vrijdag 17 september 2010

Inspanningstest

Waar sta ik conditioneel?
Vanmiddag heeft Leon Burger van webtrainer.nl mij een inspanningstest afgenomen. Na een jaar intensief duursporten wilde ik wel eens 'officieel' en kwantitatief weten waar ik conditioneel sta. Uiteraard had ik zelf al wel eens een poging ondernomen om zaken als maximale hartslag en omslagpunt vast te stellen, maar dat was op provisorische basis.

De test
De test van vanmiddag werd afgenomen op een professionele fietsergometer icm een hartslagmeter die aan een PC met test software aangesloten was. Na even een paar minuten warm trappen gaat de test van start. De test is redelijk simpel: elke minuut wordt de belasting iets opgeschroefd zodat het steeds zwaarder fietsen wordt. Gedurende de hele test wordt je hartslag opgenomen. Je fietst totdat je niet meer kan (dus compleet verzuurd bent..:-). In mijn geval hield ik het 23 minuten vol. Zoals te verwachten zijn de laatste minuten het meest afzien. Ik stond toen letterlijk op de pedalen om ze met de laatste kracht nog een keer rond te krijgen.
Nee, dit ben ik niet, maar dit is wel dé fietsergometer..:-)
Het resultaat
De uitslag van de test voldeed aan mijn verwachtingen. Mijn eigen, eerder zelf berekende maximale hartslag, zat niet ver  af van die in de test vanmiddag vastgesteld is. Ook mijn gewicht en getraindheid waren conform mijn eigen perceptie. Ergo:
  • Nee, ik ben geen topsporter qua aanleg (maar dat wisten we al..),
  • Ja, mijn conditie is 'uitstekend' vergeleken met de rest van Europa (maar mag ook wel na bijna 7000km fietsen dit jaar)

Vermogen
Wat googelen op het internet levert de volgende categorisering op van geproduceerde vermogens bij fietsers:

100-200 watt:  Toerfietser
300-400 watt:  Goed getrainde toerfietser
800-900 watt:  Profwielrenners

Met mijn vermogen van 270 watt bij MLSS(omslagpunt) en 345 watt bij maximale hartslag val ik dus in de categorie "Goed getrainde toerfietser". Daar kan ik mij wel in vinden..:-)

Een interessant punt was dat het vermogen bij het omslagpunt (270 watt bij MLSS) iets aan de lage kant was (78%) tov het vermogen bij de max.hartslag (345 watt). Het lijkt er dat mijn vermogen bij sprinten hoger is..:-) Het goede nieuws is dat "sprint-spieren" getrained kunnen worden naar "duurspieren" (andersom niet). Maar daar kan wat tijd overheen gaan heb ik begrepen.

Kortom: flink mijn best doen de komende jaren dan zit er wellicht nog wat progressie in. Al met al een leuke ervaring en voor de serieuze duursporter een echte aanrader zon inspanningstest!

0 reacties: