dinsdag 12 juli 2011

Tocht 3 - Col d'Espinouse en Pic Tantajo

Voor vandaag heb ik mijn jachtgebied verlegd naar de Haute-Languedoc ofwel het "hooggebergte" van de Languedoc streek. Dit gebied, een Parc Regional, ligt ruim 50 kilometer van onze camping af. Net te veel naar mijn smaak als je daar aangekomen ook nog een leuke tocht wil fietsen. Dus heb ik 's-ochtends vroeg de racefiets op mijn thuisbrengertje gehezen en richting "Le Poujol sur l'Olb" afgereisd, het startpunt voor vandaag.
Voor diegenen die hem niet kennen:
Een thuisbrenger klem je op de trekhaak van je auto.
Snel en eenvoudig fietsenvervoer.
Na ongeveer een uurtje rijden was ik in dit slaperige dorpje aangekomen (of was het gewoon nog erg vroeg?..:-)). Tijdens het uitladen ontdekte ik tot mijn schrik dat ik de route van vandaag niet in de Garmin gezet had. Gelukkig had ik nog wel een -niet zo gedetailleerde- kaart meegenomen. Na ampel beraad maar besloten met de kaart in de hand te gaan fietsen, wat achteraf prima uitgepakt is overigens.
Vertrek vanuit Le Poujol sur Orb.
Mooi uitzicht vanaf de Col d'Espinouse.
De eerste 22 kilometer waren bergop naar de Col d'Espinouse (BIG 316). De klim is niet erg steil (4,5% gem.) dus een mooie berg om er weer "even in te komen". Al na een goed uur fietsen was ik al op de top. Mooie vergezichten hier over de toppen en dalen van het gebied.
En weer een BIG in the pocket!

Na de Col d'Espinouse zat het zwaarste gedeelte van de klus er al op. Vanaf hier was het (op de Pic Tantajo na) alleen maar afdalen (ook wel eens lekker!). De Pic Tantajo is een zendmast die op een berg geplaatst is. Voor onderhoudsdoeleinden is er een asfalt weggetje naartoe gelegd. Een stijl kreng met percentages tot 20%. Hele andere koek dan de lange Col d'Espinouse. Gelukkig was hij niet erg lang en was deze ook snel weer aan het Palmares toegevoegd.
De zendmast op de Pic Tantajo
Na de Pic Tantajo was het weer afdalen. De laatste 10km terug naar Le Poujol sur Orb, waar de auto staat. Ik kom letterlijk voor mijn auto weer in het dorp aan. Hoe mooi wil je het hebben?
Een fraaie brug bij Le Poujol over de Orb.
Een van de doelen van deze tocht was om even weer "gevoel bij het klimmen" te krijgen. Hoe lang doe je over een klim? Hoe zwaar is het? etc. Achteraf gezien was het een relaxed tochtje. Ook mede door de opbouw waarbij de laatste 50km overwegend gedaald is. De volgende bergtocht kan dus wel wat langer. Daar kan ik dus rekening mee houden als ik de routes ga plannen voor de volgende BIG's (Big 318 - Mont Saint-Baudille en de Big 315 - Pic de Nore).  De Mont Ventoux wordt een tocht op zichzelf, dus daar valt weinig aan te plannen..:-). "Au revoir!"
Racefiets
5297 km (60x)
196:20 uur
Cross-hybride
587 km (10x)
25:41 uur
Totaal
5884 km

3 reacties:

Martin Kool zei

Hee een film, gaaaaaf. :-)

Johan Barelds zei

Ja, geinig he? Dit was met m'n Blackberry. Ik heb ook nog mijn nieuwe Samsung Galaxy S2 mee. Daar kun je HD mee filmen. Ik ben van plan om bij de Ventoux er een leuk filmverhaal van te maken. Laturrrr...

Johan zei

Leuk verslag!

Nu reeds benieuwd naar jouw volgende verhalen!