zondag 1 januari 2012

Jaaroverzicht 2011

Volgens goed blog gebruik volgt er rond elke jaarwisseling een jaaroverzicht. "Watieskebuurt" afgelopen jaar en wat zijn de plannen voor het nieuwe jaar? Het jaar 2011 is voor mij/ons een jaar van uitersten geweest. Uitersten in positieve, maar ook in negatieve zin.

Negatief!
Om maar met de negatieve uiterste te beginnen: lichamelijk gezien was 2011 niet zo fraai. Met mij gaat alles prima, maar mijn Carla krijgt in mei spontaan een zeer ernstige aanval van BPPD. Een lange tijd wordt zelfs een combinatie met beroerte of tia vermoed. Ze draait (tijdelijk) het ziekenhuis in en gaat daarna een zeer uitgebreid en langdurig onderzoekstraject in. Tot op de dag van vandaag is ze nog steeds niet hersteld en lopen er nog onderzoeken. Het herstel gaat tergend langzaam en dat trekt een grote lichamelijke en emotionele wissel. Een slopende situatie waar 2012 hopelijk (volledige) verbetering gaat brengen.

Positief!
En dan het positieve van 2011. We hebben gezinsuitbreiding gehad! We hebben een kleine dondersteen er bij gekregen: Matz! Een hoop plezier, maar bij tijd en wijle ook erg vermoeiend..:-)
Matz
En dan de sport. Sportief gezien was 2011 een topjaar!
Een jaar waarin ik (niet geheel ook tot mijn eigen verbazing) enorm veel heb kunnen doen.

De feiten
Even de feiten op een rijtje:

Alle gestelde doelen voor dit jaar zijn behaald:

Ik heb het record aantal van 16 BIG's gescoord dit jaar:


Verder een aantal mooie toertochten gereden:


Garmin
Uiteraard heb ik met mijn digitale speelgoed weer wat cijfers over 2011 boven tafel gehaald.
De Garmin connect rapportage weet me het volgende over mijn fietsprestaties in 2011 te melden:

Totale afstand:             11.001 km
Da's gemiddeld maar 30km per dag riep iemand gisteren. Een beetje scholier trapt dat ook weg..:-)
Totaal tijd:                   436,43 uren
Of wel, 1 uur en 19 minuten per dag gemiddeld.
Gemiddelde afstand:       73,34 km
Gemiddelde tijd:               2:53 uur
Gemiddelde snelheid:        25,3 km/uur
Gemiddelde hartslag:          141 bpm
Lekker rustige hartslag. Valt allemaal reuze mee dat fietsen..:-)
Gemiddelde fietscadans:       81 rpm

Per maand ziet dat er ongeveer zo uit:
De Garmin cijfers over 2011
Vooruitzichten 2012
Tot zover de cijfers over 2011. En dan even vooruitkijken naar 2012. Na een sportief topjaar als 2011 ligt het gevaar op de loer dat je je mooie prestatie van 2011 in 2012 wilt gaan overtreffen. Nóg meer toertochten rijden, nóg weer meer kilometers proberen maken, nét nog iets meer doen. Nou, dat gaan we dus niet doen. Ik geloof dat dat een recept voor is deceptie. Je loopt op een gegeven moment tegen je grenzen en dan is het zwarte gat aldaar. Het motto voor 2012 is daarom anders, niet meer.

Hoofddoel 2012
Het hoofddoel is inmiddels bekend: ik heb het voorrecht om van 26 augustus tem 2 september mee te mogen rijden in een AtoS team bij de Tour For Life. Een 8-daagse monstertocht van Bardonecchia, Italie naar de Cauberg in Limburg. Meer dan 1200 kilometers fietsen en alles voor het goede doel (Artsen zonder Grenzen). Uiteraard reken ik er op dat de lezers van dit blog mijn team weer ruimhartig sponsoren! ..:-)


Helaas was er in ons TfL team geen plaats voor mijn fietsmaatjes, zwager Cees en buurman Niels. Als niet-AtoS medewerkers mogen ze niet deelnemen in het AtoS team en kunnen we dus niet samen voor jaardoel 2012 gaan. Ik hoop uiteraard wel weer de nodige kilometers met ze te maken.

Trainingsaanpak
Trainingstechnisch wil ik het dit jaar wat anders aanpakken. Voor een TfL moet moet je uiteraard wel de nodige trainings kilometer maken, maar ik ga proberen wat meer te pieken. Met zo min mogelijk kilometers als noodzakelijk, maximaal rendement proberen te halen. Ik ga er dus vanuit dat er zeker geen 10.000km gefietst worden dit jaar.

Voor aanvang van de TfL hoop ik zo rond de 5000km gemaakt te hebben. Praktisch gezien houdt het in dat ik de eerste maanden niet als een wilde kilometers ga draaien, maar proberen het aantal trainingskilometers gematigd te houden en geleidelijk uit te bouwen. De laatste 6 weken voor de TfL wil ik pas de volledige zware trainingsweken gaan maken. Nogmaals: het is een plan. Wat er werkelijk gaat gebeuren als het voorjaar in alle hevigheid losbarst durf ik niet met zekerheid te zeggen..:-)

Bloggen en Social Media
Het afgelopen jaar heb ik zo ongeveer alles geblogged wat ik deed. Elk trainingsritje kreeg een blog artikeltje. Dat was wel een beetje te veel van het goede. Sleur en weerzin lagen om de hoek, dus dat doen we dit jaar wat anders. Alleen vermeldenswaardige zaken worden nog geblogged en de rest wellicht via social media als Twitter en Facebook.

Nog maar eens
Het is al vaak gezegd en geroepen de afgelopen weken, maar je kan het elkaar eigenlijk niet genoeg toewensen:

Ik wens iedereen een gezond,
liefdevol en sportief 2012!
Maak er wat moois van!

6 reacties:

Martin Kool zei

Compleet overzicht Johan. Dat fietsen heeft je behoorlijk in de greep. Alle goeds voor 2012 en natuurlijk gezondheid voor jullie allemaal speciaal Carla!

Johan Barelds zei

Ha Martin! Carla laat je bedanken (en ik ook natuurlijk). Jij veel succes bij EpE! En maak er weer een mooi jaar van.

Bully & Bataaf zei

Wat `n jaar Johan! Wij wensen jou en je familie maar zeker Carla heel veel goeds en gezondheid toe dit jaar!
Positief blijven hoor!!

Ronald van Schaik zei

Prachtig jaar Johan! 2012 is een nieuw jaar, een jaar met nieuwe dingen en hoogtepunten, spiegel het idd niet aan 2011. Op de fietshoogtepunten van 2011 kun je wel trots zijn en dat blijft uiteraard een mooie herinnering! Fietsen is vooruit kijken(is ook veiliger)! Maak er een mooi fietsjaar van!
Happy new year voor de hele familie!

Marieke zei

Veel gefietst hoor! Je 5000 km instelling lijkt me een prima plan. Kun je ook blijven genieten van andere dingen. Succes!

Johan Barelds zei

Allemaal bedankt voor de leuke reacties en wensen. En wat 2012 betreft: Let the games begin!