vrijdag 22 maart 2013

Zephyr onderhoud

Na 3/4 jaar was mijn VanNicholas, Zephyr racefiets toe aan zijn jaarlijkse beurt. Gisteren zijn bij Bikezone Den Haag de cassette, ketting en middenblad voor vervangen. Gezien de slechte ervaringen met het afzonderlijk vervangen van deze onderdelen doe ik dat tegenwoordig in 1 keer. De ketting en tandwielen kunnen dan beter op elkaar inslijten en dat voorkomt problemen met b.v. een overspringende ketting.

Aangezien mijn zadelpen ook al begon schilveren (de coating kwam los) is deze ook maar gelijk vervangen. Bleek nog geen eenvoudige klus want hij leek wel min of meer in de frame vast-gecorrodeerd te zijn. Dat schijnt overigens wel vaker voor te komen tussen titanium en andere metalen.

Verder is de spaakspanning even nagelopen en zijn nog wat remblokken vervangen. En toen ik hem gisteren kon ophalen heb ik ook nog maar even een passend zadeltasje aangeschaft. De oude moest ik provisorisch vastknopen en dat is natuurlijk geen stijl op zon mooie fiets..:-). Prima gasten overigens bij Bikezone. Zelfs mijn zadel was weer helemaal in de oude stand terug gemonteerd. Prima!  

De hele boel is dus weer in orde en we gaan de fiets vanmiddag eerst eens flink aan een test onderwerpen. 130 kilometers staan er op het programma. Met een ijzige koude noord-oost wind en temperaturen rond het vriespunt wordt dat mezelf flink inpakken. Ik beschouw het maar als een soort van compensatie van de schaatstochten die er deze winter niet geweest zijn...:-)

Rondje Uithoorn, 130km

2 reacties:

Martin Kool zei

Bikkel.. Ik zit in mn 2e winterslaap. Kan de draad nog niet echt oppakken.

Johan Barelds zei

Is ook lastig met dat slechte weer. Heb er zelf ook last van, maar sinds de JZC begint het ritme en de lol weer te komen. Gewoon dus een toertochtje meedoen zou ik zeggen..:-)