maandag 28 mei 2012

Fiets Elfstedentocht - 2012

Traditiegetrouw fiets ik de Elfstedentocht met mijn schoonvader Sies en zijn fietsmakkers. Gezien de gemiddelde leeftijd is uitrijden belangrijker dan snelheid, dus voor mij als jonge god (ahum) was het een dag rustig toeren. Dit jaar vierde de stichting "de Friese Elfsteden Rijwieltocht Fietselfstedentocht Bolsward" haar 100e jubileum en ter ere van dit heugelijke feit was het erekruis voor diegenen die de tocht vandaag zouden volbrengen extra groot. Dat wil je niet missen natuurlijk  In verband met de vroege start was ik de avond er voor al naar mijn schoonouders in Leeuwarden gereden en daar ging vanochtend om 3.45 uur al de wekker. ouch!

Eerst even iedereen oppikken en vervolgens richting Hichtum, een klein plaatsje onder de rook van Bolsward. Hier zetten we ook traditioneel de auto's elk jaar op een rustig plekje langs het parcours. Aangezien je halverwege de tocht weer door Bolsward (en dus langs de auto's) komt is dat handig voor de bevoorrading.

De fiets elfsteden route
Top weer!
Buienradar had het al verklapt: vandaag beloofd een schitterende dag te worden. Een heerlijke fiets temperatuur, de hele dag zon en wind kracht 2 a 3 uit het noorden. Dat laatste is uitermate gunstig omdat je dan  vanaf Dokkum tot en met Oudemirdum (+/- 120km) de wind in de rug hebt. En omdat de wind 's-ochtends vroeg meestal nog erg zwak is zijn de eerste 80 kilometers van Bolsward naar Holwerd ook prima te doen. Alleen de laatste 40 kilometer zijn dan nog even tegen de wind in, maar omdat de windkracht matig is, toch goed te doen.


De start
We starten dit jaar in groep 5, starttijd 5.32 uur. Het is was weer gezellig druk in Bolsward op dit vroege tijdstip en onder de vrolijke klanken van een lokaal orkestje werden we exact om 5.32 uur losgelaten. Zoals verwacht was verliep het eerste gedeelte van de bovenste lus moeiteloos. Ondanks het vroege tijdstip was de temperatuur al prima en ging het fietsen als een zonnetje. Bij Holwerd waren wel de koude mistvlagen te zien en voelen die vanaf de waddenzee het land opdreven. Maar zodra we richting Dokkum gingen waren deze al weer verdwenen.
Schoonvader Sies
Siep
Ergens in de buurt van Franeker wordt ik door een voorbij komende fietser op mijn rug getikt. Het blijkt mijn collega en "AtoS for Life" teamgenoot Siep Luinenburg te zijn. Na elkaar een jaar alleen maar via social  media en email "gesproken" te hebben, kom je elkaar zo ineens weer in het echt tegen. Leuk! De groep waar Siep mee fietst heeft een flink tempo en binnen no-time is hij dus weer uit het oog verdwenen.

Koffiestop in Leeuwarden
Na in Bartlehiem het traditionele appeltje in ontvangst genomen te hebben komen we als snel weer in Leeuwarden aan waar de vrouwen al klaar staan met koffie en lekkere koeken. Het is ondertussen rond tienen en het is heerlijk zonnig weer. De armstukken of jacks gaan uit en worden ingepakt. Een paar koppen koffie (en koeken) later stappen we weer op richting Bolsward.
Een korte stop met live muziek in Holwerd
Schaft in Hichtum
Zoals eerder aangegeven stoppen we bij Hichtum om even wat te eten en te ontspannen. De auto's staan aan een afslag van de weg waar de tocht langs gaat. Als we naast de auto's even in het gras zitten zien we een groep van minstens 50 fietsers deze (verkeerde) afslag nemen. Klaarblijkelijk heeft iemand een foutje gemaakt en de kudde mentaliteit doet de rest. Een paar honderd meter verder dringt het besef tot de groep door en massaal wordt er omgekeerd. De hele stoet trekt ons vervolgens weer terug voorbij. Uitermate grappig.
En waar werk jij dan?
Bas
In Bolsward nog snel even het -ook al traditionele- kopje soep en we zeilen weer verder richting Sneek. Ergens ter hoogte van Sloten komt een andere AtoS collega en "AtoS for Life" teamgenoot Bas Corstanje ons achterop. Hij is om 7.30 uur gestart en heeft praktisch non-stop doorgefietst. Hierdoor is hij 2 uur op ons ingelopen op +/- 180km. Niet slecht..:-).

Gas d'r op!
Omdat ik door het rustige tempo nog wel wat energie over heb spreken we af we met zijn tweeën tot Stavoren samen rijden. Bas moet hier waarschijnlijk toch wachten omdat hij te vroeg is voor de tijdscontrole. Ik kan dan gelijk op mijn groep van schoonvader Sies wachten om gezamenlijk weer richting Bolsward te gaan. Zo gezegd, zo gedaan. Omdat Bas na 180km racen wel even lekker in het wiel wil hangen, ga ik voorop. Het is heerlijk om het gas even open te gooien en de snelheid gaat dik de dertig in.

ijsje in Oudemirdum
Bij de controle in Oudemirdum besluiten we een ijsje te doen. Na 190km non-stop hoog tempo fietsen is Bas er ook wel even klaar mee en het idee van even van de fiets af en een ijsje is erg overtuigend.  Niet veel later schuift ook de groep Sies aan voor een ijsje. Een ijsje bij de snackbar in Oudemirdum is ook onderdeel van de traditie dus we wisten dat we ze daar weer zouden treffen. Een half uurtje later stappen we weer met zijn allen op.

Stavoren
Na de enige berg in het parcours, even buiten Oudemirdum, opgesprint te zijn gaan Bas en ik weer vooruit in hoog tempo. We draaien al langzaam naar het noorden af en de wind is op de dijk richting Stavoren goed merkbaar. Met een gelegenheidsgroepje van een man of 5 gaan we kop-over-kop snoeihard door de wind richting Stavoren. In Stavoren is het de grote vraag of Bas met zijn kaart al door de tijdscontrole kan. Gelukkig is dat geen probleem en kan hij gelijk verder. We nemen hier afscheid want ik wil het laatste stuk weer met de groep van schoonvader Sies rijden. Samen uit, samen thuis.
En hier ging het natuurlijk allemaal om:
Het extra grote kruis ter ere van de 100e editie.
De laatste 35km
Niet veel later komt de groep Sies ook Stavoren binnen gerold en met zijn allen fietsen we richting Bolsward.  Met de wind tegen wegen ook hier de laatste loodjes het zwaarst, maar gelukkig hebben we nog 2 controleposten in Hindeloopen en Workum om de afstand nog wat te breken. Ik kan me bovendien nog nuttig maken door het kopwerk voor de groep tot aan Bolsward te doen.

Finish
In Bolsward worden we bij de finish met bloemen verwelkomd door de vrouwen. Voor mij zit al weer de 4e elfstedentocht er op. Voor een 2-tal anderen in onze groep is het al de 24e keer. Ik heb nog even te gaan dus. Wist u trouwens dat de fiets elfstedentocht geen 240km maar "slechts" 230km lang is? Dit in tegenstelling tot wat op hun website aangegeven wordt. Anyway, het zit er weer op voor dit jaar. Een prachtige zonnige 100e editie van een mooie Friesche traditie.

3 reacties:

Bully & Bataaf zei

...over `n belevenis gesproken(!) Wij meenden dat je veel later zou starten, we hebben dan ook regelmatig om ons heen gekeken of we Johan op z`n Bulls voorbij zagen komen. Bedankt voor je reactie bij onze blog, deze is zeer goed ontvangen door de ''kleine grote man''
Al met al was het `n mooi feestje voor iedereen!!

Johan Barelds zei

Ik zou idd later starten maar heb ter elfder ure nog via mijn schoonvader een kaart voor groep 5 gekregen. Kon ik niet laten schieten natuurlijk..:-)

Theo zei

Ik vind het een prachtprestatie, Johan! Petje diep af voor het behalen van dit 'kruisje'!