zaterdag 26 mei 2012

Koos Moerenhout Classic

Dit jaar wordt de 2e editie van de Koos Moerenhout Classic georganiseerd. Vorig jaar had ik hem niet op het programma staan, maar dit jaar heb ik mij samen met zwager Cees ingeschreven voor de 160km.

Start en finish van de KMC zijn in Steenbergen, de woonplaats van Koos. Zwager Cees pikte me vanochtend om 7.00 uur op zodat we rond 8.00 uur konden vertrekken met fietsen. Wat kan ik zeggen? Schitterend weer, Een prachtige route die ons o.a. over de Zeelandbrug voert, en een prima organisatie. Het was genieten! Koos himself was vandaag ook gewoon gezellig onder de deelnemers. Toegankelijk en met een praatje voor iedereen. Super.
Koos wordt nog even door de speaker
aan de tand gevoeld  vlak voor de start
Wind mee
De route ging vanuit Steenbergen eerst noordwaarts om via Willemstad over te steken naar Goeree-Overflakkee. Met de oostenwind in de rug ging het daarna in hoog tempo naar Schouwen-Duiveland. Met snelheden variërend van 35-45km/uur vlogen we letterlijk over de kaart. Met een zelfde tempo vlogen we over de Zeelandbrug naar Noord-Beveland. 

Verzorgingspost
Net over de Zeelandburg rond de 85km was de 2e verzorgingspost. Gewoon gezellig bij een boerderij in de achtertuin. Omdat de KMC nog maar 2 jaar jong is, is het nog geen massale aangelegenheid. Geen dikke drukte bij verzorgingsposten, maar gewoon gemoedelijk met wat fietsers even bijkomen in de schaduw.
Door de zomerse temperaturen was goed drinken van het hoogste belang. Ik was vanochtend voor vertrek al begonnen door een aantal flinke glazen water te drinken en onderweg heb ik +/- 3.5 liter  ingenomen schat ik in. 

Werken
Na de verzorgingspost moest er dan toch echt gewerkt worden. Geen wind-mee taferelen meer. We keerden weer richting het oosten en via Zuid-Beveland ging het richting de volgende verzorgingspost op 135km bij Hoogerheide. Cees en ik belanden gelukkig in een mooie groep waar netjes om beurten kopwerk verricht werd. Hierdoor kon de snelheid toch nog boven de 30km/uur gehouden worden bij windkracht 4/5 tegen. Goed teamwerk.
Moeders mooisten op de
verzorgingspost bij Hoogerheide
Hoogerheide
Bij Hoogerheide moest nog wel eerste Brabantse Wal genomen worden. Een korte klim maar na 135km al in de benen ging niet iedereen hier meer even soepel overheen. Voor Cees was het trouwens een beetje thuiskomen omdat hij jarenlang in Hoogerheide gewoond heeft.

Bij de verzorgingspost in Hoogerheide dook Koos ook weer op. Als ik mij niet vergis reed hij de 80km en vlak voor Hoogerheide kwamen alle afstanden weer bij elkaar om via dezelfde route terug naar Steenbergen te fietsen. Even na de verzorgingspost was ik zelfs even in de gelegenheid om een stuk met hem op te fietsen en een gezellig praatje te houden. Hij vertelde me dat hij nog steeds 3x per week traint en dat was goed te merken. Na elkaar gedag gezegd te hebben gaf hij gas en was met geen mogelijkheid meer bij te houden voor ons toerfiets stervelingen..:-)

Finish
Het laatste stuk weer terug naar Steenbergen was prachtig. Je rijdt door een bosrijke omgeving en weet, samen met de deelnemers van de andere afstanden, dat het er bijna op zit. Iedereen ruikt de stal.  En met 7 kilometer meer dan in de folder stond arriveerden we weer in Steenbergen. Mede dankzij het prachtige weer en de perfecte organisatie een tocht om niet snel te vergeten.

Thuisgekomen nog de prachtige Giro etappe naar de Passo Stelvio gezien. Met de wetenschap hem in de zomervakantie zelf te fietsen een genot om naar te kijken. Morgen houdt ik een rustdag om maandag weer fris aan de start van de 11-stedentocht te staan. Dan hebben we wel weer genoeg kilometers gedraaid dit weekend (>400!)

1 reacties:

Theo zei

Mooi evenement! Was een leuke dag zo te lezen