zondag 31 juli 2011

Rondje Zeeland

Ik moest het even opzoeken, maar vorig jaar mei heb ik met zwager Cees en mijn schoonvader al een keer een ronde over Goeree Overflakkee gefietst. Vrij snel daarna kwam het idee om de ronde wat verder uit te breiden door nog een eiland verder te gaan en via Schouwen Duiveland te fietsen. Dat plan stond dus al bijna een jaar op de verlanglijst, maar vandaag was het dan eindelijk zo ver.

Ik heb me voorgenomen om alle resterende weekenden tot aan de AOtour van 9 september a.s. een fietstocht van rond de 150km te fietsen. Afgelopen zondag viel dat voornemen door de regen letterlijk in het water. Maar gelukkig waren de weersvooruitzichten voor vandaag prima (droog en niet veel wind) dus een mooie gelegenheid om het "Schouwen Duiveland plan" te gaan uitvoeren. Zwager Cees is net terug van vakantie en vandaag ook weer van de partij. We vertrekken rond 07.00 uur met als motto het heerlijke cliché: "dan heb je ook nog wat aan je middag".  Om 06.50 uur staat Cees al te trappelen voor de deur (de rust in de vakantie heeft hem klaarblijkelijk eager gemaakt..:-)

We hebben op de heenweg wind mee. Bij Maassluis pakken we de veer naar Rozenburg en van daar gaat het via Hellevoetsluis naar Goeree Overflakkee. Via de Brouwersdam naar belanden we in Brouwershaven. De Garmin grafiek hieronder doet suggereren dat ik bij het begin van de Brouwersdam aan het waterfietsen ben geslagen, maar dat ligt gelukkig aan de Garmin. Die had onderweg een paar keer kuren en heeft een tijdlang niet goed geregistreerd.
Op de Brouwersdam
Vanaf Brouwerdam kregen we de wind echt goed in de rug en konden we heerlijk vaart maken. Om de beurt de kop overnemend gaat het via de Grevelingendam en Oostflakkee naar de Haringvlietbrug. Bij Paviljoen Hellegat is het tijd voor een koffiestop. Uiteraard ontbreekt de appeltaart met slagroom niet!. Het toeval wil dat we hier de vorige keer ook gestopt zijn. En ik kan mij herinneren dat de appeltaart toen ook al prima was.
Cees attaqueert de appeltaart.
Het lichaam schreeuwt gewoon om calorieën
(of is die appeltaart nou gewoon zo verdraaide lekker?)
Het laatste stuk richting Rozenburg krijgen we wind tegen. Met al ruim 140km in de benen begint de vermoeidheid toch langzaam voelbaar te worden. Gelukkig hebben we nog het veer bij  Nieuw Beijerland en de veer bij Rozenburg om weer een beetje op krachten te komen. Het laatste stukje vanaf Maassluis doen we via Schipluiden. Rond 2'en zijn we weer thuis. Een mooie rondje Zeeland. De volgende keer nog een stapje verder en via Noord-Beveland fietsen? Dat wordt dan wel een pittig rondje...

p.s. Het toeval wil dat, net voordat ik dit blogartikel aan het schrijven was, tot de ontdekking kwam dat Ronald van Schaik een flink deel van dezelfde route heeft gefietst vandaag. Hoe toevallig is dat dan!

Racefiets
6042 km (67x)
230:58 uur
Cross-hybride
587 km (10x)
25:41 uur
Totaal
6629 km

4 reacties:

Siep zei

Zo: 5 zaterdagen x 150 = 750km en de rest, we hoeven 'maar' 480km in AO-tour...
Nog één weekje Limburg, fiets-eldorado, mits droog!

Johan Barelds zei

@Siep: Sssst...niet zo hard. Anders horen ze het thuis ook..:-)
Veel plezier nog in Limburg!

Ronald van Schaik zei

Als ik wat vroeger van huis was gegaan hadden we elkaar inderdaad een hand kunnen geven, probleem is dat ik op zondag niet zo'n vroege vogel ben. Vanaf vandaag ben ik overigens sponsor van de AOtour! Succes met de komende duurtrainingen, ik blijf het volgen!

Johan Barelds zei

@Ronald: Komt nog wel een keer. We stoppen nog lang niet met fietsen..:-). Bedankt voor de sponsoring. Top!