zondag 1 mei 2016

SdC Dag 9: Epone - Chartres

Ik trek de gordijnen van mijn hotelkamer open en? ZON!!! Yeahaaa!  Daar hebben we dan 8 dagen op moeten wachten maar dan is hij er eindelijk. Ik hoop dat ik over een paar weken er nog steeds even blij mee ben :-). 
Vertrek hotel Campanile Epone. 
Mind the blue sky :-))
 
Dankzij de onbewolkte nacht heeft gevroren en is de temperatuur nog onder de 5 graden als ik vertrek. Maar met het zonnetje erbij geeft me dat het 'wintersport gevoel'; heerlijk fris. Ik heb bovendien geen tijd om koud te worden, want ik ben het dorp nog niet uit of ik krijg een klim van een kilometer of 2 voor m'n kiezen. Da's een lekkere starter! 
Onderweg een gele bloemenzee. 
Is er iemand die me kan vertellen wat voor plant dit is en waarom hij zo massaal door de boeren verbouwd wordt?
 
Gaandeweg de ochtend vordert wordt het warmer en kan er meer kleding uitgetrokken worden. Helmmuts, handschoenen, buff, 1-voor-1 verdwijnen ze in de rugzak. Ik kan me goed voorstellen waarom de Inca's en andere culturen de zon vereerden. Dat ding is zo ongeveer overal goed voor en vandaag met name voor mijn goede humeur! Heerlijk! 
 
Het is duidelijk te merken dat het weekend is. Onderweg kom ik veel wielrenners tegen en als ik stil sta bij een kruispunt komt me zelfs een groep van een man of zeven achterop. We gaan dezelfde richting op dus ik besluit mijn karretje even aan te haken. Het tempo wordt opgeschroefd tot boven de dertig en ik hang even heerlijk in het wiel. Da's lekker, even weer meeblazen in de groep. Na een paar kilometer slaan ze helaas af en met een meerstemmig 'Bon Journee' nemen we afscheid.
Dorp in rouw
 
Zo rond elven heb ik er al een kilometer of zestig op zitten en rest me nog een 15 kilometer tot aan Chartres. Ik neem nog een uitgebreide koffiestop in het zonnetje om niet al voor de middag in Chartres aan te komen. Dan weet ik bijna zeker dat mijn hotelkamer nog niet beschikbaar is en dat wil ik voorkomen. Aankomen en gelijk je kunnen douchen en omkleden staat erg hoog op mijn dagelijkse prioriteiten lijstje. 
Zomaar een mooie 'Marie' onderweg :-)
 
Een paar kilometer na de koffiestop zie ik ineens 'zwarte sneeuw'. Het duizelt lekker en ik maak even een pitstop bij een bushokje om mijn etenszak te pakken. Ondanks de uitgebreide lunch van vanochtend heb ik verder nog weinig gegeten deze ochtend en daar wordt ik even aan herinnert. 
Ik maak mijn laatste zes Pain-de-chocolat-au-lait snel soldaat en ook nog een halve zak zoute stengels die ik nog van gisteren over heb. Het geheel spoel ik weg met het restant uit mijn nog half gevulde bidon. That will do the trick! En als ik een tien minuten later weer vertrek gaat het al weer een stuk beter en rijdt ik de laatste tien kilometer op mijn gemakkie naar Chartres.
Mijn slaapplaats voor vannacht. Hoe poetisch wil je het hebben?
 
Misschien komt het door het zonnige weer, maar ik ben gelijk verliefd op Chartres. Het is een prachtige stad met een knus, schilderachtig centrum. Ik doe snel even m'n wasje (droogt lekker snel met dit weer) en leg uit mijn kamerraam op het dak te drogen. Na de douche kleed ik me snel aan. Ik heb zin om de binnenstad met de kathedraal te verkennen en natuurlijk weer een stempeltje te scoren.
Hij is weer binnen!
 
Als ik het hotel uitloop raak ik aan de praat met een stel Engelse wielrenners. Ze rijden elk jaar een 3-daagse tocht rond Chartres voor 'charity' en zijn zojuist uitgefiets en zitten lekker aan het bier. We kletsen lekker weg en ze attenderen me op de lichtshow van vanavond die echt spectaculair moet zijn. Da's een leuk doel voor vanavond maar eerst de kathedraal. Ik neem afscheid en loop het centrum in. Het hotel ligt praktisch in het centrum en de kathedraal op vijf minuten loopafstand.
Rond en in de kathedraal is het gezellig druk met toeristen. De kathedraal is ronduit schitterend. De mooiste tot nu toe en ronduit imponerend. Men is van binnen bezig met een grootschalige renovatie en het verschil tussen oud en gerenoveerd is goed zichtbaar. Het is bijna een verschil tussen zwart en wit en de gerenoveerde delen zien er schitterend en licht uit.
Wel gerenoveerd, niet gerenoveerd. 
Zoek de verschillen! :-)
 
Ook de Notre-Dame van Chartres heeft een Labyrinth. Helaas was deze als gevolg van de verbouwing bedolven onder een lading houten klapstoelen die daar gereed stonden voor de mis-gangers. 
'Wegens omstandigheden is de virtuele weg naar de Heilige Stad Jerusalem vandaag gesloten.' 
 
Uiteraard ook buiten bij de Kathedraal een verwijzing naar Santiago de Compostela
 
Kathedraal-selfie. (Check die pelgrims baard!)
 
Het was vandaag in alle opzichten een schitterende dag. Mooi weer, lekker gefietst, mooie stad en kathedraal en wellicht ook nog een mooie lichtshow vanavond. Als de foto's de moeite waard zijn zet ik die morgen op het blog.
 
Morgen weer een langere etappe naar Vendome (104km). Lekker een dagje trappen in de zon. Ik heb er nu al weer zin in!
Au demain!
 
De Strava dag etappe is hier te vinden.
 
Dagafstand: 75km
Tot nu toe gereden: 722km
Nog te gaan: 1690km

3 reacties:

Wim zei

Op Foto 4 is eigenlijk de as hongerklop al wat te zien. De laatste foto toont het herstelde koppie weer. ZETTUMOP !!!!

Unknown zei

Die gele bloemen is waarschijnlijk koolzaad. Daar maken ze olie van, verbouwen ze ook vrij veel in het noorden van Nederland ;)

San Xacobeo zei

Inderdaad: koolzaad. O.a. om diesel mee aan te lengen. Dat wordt dan zogenaamde biologische diesel, met het predicaat 'goed voor het miejeu'. De Fransen rijden massaal op diesel.

Vendôme is ook mooi. Prima te doen vanuit Chartres. Kijk wat rond in Bonneval. Leuk stadje. En Chateaudun om nog een andere plaats te noemen. Maar er zijn er meer (Cloyes, st. Christophe) en de route is echt mooi.

à demain!