donderdag 9 februari 2012

Westland Toertocht

Na een week vorst kon vandaag weer voor het eerst (officieel) de Westland Toertocht geschaatst worden. Die had ik in de voorliggende jaren nog niet op mijn konto kunnen bijschrijven dus dat moest nog even gebeuren. Even voor drieën vanmiddag ben ik bij cafe "de Bonte Haas" in Wateringen opgestapt.
Een wel toepasselijk standbeeld bij "De Lier".
Vooral het verhaal van Piet Keyzer in deze tijd van 11-steden koorts.
De tocht kent een soort ster-parcour die je daardoor op allerlei manieren kan schaatsen. Ik ben via de Lier, Schipluiden, Maasland en Vlaardingen gegaan en vervolgens weer via Schipluiden terug naar Wateringen.  Er waren flink wat mensen op de been (schaats) en het was onderweg één en al gezelligheid met koek-en-zopie. Wel apart om alle bekende wegen en fietspaden nu eens vanaf het ijs te zien.
De stempelpost bij Maasland
halverwege op 20km
Na in Maasland weer omgekeerd te zijn moest ik uiteraard ook nog even "het zuidelijke been" naar Vlaardingen schaatsen. Ik was al door een collega gewaarschuwd, maar het ijs op dit stuk was werkelijk allerbelabberst. Door praktisch alleen maar sneeuwijs was normaal glijden er niet meer bij. Bovendien moest voortdurend oppassen niet in scheuren en gaten te rijden. Gelukkig heb ik de score tot 1 valpartij (zonder erg) weten te beperken.
De molen van Schipluiden
Vanaf Vlaardingen was het wind tegen en samen met slecht ijs zorgt dat voor weinig snelheid. Ik was dan ook blij toen ik Schipluiden weer voorbij was en uiteindelijk Wateringen in het zicht kreeg. Redelijk geradbraakt kon ik na ruim 2 uur weer het ijs afstappen. Die zit in de knip! Slotconclusie: Wel leuk om een keer te doen, maar het ijs was matig tot slecht. En dan nu de 11-stedentocht nog! Op de fiets welteverstaan, want 200km schaatsen daar begin ik toch echt niet aan.
Wateringen, home sweet home!

1 reacties:

Anoniem zei

leuk stukje! vr gr van brasikurtz