donderdag 13 september 2012

Brooks Looks

Het doel van 2012 is bereikt. Alhoewel...technisch gezien niet helemaal, want ik heb niet de volledige Tour for Life gefietst. Toch beschouw ik het doel maar als bereikt mede ingegeven door het feit dat ik hem niet weer wil fietsen..:-). Niet dat het niet leuk was, het was geweldig! Maar elk jaar moet er een nieuw doel zijn, geen herhaling.

After season knutselen
Op dit ogenblik ben ik aan het revalideren met mijn knie en maak ik weinig kilometers op de fiets. Een mooi moment om het eea te overpeinzen en wat te experimenteren met het materiaal. Al langere tijd was ik voornemens om iets met mijn zadel te gaan doen. Mijn huidige zadel is een dik gel zadel wat oorspronkelijk van mijn Cube Cross-hybride afkomstig is. Het is het enige zadel gebleken waarbij ik geen pijn in mijn zitbotjes kreeg. Toch is het geen ideaal zadel; het gel geeft een broeikas effect bij langere ritten en ook qua vorm en kleur past het niet bij mijn nieuwe titanium VanNicholas Zephyr fiets. Tijd voor een experiment met een nieuw zadel dus.
Brooks B15 Swallow zadel.
Speciaal bedoeld voor racefietsen.
Brooks
Al sinds ik fiets kijk ik al met een steels oog naar de Brooks zadels. Het zijn fraaie leren zadels die een leven lang meegaan bij goed onderhoud. Een Brooks zadel moet eerst een paar honderd kilometer ingereden worden maar gaat zich dan naar je achterwerk vormen. Doordat het leer ademt zal er niet snel broei ontstaan zoals bij gel zadels. Wel zijn de Brooks zadels iets onderhoudsgevoeliger dan de moderne zadels. Ze moeten periodiek ingevet worden en regelmatig blootgesteld worden aan regen versneld het verouderingsproces. Even een hoesje of plastic zak over het zadel dus als het regent (en je er niet op zit). Dat Brooks onderhoud is trouwens ook nog een religie op zich. Check deze site maar eens: http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/zadels/brooks_nl.html

Brooks Looks
Nadat ik gistermiddag mijn nieuwe Brooks zadel en bijkleurend leren Brooks stuurlint heb binnengekregen ben ik gelijk de schuur ingedoken om de spullen te monteren. Het resultaat is in de foto hieronder te zien. Heb gelijk ook maar het ligstuur verwijderd. Dat staat natuurlijk niet bij een dergelijk imago. Nou hoop ik maar dat het zadel ook daadwerkelijk goed zit (na de inrijd periode) anders moet ik weer terug naar mijn gel zadel. Die heb ik veiligheidshalve nog maar even weggelegd op de plank achter in de schuur.

De VanNicholas Zephyr met "Brooks looks".

0 reacties: