dinsdag 22 mei 2012

Dope

Het mooie aan fietsen is dat er altijd wel iets is waar je je in kunt verdiepen. Of je invalshoek nou gezondheid, materiaal, wedstrijden of toerfietsen is, er is altijd wel interessante lectuur in boeken of op internet over te vinden.  Zo ben ik afgelopen week bij het onderdeel voedings supplementen beland.

Aanleiding was een spontane kramp afgelopen week en al langere tijd af en toe lichte verkramping van de beenspieren. Als je dan de lectuur er op naslaat kom je al snel op 2 voor de hand liggende oorzaken: vocht te kort tijdens het fietsen en/of een gebrek aan magnesium. Beide oorzaken heb ik dus maar eens aangepakt. Ik ben voor en tijdens het fietsen toch iets meer gaan drinken. Niet dat ik niks dronk, maar de laatste tijd was het ook niet echt veel. En met het warmere weer op komst leek het me geen slechte gewoonte om alvast goed drinken er weer in te slijten.
Magnesium pillen
tegen spierkramp
Magnesium
Magnesium is een ander verhaal. Na wat studie op dit onderwerp via het internet kwam ik al ras tot de conclusie dat een dagelijkse vitamine pil niet afdoende zou zijn. Hierin is in het algemeen niet of nauwelijks magnesium aanwezig. En als het al wel aanwezig is dan kom je zeker niet aan je ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid). Dus heb ik -naast een pot multivitaminen voor sporters- ook een pot magnesium pillen aangeschaft. Vanaf vandaag dus dagelijks 1 pil multivitaminen en 1 pil magnesium. We houden u op de hoogte van de resultaten. Interessant informatie over de werking van magnesium is trouwens te vinden op http://www.hartvitaal.nl/Magnesium_Taurine.asp. Ook leuke informatie over spieren / spierwerking is te vinden op http://www.swsportmassage.nl/behandeling/spieren.htm#3

0 reacties: