zondag 25 september 2011

Proef Vossenrit

Vandaag was het zo ver. We gaan onze eerste (proef) vossenrit rijden. Ook zwager Cees en buurman Niels hadden nl. te kennen gegeven vandaag wel eens mee te willen doen met zon proef vossenrit. "Proef" in deze houdt in dat er nog niet gereden wordt voor het klassement en dat nieuwlichters zoals wij kennis kunnen maken met het spelletje. Want ook voor Niels en Cees was het vandaag de eerste keer.

Vossenrit, hoe werkt dat?
De vossenrit gaat om 10.00 uur van start en er wordt gestart in 3 groepen: Groep 1 zijn de snelle jongens, Groep 2 de reguliere Goden zoals wij en Groep 3 de veteranen. De groepen worden vanaf de start achter elkaar losgelaten zodat ze elkaar niet in de weg rijden. Voor het vertrek krijgt elke deelnemer 4 kaartjes met daarop een eigen nummer. Ook krijg je een kleine ijzeren ring met daarop ook je eigen nummer. De route onderweg is gemarkeerd met kleine witte pijltjes die je aan de rechterkant van de weg moet vinden. Zie je niets, dan fiets je rechtdoor. Goed opletten dus dat je geen pijltjes mist. Het kan dus lonen om individueel goed op de pijlen te letten en niet blindelings een groep te volgen. Groepen rijden namelijk ook regelmatig en-bloc fout omdat de eerste rijder een pijltje over het hoofd ziet. En dat bleek tijdens rit vandaag ook weer een paar keer.

Onderweg kun je maximaal 4 oranje emmers (aan de linkerkant van de weg) tegenkomen waar je per emmer 1 kaartje in moet gooien. Het kan dus ook zijn dat je er minder dan 4 emmers tegenkomt, maar dat weet je van tevoren nooit. Aan het einde van de rit staat een grijze bus waar je je resterende kaartjes in moet gooien (als je die nog hebt). Je vindt daar ook een bord / tekst op de weg met "ZOEK HIER DE VOS". De vos staat daar dan ergens verdekt opgesteld. Als je hem gevonden hebt gaat daar als laatste je ring in en dan is het afgelopen en kunnen de punten geteld worden.

Voor vertrek kregen we "de Vos"
nog even in de kantine te zien.
De punten
Voor elke emmer waar je je kaartje in hebt gegooid krijg je punten en ook de volgorde van ringen in de Vos levert punten op (1e krijgt 20 pnt., 2e krijgt 19 pnt, etc.). Als je dus een emmer mist of later bij de vos aankomt mis je punten. In het parcours zijn ook lussen opgenomen die makkelijk over het hoofd ziet maar waar wel een emmer staat. Je denkt dus dat je gewoon nog op koers ligt maar hebt al wel een emmer (en dus punten) gemist. Deze eerste rit telde nog niet voor het klassement, maar voor de aankomende ritten geld per groep een klassement waar je kunt zien hoe je het overall en per rit gedaan hebt.

Het vertrek
Rond 9.15 uur waren we bij Velo waar we door voorzitter Marcel himself uitleg kregen van de spelregels. Ook kregen we "gastrijders" kaartjes en ring uitgereikt zodat we mee konden doen. Na gezellig nog een bakkie koffie gedaan te hebben werd om even voor 10.00 uur de bel geluid. Dit was het signaal om met de groep (+/- 70 man) naar de start te gaan.

Bij vertrek was het gelijk een gekkenhuis. Iedereen ging er als een jekko vandoor en het was voortdurend keren en draaien, optrekken en afremmen. Prima interval training! Omdat er toch nog niet voor het klassement gefietst werd hadden we vooraf al besloten om bij elkaar te blijven. Hierdoor moesten we af en toe een groep laten gaan, maar per saldo draaien we goed mee in Groep 2.
Voorzitter Marcel geeft Cees uitleg.
Tussen hen in de grijze "verzamelbus" die als laatste vóór de Vos te vinden is.
Tactiek en persoonlijke kwaliteiten
Al snel kwamen de persoonlijke kwaliteiten van een ieder afzonderlijk van ons aan het licht. Buurman Niels mag dan (nog) niet zo hard gaan maar door zijn scherpzinnigheid werd wel gelijk al voorkomen dat we een emmer misten! Snelheid is dus niet alles in dit spel.  Mijn eigen kwaliteiten daarover laat ik me niet uit. Die mogen Cees of Niels eventueel toelichten via een reactie op dit artikel..:-). De kwaliteiten van zwager Cees waren, na bleek, ook wel weer uitermate bijzonder te noemen. Klaarblijkelijk had hij vooraf 2 verschillende spelletjes door elkaar gehaald: "De vossenrit" en "wie is De Mol?". Zijn, al dan niet bewust gespeelde, tactiek was dus iets van  "De Mol in de Vossenrit". Tot 4x toe wist hij een grote groep fietsers finaal de verkeerde kant op te sturen op momenten dat hij op kop reed. Grote verwarring en paniek waren het gevolg. Cees op kop = Levensgevaarlijk! Ook een uitermate nuttige 'kwaliteit' dus...:-)

Na afloop van de rit hebben we met z'n drieen, onder het genot van een bakkie koffie, uitgebreid zitten filosoferen hoe we onze afzonderlijke kwaliteiten het best kunnen combineren in één integrale tactiek. Één van de ideeën die we o.a. onderzocht hebben is om één iemand van ons alle kaartjes te geven en als snelle haas vooruit de route te laten rijden. Cees kan dan vervolgens in het achterveld complete chaos creëren door voortdurend groepen de verkeerde kant op te laten rijden. Uiteraard laten we niet weten welke tactiek we uiteindelijk gekozen hebben, maar ik zou zeggen: houdt dit blog en het klassement bij FTCW in de gaten.

Het eindoordeel
De hele vossenrit bleek uiteindelijk maar 40km te duren, wat me erg meeviel (of misschien is tegenviel hier het betere woord). Ik had gedacht toch wel minstens 60km op de fiets te zitten. Maar doordat er voortdurend via kleine binnenweggetjes gereden is, met daarbij voortdurend optrekken en afremmen zijn we toch een kleine 1,5 uur (intensief) onderweg geweest.  Niels, Cees en ik waren na afloop unaniem in ons oordeel: Geweldig leuke ervaring! Hier gaan we vaker aan meedoen. Het spel element maakt het een erg opwindend gebeuren: lekker racen en crossen en voortdurend gebeurd er wat onderweg. Errug leuk! We gaan ons dus alle drie inschrijven en beginnen vanaf volgende week aan onze eerste officiële vossenrit competitie!.



Racefiets
8215 km (89x)
313:20 uur
Cross-hybride
695 km (12x)
29:43 uur
Totaal
8910 km

0 reacties: