dinsdag 14 juni 2011

FietsElfstedentocht - 2011

Vandaag was het weer zover: de jaarlijkse Fietselfstedentocht! De FietsElfstedentocht is een toertocht die erg bijzonder is. Het is ook -bij mijn weten- de enige toertocht waar je nog een enorme hoeveelheid "normale" fietsen gewoon tussen de racefietsen ziet meedoen. Om nog maar van de bakfietsen, tandems en andere abnormale fietsen te zwijgen.

Ook bijzonder zijn de controleposten in de dorpen die je aandoet. Iedereen gaat in de remmen en neemt rustig zijn tijd om door te controle te gaan. Het gevolg is dat je veel stopmomenten hebt en je dus niet voor een gemiddelde snelheid hoeft proberen te gaan rijden. Het is een echte feesttocht. Gemiddelde snelheid doet niet ter zake, genieten en gezelligheid wel.

Dat neem niet weg, dat het een gemakkelijke tocht is. En gisteren was daar weer een goed voorbeeld van. De weersverwachtingen waren niet gunstig: regelmatig regen en een harde zuid-westen wind, kracht 4-6. En de verwachtingen zijn zeker uitgekomen. Bij de start om 05.32 uur vanuit Bolsward regende het al.
Vroeg op in Leeuwarden (03.45 uur).
We waren 's-ochtends om 03.45 uur al opgestaan om onze spullen te pakken. En met "we" bedoel ik natuurlijk Zwager Cees (wie kent hem niet) en ondergetekende. Het logeeradres dit jaar was Cees zijn moeder in Leeuwarden. Na nog een stevig ontbijt met gebakken ei en spek namen we om 04.15 uur van haar afscheid en gingen we op pad om onze fietsgenoten van vandaag op te halen. Wopke, Teun en Bote.

Rond 04.30 uur vertrokken we met 2 auto's en 4 man richting Bolsward. Teun zouden we in Hichtum treffen, op onze vaste auto parkeerplek. Onderweg naar Bolsward tikten de regendruppels al op het autoraam en iedereen dacht hetzelfde: dat wordt nog een lange dag.

Op de parkeerplek in Hichtum was Teun in geen velden of wegen te bekennen. Na ons klaargemaakt te hebben moesten we om 05.20 uur toch echt naar de start, aangezien onze groep om 05.32 mocht vertrekken (startgroep 5). Dan maar zonder Teun, helaas!
Op naar de start. Vertrek om 05.32, startgroep 5
Het was een lange start in Bolsward. Voor iedereen door de hoofdstraat gelopen was (met fiets aan de hand) en de startlijn gepasseerd was waren we al een kwartier onderweg. Maar eindelijk zaten we op de fiets. We zijn los!
Bote aan de start

Wop heeft er zin in!

Cees is d'r klaar voor.

1. Bolsward-Dokkum
Het eerste gedeelte van de tocht gaat van Bolsward, via Harlingen en Franeker naar Dokkum. De wind kwam vandaag uit het zuid-westen dus op dit eerste stuk hadden we hem lekker in de rug. Dat kwam goed uit, omdat het lange wind-tegen gedeelte nog moest komen vanaf Dokkum. Maar dit was goed. Even rustig de benen warmdraaien en een mooie lage hartslag houden. Energie sparen voor het zware stuk straks.
Ketting er af bij Cees.
Bij de controlepost in Franeker had Cees het trouwens weer voor elkaar: ketting eraf. En omdat hij nog even doorgedraaid had, zat de ketting muurvast tussen pedaal en crank. Nee hé! Snel de fiets op de kop en doe-het-zelvert Cees had de ketting er natuurlijk binnen no-time weer op. Typisch weer zo'n Cees "doe-het-zelvert-tijdens-de-toertocht" momentje..:-)

2. Dokkum-Bolsward
Vanaf Dokkum was het tegen de wind in. En de wind was stevig, kracht 4-6!. Je ziet dan iedereen in groep bij elkaar gaan vlokken om zoveel mogelijk bij elkaar uit de wind te rijden. Ondanks de wind en regen draaide het nog prima. Ik durfde het zelfs aan om langere stukken kopwerk te doen. In Bartlehiem was er weer voor alle fietsers een appeltje, alhoewel ik niet denk dat er veel fietsers stilgestaan hebben om daar even van te genieten. Het regende namelijk op dat moment weer.  Verder maar weer dus en rond 11'en waren we in Leeuwarden gearriveerd.
Koffie met Oranjekoek in Leeuwarden. Jammie!
Koffie met Oranjekoek in Leeuwarden
We hadden een koffie-afspraak bij Wopke thuis en daar aangekomen stond de koffie met Oranjekoek al klaar. Heerlijk! Tot onze grote verbazing stond Teun daar ook. Hij had ons in Bolsward niet kunnen vinden en was alleen op pad gegaan en al voor ons in Leeuwarden gearriveerd. De club was weer compleet!

Na een uiterst aangename pauze van ruim een half uur, waarin we weer warm konden worden en wat opdrogen, ging het verder naar Bolsward. Op dit stuk ook weer flinke tegenwind en het was weer flink bikkelen om het tempo niet te veel te laten zakken. Vlak voor Bolsward, in Hichtum, stonden de auto's. Even snel fourageren en nog weer wat droge kleding aantrekken. Voor mij was dat het moment om toch maar even de beenstukken aan te doen die ik 's-ochtends heel dapper gewoon afgelaten had. In Bolsward kregen de fietsers, zoals gebruikelijk, weer warme soep uitgereikt. Lekker warm bakkie!
En vooral blijven eten en drinken!

3. Bolsward-Stavoren
Dit stuk gaat via Sneek, IJlst, Sloten, Oudemirnum. Gelukkig zijn er op dit traject wat meer dorpen met controle-posten en dat geeft de nodige herstelmomentjes. Het is, ondanks het slechte weer, weer oer-gezellig langs de route. Mensen zitten in partytenten (met dikke jassen aan) aan de route om de fietsers aan te moedigen. Sommige hebben zelfs gewoon de BBQ aan staan. Ondanks het slechte weer staat men er gewoon weer. En als je dan door zon dorp heenfietst en iedereen voor je applaudiseert doet dat je goed. Mooi publiek, geeft een goed gevoel.

Ook op de route komen we weer de gekste deelnemers tegen: een man in zwart-wit gestreept "boevenpak".  Iemand op een dikke stalen Bakkersfiets met een enorme rieten mand voorop. Dat is pas werken wind tegen! Ook veel tandems en gezellig uitgedoste fietsers. Ook zie ik een gezellige groep fietsers met een muziek spelende radio achterop de fiets. Wel waterdicht verpakt uiteraard..:-)
Teun en Wop aan het ijs

Cees en Bote

In Oudemirnum is het weer tijd voor het traditionele ijsje. Elk jaar eten we daar een ijsje bij dezelfde ijscoboer en die smaakt altijd prima! Over de dijk gaat het vervolgens weer naar Stavoren. Aangezien het laatste stuk al langzaam naar het Westen/NoordWesten afbuigt krijgen we de wind al langzaam van de zijkant in de rug. En dat is goed te merken. Het tempo kan omhoog naar boven de 30km/uur en het hangt in de lucht: het einde begint in zicht te komen.

4. Stavoren - Bolsward
Met de wind in de rug gaat het laatste stuk van een leien dakje. Onderweg in een dorpje schalt het liedje van Daniel Lohues van Skik, "Op Fietse" ergens uit de boxen. Dat nummer geeft uitstekend het gevoel weer van die laatste 40 kilometers die we nog moeten fietsen:

Bij de laatste controlepost in Workum vindt Cees het nog nodig om een lekke band te krijgen. Terwijl de andere mannen doorfietsen help ik Cees om het bandje snel te vervangen. En als een knecht die zijn kopman weer terug naar het Peloton brengt fiets ik Cees terug naar de groep met snelheden tot over de 40km/uur.

Onderweg komen we langs een naar tafereel. Er ligt een fietser op de grond en iemand is hem klaarblijkelijk aan het reanimeren. Geen idee hoe het afgelopen is. Hopelijk heeft hij/zij het overleefd.

En met een laatste tijdrit van Workum naar Bolsward komen we bij de finish aan. Ondanks de wind en regen weer een prima geslaagde tocht. Ook met de AOTour in het achterhoofd was dit een geslaagde test.
Kees zijn eerste..

Mijn derde...

Wop en Teun (en niet op de foto) Bote met hun ?ste kruisje...ergens dik in de 20!
Bij de feesttent in Bolsward wordt een man met veel gejuich onthaald. Hij steunt op 2 mannen en wordt, met muziek, als een held de tent ingelootst. Omstanders vertellen me dat hij 79 jaar is en zojuist zijn 50e tocht heeft uitgereden. Dat hij het zwaar heeft gehad is te zien. Maar wat een bikkel!

Na nog even wat met de mannen nagedronken te hebben fietsen we weer naar de auto's in Hichtum en laden de boel weer op. Cees en ik vertrekken rechtstreeks terug naar Den Haag. Het einde van weer een mooie fietsdag!

Op de helft
p.s. Na deze tocht heb ik de eerste mijlpaal op weg naar de 10.000 fietskilometers dit jaar gepasseerd. >5000km en we noteren 14 juni. Ik lig mooi op schema!