dinsdag 28 februari 2017

Project Genesis - whazzup?

We zijn twee maanden verder sinds de vorige blog update en de nieuwe fiets heeft afgelopen vrijdag zijn maiden ride gehad. Dat was gelijk een pittige rit, want we hadden besloten een lekker lange rit van 130km te doen.

Met zijn 11,5 kilo is de nieuwe fiets bepaald geen lichtgewicht dus ik was erg benieuwd of ik aan het elastiek moest tijdens deze lange rit. Dat viel reuze mee. Ondanks een pittige inspanning kon ik toch mijn portie van het kopwerk doen.

De fiets rijdt lekker stabiel, maar door de stalen voorvork is hij niet zo schokabsorberend als je zou willen. Om die reden heb ik nog een carbon voorvork besteld (het Genesis Croix-de-Fer frame 2017 is standaard alleen met stalen voorvork leverbaar). Bijkomend voordeel: de fiets wordt ook gelijk ruim een halve kilo lichter.
Lynskey Endurance Road Carbon Disc Fork 2017
Als bandenkeuze ben ik eens afgeweken van mijn geliefde Continental 4-season banden. De banden die ik voor deze fiets gekocht heb zijn Schwalbe Marathon Plus 28mm. Deze banden staan er bekend om dat ze erg lang meegaan en -volgens Schwalbe- "unplattbar" zijn. Prima eigenschappen voor een fiets die bedoeld is voor langere meerdaagse tochten. Tijdens een recent ritje heb ik alleen wel gemerkt dat ze op gladde klinkers wat minder grip hebben dan de Continentals. Maar dat zou wellicht ook nog kunnen komen omdat ik ze voor 28mm banden vrij hard opgepompt had (7 bar).
Fietsenmaker Menno heeft de fiets afgemonteerd. Top job!
Het plan is om de nieuwe voorvork zo snel mogelijk te monteren als hij binnen komt zodat ik er op 1 april a.s. de Ronde van Vlaanderen mee kan rijden. En zoals de plannen er nu uitzien wordt zijn eerste meer-daagse bike-packing tour de zilverroute halfweg september dit jaar. De Atostour sla ik dit jaar een keertje over en hiervoor in de plaats komt dus ruim een week fietsen van Sevilla naar Santiago de Compostela.

To be continued....