zaterdag 23 april 2016

ScD Dag 1: Den Haag - Breda

Na een klein jaar voorbereiding is het dan eindelijk zo ver, de dag van vertrek. In vijf weken op de fiets naar Santiago de Compostela. Het badkamer ochtendritueel duurt een paar minuten korter dan normaal want scheren doen we de komende weken even niet meer. Als ik de gordijnen opentrek wordt ik begroet met een hagelbui. Oeps... dat was niet helemaal de bedoeling. Gelukkig is het maar een buitje dat snel overgetrokken is.  Voor de gelegenheid hebben we een gezamelijk onbijt met het gezin wat redelijk uniek is voor de zaterdagochtend. Na het ontbijt maken we nog snel even wat fotootjes en dan is het moment van vertrek. In de consternatie vergeet ik de afscheidszoen(en) wat me achteraf op de nodige kritiek komt te staan. 
samen op de foto voor het vertrek.
 
Ik had afgesproken om nog even langs mijn fietsenmaker Menno te rijden. Hij heeft me geholpen met de voorbereidingen en ik wil hem nog even gedag zeggen voor ik vertrek. Ook fietsmaatje Paul had aangegeven aanwezig te zijn om afscheid te nemen. Bij de fietsenzaak aangekomen zie ik een aantal bekende racefietsen staan. Het blijkt dat alle maatjes van onze 'stoempers' fietsgroepje zich verzameld hebben om me uitgeleide te doen. Een super leuke verrassing!
Uitgeleide door mijn fietsmaatjes vanaf mijn fietsenmaker Joop van Rossum.
Uit pure leut gaat er ook een stempel van fietsenmaker 'van Rossum Wielersport' in het pelgrimspaspoort.
Ook een gerenomeerde instantie, dus...
 
De eerste 30 kilometers fiets ik met mijn vertrouwde fietsmakkers. Na een kilometer of twintig komen we fietstoerist Petra tegen. Snelle navraag leert dat zij ook de St.Jacobsroute fietst. Wat een toeval en dat terwijl je nog maar net onderweg bent. Ze is nog stoer bovendien want ze overnacht op campingen in haar tentje. Geen aanlokkelijke gedachte met de voorspelde nachtvorst en ik ben stiekum wel blij dat ik vanavond op mijn warme hotelkamer zit. Bij Ouderkerke a/d IJssel keren de fetsmaten om en neem ik de voetveer over de IJssel. Fietstoerist Petra is ondertussen ook weer aangesloten en al keuvelend fietsen we met zjn tweeen verder. Bij Krimpen a/d Lek steken we de Lek met het veer over. 
 
Petra fietst ook de St.Jacobsroute.
Tot aan Parijs waar ze afgelost wordt door haar man die vervolgens op zijn beurt weer terugfietst.
Zelf rijdt ze de auto met de kinderen weer terug naar huis
 
Het gaat vervolgens verder via de Kinderdijk. Het is weekend dus het is een drukte van belang met bezoekende toeristen die molentjes zijn kijken. We slalommen tussen de Japanners door en vervolgen onze route richting Papendrecht. Daar neem ik afscheid van Petra want ze gaat nog even bij haar moeder aan die daar woont. Ik geef gas en al snel arriveer ik bij de waterbus die mij over de Oude Maas afzet in Dordrecht.
Met de waterbus van Papendrecht naar Dordrecht.
 
In Dordrecht bezoek ik de 'Onze Lieve Vrouwenkerk' voor mijn derde stempel. Ook hier geinteresseerde vrijwilligers die mij graag van een stempel voorzien. Na de nodige complimenten in ontvangst te hebben genomen ('zoooo, fietst u helemaal naar Spanje?'), stap ik snel weer op de fiets. Ik wil nu nou echt nog even wat gas geven, want met de wind dik in de rug heb ik nog niet het gevoel dat ik iets gedaan heb vandaag. 
Onze Lieve Vrouwenkerk in Dordrecht.
 
Met het windje in de rug vlieg ik richting de Moerdijk brug. Hierna is het nog een kilometer of twintig naar Breda. In Lage Zwaluw zijn er waslijnen met witte was over de straten gespannen. Ook zijn er witte parapluutjes aan de lantarenpalen vastgemaakt. Vanavond maar even googlen wat voor feest hier aan ten grondslag ligt.
Witte Was feest oid in Lage Zwaluwe
 
Tegen tweeen fiets ik Breda binnen. Dankzij de rugwind ben ik, ondanks het niet al te vroege vertrek, toch nog mooi op tijd aangekomen. Het weer is schitterend geweest vandaag en ondanks de voorspellingen heeft het niet geregend. Mijn overnachting, Hotel Het Scheephuys, blijkt een mooi oud gebouw waar een heerlijke rust heerst. Koffie en bier zijn  gratis dus dat gaat helemaal goedkomen vanavond. Nadat ik ingechecked heb wandel ik naar het centrum van Breda. Een wandelingetje van een half uur om mijn laatste stempel te halen in de Onze Lieve Vrouwe kerk. Ook hier weer aardige en belangstellende medewerkers die graag mijn paspoort van een stempel voorzien.
Onze Lieve Vrouwe kerk Breda
 
De maag begint ondertussen wel erg te knorren dus trakteer ik mijzelf op een kapsalon bij de lokale Turk. Niet de meest gezonde hap, maar wel erg lekker en waarschijnlijk de laatste mogelijkheid deze trip. Hierna wandel ik weer terug naar het hotel. Het is wel mooi geweest voor de eerste dag. Lekker douchen, mijn blog verslag maken en de route van morgen bestuderen. Het weer voor morgen voorspeld overigens niet veel goeds. Regen met mogelijk zelfs hagel en sneeuw. Het moet niet gekker worden.
 
De score van vandaag.
         
De route van dag een. 
In het kort: Drie veren, twee kerken en een kinderdijk.
 
Dagafstand: 99km
Tot nu toe gereden: 99km
Nog te gaan: 2299km
 

9 reacties:

Wim zei

Mooi gedaan Johan . Morgen weer rugwind dus dat scheelt . ZETTUMOP !!

Rutger Verhoeven zei

Leuk geschreven! Zet hem op he!

Ton zei

Succes Johan en hopelijk de komende dagen niet al te slecht weer. Ik ga je blog volgen!

marieke zei

Succes!!!! Helemaal naar Spanje:-))

Ernst zei

Succes Johan, mooi begin dus van deze reis! Benieuwd naar alle verhalen, dus keep us updated ;) Goeie reis...

Albert zei

Succes Johan. Geniet van de tocht. Vijf weken op je fiets is nog al wat. Respect. Ik houd je in de gaten op je blog of FB.

douwinus zei

Mooie blog!! k ga je volgen tot het einde.

Arthur zei

Top man, mooie route joh. Geniet er maar goed van

Ad zei

Succes. Ik ga je volgen.