vrijdag 14 september 2012

Captain Haddock's Dilemma

Ik heb sinds de aanschaf van mijn Brooks zadel 2 ritjes met het zadel gemaakt. Gisteren een klein uurtje en vandaag ben ik er ruim 50km mee op pad geweest. Ik weet het, nog veel te weinig kilometers om het zadel goed ingereden te hebben. Daarvoor moet ik er minstens 500km mee gefietst hebben. Maar desondanks betwijfel ik het of het een langdurige relatie gaat worden tussen mij en mijn Brooks zadel. 

Bij vlagen rijdt hij prima, maar ook zit hij regelmatig niet lekker bij mijn zitbotjes. Het is me dan niet duidelijk of ik met mijn zitbotjes helemaal achter op het zadel moet gaan zitten of juist iets voor het brede stuk. Beide posities voelen niet helemaal lekker aan. Het is een soort Captain Haddocks Dilemma; moet ik met mijn baard nou onder of boven de dekens slapen? ..:-)

Captain Haddock's dilemma
Voorlopig houdt ik het er maar op dat de, bij vlagen oncomfortabele zit, een gevolg is van het nog harde leer. Mijn buurman zei gisteren heel treffend: "oh, dat is net zoiets als je kistjes inlopen in dienst. Dat duurt ook altijd even en geeft in het begin vaak ook schuurplekken of blaren". Nou, zoiets is het inderdaad.

Nou is er een trucje wat we in dienst ook toepasten op de nieuwe kistjes. Dat is het leer flink nat maken en er dan mee gaan lopen. Hierdoor vormt het leer zich sneller naar het lichaam. Iets dergelijks kun je me het Brooks zadel ook doen, maar voorlopig houdt ik het nog even op regelmatig invetten met proofide. Daar wordt hij ook snel soepel van. To be continued....
Proofide van Brooks.
Soort van zadel wax.

0 reacties: