maandag 31 oktober 2011

Freewheelen

Ik zat een beetje te twijfelen vanmiddag of ik wel zou gaan fietsen. Maar het prachtige zomerse winterweer  was een gelegenheid die ik niet mocht laten lopen. En met de start van de wintertijd leek het me een mooie gelegenheid om de cross-hybride weer eens van stal te halen.

Strand drama
Mijn plan was om bij Kijkduin het strand op te gaan en dan langs de vloedlijn richting Hoek van Holland te fietsen. De terugweg dan vervolgens binnendoor terug naar huis. Bij Kijkduin aangekomen ploegde ik me in vol ornaat door het losse zand richting de vloedlijn. Dankzij het mooie weer had ik zelfs nog wat publiek wat me een beetje meewarig aan zat te staren. Quasi zelfverzekerd stapte ik, bij de vloedlijn aangekomen, op mijn fiets met de neus richting de Hoek. Na 2 trappen op het bergverzet hadden mijn wielen zich bijna ingegraven en het scheelde niet veel of ik viel met fiets en al om. Euhhh...waarom gaat dit niet?

Redelijk gedesillusioneerd heb ik vervolgens weer rechtsomkeert richting de duinen gemaakt. Nagestaard door 'mijn publiek' bij wie de vertwijfeling in de ogen te lezen viel. Waar is die gast in Pietsnaam toch helemaal mee bezig?

Dat viel dus even vies tegen. Maar waar ging het nou mis? Zowiezo zijn mijn Schwalbe Racing Ralph banden niet bedoeld voor het strand; te veel profiel dat zich in het zand 'vastvreet'. Daarnaast vermoed ik ook dat mijn banden te hard opgepompt zijn geweest. En wellicht dat ze ook nog eens te smal zijn? Banden van een cross-hybride zijn nl. een stuk smaller dan die van een gewone MTB.  Het blijft voor mij even een raadsel. Ik verneem graag als er iemand is die hier hier iets zinnigs over kan zeggen.

Op de navigatie terug naar huis
In plaats van over het strand ben ik vervolgens maar via allerlei voetpaadjes, bermen en duinenweggetjes naar Hoek van Holland gefietst. Eenmaal in de Hoek aangekomen begon het al donker te worden. Tijd voor de snelste weg terug naar huis. Dus ben ik op mijn fonkelnieuwe Garmin Edge 800 naar huis terug genavigeerd. Aangezien de Openfietsmap.nl kaart geladen was ging de route over allerlei fietsvriendelijke binnenweggetjes en fietspaden waar ik normaliter nooit langs kom. Erg leuk om weer eens wat anders te fietsen.

Ook erg leuk is het oplichten van de Garmin display zodra je een koerswijziging nadert. Een erg handige functionaliteit om ook in het donker goed te kunnen navigeren. Even over zessen was ik weer thuis. Net op tijd voor de pannenkoeken. Lekkûh hôah!



Racefiets
9170 km (105x)
347:49 uur
Cross-hybride
740 km (13x)
31:44 uur
Totaal
9910 km

5 reacties:

Bully & Bataaf zei

hmzz... interessant, in mijn beleving heeft een MTB meer profiel dan`n crosshybride en zoals je al schreef is `n MTB band breeder maar heeft wel meer rolweerstand, zeker op het strand.

Je zou zeggen dat het zand op de vloedlijn niet stevig/hard genoeg was.En dan te weten dat vloedlijn strand keihard kan zijn waar je met redelijk gemak met `n ''gewone'' fiets op kunt rijden...
Was dit je eerste keer op het strand?

Johan Barelds zei

@B&B: De laatste berichten zijn dat op het strand de banden:
1. zo breed mogelijk,
2. zo zacht als mogelijk,
3. zo glad mogelijk moeten zijn
om optimaal te kunnen fietsen. Heb begrepen dat 'Schwalbe Big Apple' en 'Schwalbe Super Moto' de 'banden-to-be' voor op het strand zijn.

Bully & Bataaf zei

aha...ok dan.Maar wat doen die banden dan in het gewone terrein? zijn ze daar dan wel geschik voor? of moet je dan weer switchen van band?

Alexander zei

Heb dit ook meegemaakt/gedaan op de Cube Pure met 35 mm banden: MTB strandrace op Texel en Ameland op mijn hybride.
Op Texel had ik mijn banden nog redelijk hard (rond 4 bar): dat levert snelheid op, maar kost je echt grip in het bos, het strand was daar erg hard bij de vloedlijn, dus ging goed, in los zand ging het totaal niet.
Op Ameland had ik de banden zachter (rond 3 bar), maar kwam ik 'dieper' in de problemen: want het zand op het strand was veel zachter dan op Ameland. Dat was ploegen met 5 km/h (zelfs op/in de vloedlijn). In het bos/bospaden gingen beter dan met 4 bar.
Rijd nu met de Cube als 29-er rond: De Hondsrugclassic heb ik zo niet onverdienstelijk gereden met 29-er banden op de standaard velgen! Dan met 2 Bar. Dat levert heel veel extra grip op. Merk je in het bos, op hellingen niet meer doorslippen en kan nu ook door veel losser zand fietsen. En heb veel meer comfort. Echte aanrader zonder nadelen!
Ik ben bezig met een echte MTB te kopen, want ik wil nog sneller.
Dus je mag de band wel van me testen/overnemen. Niet elke 29-er band zal namelijk passen! Kom je nog weer eens in Leeuwarden binnenkort?

Johan Barelds zei

Hi Alexander. Bedankt voor je uitgebreide reactie/bevindingen. Ik ben zeker geïnteresseerd in de banden aangezien ik niet van plan ben een MTB te kopen. Volgens mij verschillen onze Cube's niet zo veel dus moeten ze op mijn Cube ook wel passen. We gaan binnenkort wel weer naar L'warden op familiebezoek. Als het zo ver is laat ik je het even weten en kunnen we wat afspreken.