zondag 1 mei 2011

De Elfdorpentocht 2011

De mens wikt, TC Stompwijk beschikt...
Ik had het zo mooi bedacht. Op de fiets naar Stompwijk voor de start van de 160km Elfdorpentocht. Na rechtsom de lus bovenlangs Alphen a/d Rijn gemaakt te hebben voor de wind naar Vlaardingen. En vervolgens bij Vlaardingen weer omhoog, van de koers afwijken richting huis. Edoch, het liep iets anders....

Extra trainingskilometers
Tot mijn stomme verbazing ging de koers niet met de klok mee, maar tegen de klok in. Vanaf Stompwijk zette het hele spul gelijk richting het zuiden (WTF@#$?). Ai, daar was niet op gerekend. De conclusie was snel getrokkken: dat worden een 30 km extra op de teller. Nou ja, ik wilde toch een wat langere duurtraining doen toch?

TC Stompwijk
De eerste 120km fietste ik mee in de groep van TC Stompwijk. Overwegend jonge gasten en de stemming was opperbest. Onderweg nog wel een dubbele klapband in de groep (eerst binnenband en bij reparatie nog eens plus de buitenband). Verder af en toe wat rare demarrage capriolen, maar verder een prima groep om mee te fietsen. Vanaf Vlaardingen ging het wind tegen en er werd goed doorgetrapt. Bij Zwammerdam op zon 120km heb ik me uit de groep laten zakken en ben alleen verder gegaan. Even zelf nog wat werken tegen de wind in.

Een natuurtocht
Het gedeelte van Reeuwijk naar De Hoef is overigens een geweldig mooi gedeelte van de route.  Kronkelende smalle weggetjes langs veel water en prachtige natuur. De hele tocht is overigens verkeersarm en echt de moeite waard. Het mag met recht een natuurtocht genoemd worden.
Prachtige plaatjes onderweg bij de Elfdorpentocht.
Wind mee!
Nadat ik me uit de groep had laten zakken was was het gelukkig niet ver meer naar De Hoef vanwaar het weer zuidwaarts ging, met de wind in de rug. Heerlijk fietsen in de zon, met de wind om je kop. Het deed me erg denken aan zeilen waar je ook vaak met veel wind en zon bezig bent. Heerlijk! Bij Zoetermeer ben ik uiteindelijk van de route afgeweken en via Leidschendam weer naar huis gereden. Een strakke 202km op de teller. Mooie dag, mooie tocht, mooie training!

Startbewijs 11-stedentocht is weer binnen
Afgelopen week belde mijn schoonvader dat er weer een startbewijs voor de 11-steden voor me klaar ligt. Ook zwager Cees heeft er dit jaar één zodat we mooi samen kunnen fietsen.

Racefiets2771 km (32x)
Cross-hybride432 km (7x)
Spinning11:53 uur (9x)
Cross-trainer1:00 uur (1x)

3 reacties:

Ronald van Schaik zei

Mooie afstand vandaag, en gelijk een prima training voor de Elfstedentocht! De kilometerteller loopt al aardig op!

Theo zei

was inderdaad verrassend dat we andersom reden. Moet zeggen dat ik het achteraf niet vervelend vond vanaf Bodegraven met windje mee naar Stompwijk te 'vliegen'...
(Ik reed trouwens de 125)

Johan Barelds zei

@Ronald: ik moest wel wil ik jou nog een beetje kunnen bijhouden..:-) Na je weekje Zwarte Woud heb je ook weer aardig wat op de teller gezet!

@Theo: Ha Theo! Ik had natuurlijk kunnen verwachten dat je hem ook reed. Volgens mij woon je praktisch op de route niet? En ja, de wind mee was een 'zeer aangename beleving' ..:-)