zondag 30 april 2017

Via de la Plata

We zijn weer een tijdje verder en het plan voor het fietsen van de Zilverroute (of Via de La Plata zoals in Spanje genoemd), begint steeds concretere vormen aan te nemen. Toen ik recent in ons fietsclubje "De Stoempers" aangaf dat ik van plan was de Zilverroute te rijden bleek dat fietsmaatje Anne ook al langer met plannen voor het fietsen van deze route rondliep. De match was snel gemaakt en we besloten om de tocht samen te fietsen. Omdat we al langer met elkaar fietsen weten we wat we aan elkaar hebben en dat is wel zo prettig. Ook qua fiets instelling komen onze ideeen overeen. Geen racepartijen, maar puur voor de beleving gaan. Dat houdt dus in dat er geen moordende tempi gefietst worden en er regelmatig gestopt wordt voor bezienswaardigheden of een bakkie koffie.
 
Inmiddels zijn de vluchten naar Sevilla en de terugvlucht vanuit Santiago de Compostela geboekt.  De fietsen gaan ook mee in het vliegtuig. Dat viel me prijstechnisch nog reuze mee. Veertig euro per vlucht per fiets. Dat scheelt bijvoorbeeld 60,- euro met vervoer over de weg met Soetens. Waarbij vervoer met laatstegenoemde ook nog het nadeel heeft dat je je fiets een week kwijt ben (reistijd). Nadeel van vliegen is dan weer dat je de fietsen in een kartonnen box moet inpakken omdat deze anders het vliegtuig niet in mag (stuur scheef, trappers er af, het frame goed in het piepschuim en wellicht ook nog een wiel er uit). Gelukkig hebben ze in Santiago de Compostela fietsenmakers voor wie dit dagelijkse kost is. Alles tegen het schappelijke tarief van 20,- euro waarbij ze ook nog je transport naar het vliegveld regelen.

Enfin, de vluchten zijn geboekt. Initieel 2 reisdagen en 8 fietsdagen. Maar toen we de dag etappes eens nader begonnen te analyseren kwamen we tot de ontdekking dat er toch wel heel veel hoogtemeters in deze route zitten (rond de 14.000). Om te voorkomen dat we als een stel Japanse toeristen de route zouden moeten afraffelen hebben we daarom de vlucht, tegen een geringe meerprijs, vier dagen naar achteren geschoven. Dat zijn dus 4 extra fietsdagen wat neerkomt op een gemiddelde dagetappe van rond de 80km met een gemiddelde 1100 hoogtemeters. Alle tijd van de wereld dus om overal rustig rond te kijken.

Anne heeft inmiddels, mede voor de gelegenheid, een mooie Santos Race Light aangeschaft met Rohloff naaf en belt. Voor mij gaat mijn Genesis Croix de Fer zijn maiden ride maken. Nieuwe spullen, nieuwe route, nieuw gezelschap, kortom: we hebben er zin in!
 
Ook zijn er inmiddels twee officiele "Credentials" via het internet besteld. De religieuze aflaat waarmee, door middel van onderweg te scoren stempels, in Santiago de Compostela een compostolaat gescoord kan worden. Een gegarandeerd ticket voor een VIP plaats in het hiernamaals. Nu heb ik al een zon compostalaat gescoord tijdens mijn rit vorig jaar naar Santiago de Compostela, maar een extra backup voor een dergelijk belangrijk item kan natuurlijk nooit kwaad.
 
Er schijnen een boel achenebbisj credentials in de omloop te zijn. Dat geeft natuurlijk geheibel aan de hemelpoort en dus heeft het kerkelijk instituut besloten het documentje te formaliseren. Hoe streng men op het gebruik van een echte credential toeziet is onduidelijk, maar gegeven de Hemelse beloning willen we natuurlijk geen risico's gaan lopen. Voor de kosten hoef je het niet te laten.

We schrijven nu ongeveer 6 maanden tot aan vertrek.
Het feit dat we voor de reis nu al dergelijke vergevorderde voorbereidingen hebben getroffen geeft wel aan dat we d'r veel zin an hebben.

To be continued....