zaterdag 5 juni 2010

Limburgs Mooiste, 157 kilometer

Zaterdag 5 juni is Limburgs Mooiste. Het beloofd een prachtige dag te worden met temperaturen tot 30 graden. Voor ons (zwager Cees en ik) is deze tocht een belangrijke graadmeter om te kijken hoe het met de conditie gesteld is. Als we deze tocht goed kunnen uitfietsen, dan moet Luik-Bastenaken-Luik in augustus ook geen probleem meer vormen (vooropgesteld dat we nog een beetje blijven trainen in juni/juli..:-).
De route voor zaterdag ziet er als volgt uit:

25 km – Vaals (Controlepost)
74 km – Aubel – Abdij Val Dieu (Controlepost)
93 km – Noorbeek - (Servicepunt)
117 km – Gulpen - (Controlepost)

Vrijdag 4 juni
15.00 uur: Cees met de auto voor de deur. Al mijn spullen gaan er in, de fiets op de drager er bij achterop, een zoen voor Carla en de kinderen, en ....
15.30 uur: weg zijn we!  Het verkeer is zoals gebruikelijk een drama. Meer dan 45 km toenemende file.  We besluiten om via Breda, Antwerpen te rijden. Alleen bij Rotterdam en op de ring van Antwerpen ondervinden we wat rijden en stilstaan.
19.00 uur: Na een lange rit arriveren we dan toch op het terrein van Avantis, de start en finish locatie en tevens camping-terrein. And guess what? Voor de inschrijving van de camping staat ook file..:-) Gelukkig duurt het niet lang en na een half uurtje later rijden we -ingeschreven en wel- het camping terrein op.
19.30 uur: Onder het motto: "bewaar het lekkerste voor het laatst" zetten we eerst de tent op voor we aan de (bestelde) pasta-maaltijd gaan.

Cees, ad-hoc man pur-sang besluit nog even "en passant" zijn wiel en buitenband te vervangen.
21.00 uur: En dan: "Chow time!". Pastamaaltijd in de grote tent!

22.00 uur: Tijd voor de laatste voorbereidingen:
De rugnummers moeten nog op de fiets shirts aangebracht worden.
Dat willen we natuuurlijk morgen om 05.30 uur niet meer gaan doen..:-)

22.00 uur: De laatste paar biertjes, de zak chips leeg eten, nog even met de buurmannen ouwehoeren, en dan naar bed!

Zaterdag 5 juni
05.30 uur: Tijd om op te staan. We doen rustig onze fietskleren aan en talken de "edele delen"...:-)  Ook smeren we ons alvast goed in met zonnebrand. Het beloofd warm en zonnig te worden.

06.00 uur: Ontbijt in de grote tent en gelijk aansluitend springen we op de fiets. Bij de start wordt het startbewijs ingewisseld voor een rode stuurlabel  Bij elke controle onderweg krijg je hier een knipje in. Handig systeem!
06.16 uur: We zijn gestart! Direct na de start lijkt Cees nog een "issue'tje" te hebben met zijn derailleur. Hij schakelt niet helemaal lekker. Na wat vakkundig gemorrel van Cees is het euvel verholpen en gaan we echt op pad.
06.30 uur: We worden gespot door de fotograaf op klim 2, de Vetschauerberg:

Bij de afdaling van deze berg rijden we Aachen in. Cees neemt het voortouw, legt zich in zijn meest aerodynamische houding op zijn fiets, laat zich als een baksteen naar beneden vallen de straten van Aachen in en .........ziet halverwege de afdaling een pijl naar rechts over het hoofd...:-). Ik schreeuw me de longen uit het lijf: "CEEEES!, CEEEES!", maar Cees is gefocust en hoort niets. Ik heb een flits van twijfel: moet ik hem achterna gaan? Maar ja, dan kan ik ook weer die heuvel terug opfietsen. Ik besluit te wachten. Hij zal toch ooit wel een keer doorkrijgen dat ik verdwenen ben? Een grote groep van +/- 20 man volgt Cees blindelings in de afdaling. Mede als gevolg van mijn geblèr begint ergens onderaan de afdaling het besef bij die groep door te dringen dat er iets mis is. Een lichte chaos volgt, fietsers keren om en klimmen weer naar boven tot bij het afslagpunt. Als laatste arriveert Cees. Goed op de bordjes letten Cees! ..:-))

06.45 uur: Eerste stop bij Vaals. Even de benen strekken en wat eten en drinken en "sanitair verpozen". Op elke rustplaats zijn WC's, eten en water geregeld. Heel erg prima georganiseerd! Naast mij op het toilet gaat een fietser  meerdere malen uitbundig over zijn nek. Dat klinkt niet goed man. Jammer.

07.00 uur: We gaan weer verder, want de weg is nog lang. Tot aan "Val Dieu" komen de pittigste klimmetjes. Dat kan overigens ook mijn perceptie zijn, want tot +/70 km. loopt het bij mij nog steeds niet erg soepel. De hartslag wil niet erg omlaag en de benen voelen vermoeid. Ergens onderweg naar "Val Dieu" komen we bij een afdaling die middels een bord langs de weg gemarkeerd staat als "Gevaarlijke Afdaling". We gaan voorzichtig naar beneden, Cees voorop. Ondanks de voorzichtige afdaling gaat Cees toch onderuit. Hij heeft een schuiver gemaakt over het grint dat volop op de kleinere weggetjes ligt. Een fikse wond aan zijn linkerknie en linker arm/ elleboog is het gevolg. Bummer!  Gelukkig is hij nog in staat om de fietsen en we fietsen door naar "Val Dieu" op 74 km.

In "Val Dieu" wordt Cees bij de EHBO post behandeld. Hij blijkt niet de enige te zijn, want er komen verschillende fietsers binnen die gevallen zijn. De EHBO'ers raken zelfs lichtelijk in paniek en roepen assistentie in bij de organisatie. Volgens de EHBO'er moet de wond aan de knie van Cees eigenlijk even gehecht worden. Daar hebben we natuurlijk helemaal geen tijd en zin in, en als keiharde fiets professionals wordt deze suggestie lachend weggewuifd.

09:45 uur: We springen we weer op de fiets voor het 2e deel van de tocht. Vlak na vertrek krijgen we de beklimming van "Les Waides". Deze is met zijn 114 kip (Klim Inspannings Punten) de zwaarste beklimming van de hele route en dat is een boel mensen aan te zien. Mijn benen zijn gelukkig weer helemaal super en als een dieseltje ga ik omhoog (inclusief stoomlocomotief geluiden..:-)). Heerlijk! Na "Les Waides" is de route in dit 2e deel aanzienlijk vlakker en we krijgen de vaart goed te pakken. Tot aan Gulpen is het goed doorfietsen met af en toe een beklimming. Op 90 km, vlak voor de Servicepost in Noorbeek stoppen we nog even voor koffie met een punt appeltaart met slagroom (tja, je bent toerfietser of je bent het niet..:-).

~12.00 uur: De controlepost in Gulpen. Hier worden flesjes ijskoude Aquarius uitgedeeld. Aangezien het ondertussen behoorlijk warm is geworden smaakt dit als godendrank! Op dit rustpunt is iemand met een lekke band in de weer. Het blijkt al zijn 2e lekke band en dit keer zit het lek rondom zijn ventiel, dus praktisch niet te plakken. Ik geef hem een van mijn reserve-bandjes en gok er op dat ik niet meer dan 2x lek rijd in de laatste 33 kilometers. Tien minuten later fietsen we weer verder. We weten dat de Eyserbosweg er nog aan zit te komen, dus dat is een aardig richtpunt. Na een kilometer of 15 is het dan eindelijk zo ver en mogen we aan deze laatste serieuze klim beginnen. Ook hier zijn mijn benen weer prima en draai ik lekker naar boven. Niet veel later is Cees ook boven en kunnen we de laatste 15 kilometers gaan uitbollen.

~14.20 uur: We finishen en krijgen bij doorkomst gelijk een overheerlijk glas koud Gulpener bier in onze handen geduwt. Met de (gratis) groeten van de Gulpener Bierbrouwerij!  Dit biertje verovert direct een top notering in de buiten categorie "lekkerste biertje ooit"..:-). Op het feest-terrein aangekomen is het stuurlabels inleveren en onze dik verdiende speldje ophalen.

Na binnenkomst besluiten we eerst even de fietsen naar de tent te brengen en een lekker douche te pakken. Ook het sanitair is prima geregeld op het camping terrein en na een uurtje staan we weer fris en fruitig op het feestterrein om van de inmiddels heerlijke drukte te genieten.

Een dweilorkest houdt er de stemming goed in.
17:00 uur: Even een uurtje buiten op het luchtbed bij de tent liggen voor een heerlijk "tukkie" van een half uur.
18:00 uur: Patatje halen op het feestterrein bij wijze van avond diner.
18:30 uur: We besluiten de tent in te pakken en op huis aan te rijden (we wilden eigenlijk 2 nachten camperen).
20.00 uur: Gevoed, bepakt en bezakt rijden we richting Den Haag
22.00 uur: De reis verloopt uitermate voorspoedig (geen files) en we zijn weer thuis. Topdag, volgend jaar weer!