Belgische vriend Etienne in de hostel in Melide overnacht. Op advies van de aardige medewerkster van de hostel zijn we gaan eten in een van de lokale pulperia waar men inktvis als hoofdgerecht serveert. Het was gezellig en de conversatie was goed. We waren al een aardig eind op dreef met ons menu toen nieuwe pelgrims het restaurant binnenkwamen.

Na eens een keer goed kijken blijken het Nico, Bob en Jan te zijn die ik al eerder op dag 15 in Frankrijk heb ontmoet. Hoe is het mogelijk. En dat een dag voordat je in Santiago aankomt. We zitten al snel met elkaar bij te praten als blijkt dat we terug naar het hostel moeten. De deuren sluiten om tien en dan gaan ook op de zalen het licht uit. Tijd om terug te gaan. We spreken af dat we elkaar morgen nog ontmoeten onderweg naar of in Santiago zelf.

Bij onze hostel aankomen blijken onze twee slaapzaal genoten als te slapen. Het zijn twee oudere Italiaanse mannen. Net nadat we zelf ook inbed liggen begint het gelazer. De Italianen blijken heel erg verschrikkelijk te snurken. Niet een beetje maar echt zo hard dat je het bijna niet voor mogelijk houdt. Ik schiet accuut in de lach en kan er de humor wel van inzien. Het zal me eigenlijk een worst wezen of ik nog veel slaap vannacht. Morgen nog maar 60 km naar Santiago en dat doe ik zelfs zonder slaap als het moet. Gelukkig wordt later die nacht het gesnurk een stuk minder waardoor er toch nog redelijk geslapen kan worden.

De volgende ontbijten we, pakken onze fietsen weer vol en fiets ik samen met Etienne richting Santiago. Er zitten nog best redelijk klimmen in, maar de benen zijn nog steeds uitatekend. Het duurt niet lang voor de Bob, Nico en Jan achterop fietsen en we besluiten gezamelijk naar Santiago te fietsen. Dat verloopt prima en na nog een koffiestop arriveren we rond 14.30 uur in Santiago.
Bob.

De aankomst in Santiago verloopt een beetje raar. We komen nergens een plaatsnaam bord tegen waar je even kan stoppen en een foto maken dus fietsen we het centrum maar in richting de Kathedraal. Omdat we nog niet gegeten hebben stoppen we vlak voor het plein voor de lunch. Tijdens de lunch komt er ook nog een Duitser aanschuiven waarmee Bob, Nico en Jan een dag of vijf hebben gefietst. Na de lunch lopen we naar de Kathedraal voor de afsluitende foto's.
Nico.

Na de fotoshoot zoekt iedereen zijn hotel op. We spreken af samen het avondeten te gaan gebruiken. Mijn hotel zit dicht bij het centrum en nadat ik ingechecked en opgefrist ben ga ik op weg naar het Pelgrims Office waar ik mijn compostolaat kan ophalen. Het is er bijzonder druk en er staat een rij van een meter of 50.
Jan.
Etienne

Als ik na een half uur eindelijk aan de beurt ben wordt ik geholpen door een erg aardige Amerikaanse dame achter het loket. Ze verteld me dat ik haar langste afstand van vandaag ben en nadat ik mijn (niet originele) paspoort heb ingeleverd en zij die heeft gecontroleerd moet ik nog een vragenlijst invullen. Bij motivatie voor de tocht kruis is 'Spiritual' aan en ik krijg mijn compostolaat. Voor vijf euro extra is het mogelijk om een gepersonaliseerd compostolaat te krijgen met start/stop plaats, data en afstand. Uiteraard maak ik gebruik van deze optie en zo trots als een aap met een gouden horloge  verlaat ik het pelgrims office.
Het is druk in de Pelgrims Office.
Mijn Pelgrims Diploma :-)
Nico, Bob, Jan, Duitser, Johan en Etienne

Tijdens het eten bespreken we met elkaar de plannen voor de komende dagen. Etienne en de Duitser fietsen morgen door naar Finisterra. Bob, Nico en Jan blijken hetzelfde vliegtuig te hebben als ik dus dat is gezellig. Morgenvroeg ga ik op zoek naar een eenvoudige tas die ik kan gebruiken als handbagage en waar al mijn fietsspullen in kan doen. Verder gaan we morgen samen nog naar de mis van 12.00 uur en gaan we smiddags onze fietsen inleveren voor transport terug naar Nederland. Hiervoor maken we gebruik van de diensten van firma Soetens.
Been there, done that!

Nog anderhalve dag in Santiago spatzieren en dan weer terug naar huis. Gelukkig heb ik de rest van de week nog vrij om nog weer wat in het thuis ritme te komen (en nog wat te fietsen :-)).

De Strava dag gegevens zijn hier te vinden.

Dag afstand: 64km
Tot nu toe gereden: 2436km
Nog te gaan:  0km

4 reacties:

Anoniem zei

Gefeliciteerd! Geweldige prestatie. Ben er wel een beetje jaloers op.
Groet en een goede reis naar huis,

Mario.

Unknown zei

Gefeliciteerd jong Hartstikke fijn dat je dit gehaald hebt Dikke kus Je moeder

San Xacobeo zei

Hoe is 't mogelijk, schrijf je. De ontmoeting die je beschrijft lijkt uitsluitend mogelijk op 'el camino'. Afgaand op ervaringen van anderen en van mezelf kun je stellen dat het (bijna) iedereen overkomt. Net zoals je ervaring met snurkers. Ook dat is typerend voor de camino, maar alleen als je in een pelgrimsalbergue overnacht. Met een hele groep pelgrims (mannen en vrouwen) op een slaapzaal. Hotelpelgrims hebben daar uiteraard geen last van.
Je schrijft over het aankruisen van 'spiritual' als motief. Dat bestaat dus nog. Want in de officiele statistieken vind je alleen 'religiso' en 'cultural' als mogelijke motivatie. Een paar jaar geleden kon je kiezen uit meer motivaties, oa 'spiritual'. Ook goed om te lezen dat het 'certificado de distancia' nu 5 euro kost. Inclusief bewaarkoker vermoed ik. Dit document bestaat pas sinds 2014. Vrij uniek dus.
Ook interessant dat de Amerikanen inmiddels ook al doorgedrongen zijn tot de vrijwilligersbrigade van het pelgrimsbureau. Amerikaanse pelgrims staan op plek vier van de internationale pelgrimslijst. Nederland zit ergens rond plek 11 of 12. En fietsers zijn ook vrij zeldzaam: 8 procent van het totale aantal. Logisch dat je voor de Amerikaanse dame een bijzondere gast was.
Geniet lang na en succes met het 'inplakken' van je foto's.
Mat Knaapen

Marieke van Schuppen zei

Super gefeliciteerd, mooie prestatie.