zondag 17 maart 2013

Joop Zoetemelk Classic - 2013

Weinig training en veel wind
Door het wisselvallige (slechte) weer en de wintersport was er van lange afstanden fietsen nog niet veel gekomen tot nu toe. Ook de Witte Kruis Classic van afgelopen weekend heb ik om het slechte weer laten schieten. Het regende de hele dag. Maar vandaag gaven de voorspellingen aan dat we het droog zouden houden. Wel een beste wind (5-6), dat dan weer wel.

75km variant
Het begint al een beetje traditie te worden. Ik fiets naar Leiden, fiets de JZC en fiets vervolgens weer terug. Dat levert een extra 45km fietskilometers voor de heen- en terugreis op. Ik had met voor de 100km ingeschreven, maar door hiervoor genoemde redenen besloot ik vandaag de 75km variant te rijden. daarmee komt het totaal dan op +/-120km. Lang zat voor vandaag.

Klimmen tegen MS
Bij de start tent van Swift in Leiden aangekomen kom ik ook nog Theo Visser tegen. Hij staat daar bij zijn "Klimmen tegen MS" stand. Daar worden stroopwafels verkocht voor het goede doel. Theo zelf fiets voor datzelfde goede doel ook dit jaar weer 3x de Mont Ventoux op. Weer goed bezig die Theo!

Fietsen maar!
Na even met Theo bijgepraat te hebben stap ik op de fiets. De tocht verloopt prima. Een enkele sputter onderweg maar verder droog. In het begin kon ik nog wel wat met groepjes meefietsen, maar al snel kwam de splitsing voor de overigen afstanden (100, 150) en toen bleken de meeste rijders toch wel voor die afstanden te gaan. Het gevolg was dat ik de rest praktisch alleen gereden heb. Met name de laatste 25km waar je weer afbuigt richting Leiden was dat nog wel even bikkelen. Hier kreeg je de wind (kracht 5) vol tegen. 

Bij terugkomst in de tent nog snel even de JZC bidon opgehaald en voor ik helemaal afgekoeld ben weer op de fiets richting huis. Ook hier nog even 20km flinke wind tegen. Al met al geen slechte toertocht gefietst. Het horror scenario van een hele dag fietsen in de regen bij een lage temperatuur en met windkracht 6 tegen is gelukkig niet uitgekomen.

Ik kon wel merken dat ik al een tijd de 100+ afstand niet meer gefietst had. Als het weer nu eens een beetje meezit is dit hopelijk de echte start voor het rijden van deze langere afstanden en het opbouwen van de conditie hierin.

1 reacties:

Theo zei

Ha Johan, leuk je weer gezien te hebben. Je bent je stroopwafels vergeten mee te nemen! Maak ik goed met je als we weer een keertje samen fietsen. Bakkie met puntje is wel het minste om een goede sponsor mee te belonen. Bedankt!!