woensdag 7 juli 2010

Rit 2- Cadaques-Port de la Selva-Sant Pere de Rodes, 90 km, 1080 hm

Vandaag was het tijd voor de 2e bergrit in Spanje. Ik had een uitgebreidere versie van mijn eerdere rit naar Cadaques uitgedokterd die rond de 90km zou moeten duren. Het is een rondje met daarin 3 klimmen. De eerste klim is die van Roses naar Cadaques, de 2e klim die van Cadaques naar Port de la Selva en de derde klim van van Port de la Selva naar het klooster van Saint Pere de Rodes. Met name de laatste klim is een steile rakker die bovendien aan het einde en dus op het heetst van de dag beklommen moet worden (+/- 30c).

Kijk mama, ik kan klimmen!
De eerste klim naar Cadaques is inmiddels bekend terrein en de benen blijken ook nog eens super. Kon een gemiddelde kruissnelheid van 14km/h vasthouden en slaagde er zelfs nog in enkele andere fietsers te passeren. Het lijkt warempel wel of ik het klimmen alsnog onder de knie krijg..:-)

Cadaques - Port de la Selva
Ook de 2e klim vanuit Cadaques ging prima. Weer 14km/h gestaag naar boven en boven aangekomen gelijk de afslag naar Port de la Selva weer naar beneden. Dat was een lange afdaling, die ik zeker ook nog eens ga beklimmen deze vakantie.

Port de la Selva - Sant Pere de Rodes
Zoals gemeld zat het venijn hem in de staart. Waren de andere 2 klimmen nog redelijk constant qua stijgingspercentages (5-7%) deze laatste was meer een geasfalteerd boerenpad met ditto variabele stijgingspercentages. Regelmatig wees de teller meer dan 10% stijging aan en dat was goed te merken. Had ik het gevoel op de 1e klim dat ik nog redelijk kon klimmen, dat gevoel was op deze klim snel verdwenen. Daarnaast was het ondertussen stervensheet geworden met nergens een spoortje schaduw langs de weg. Er zat dus niets anders op dan in deze steile bakoven stug door te fietsen. Met één stop kwam ik uiteindelijk bij het klooster boven op de berg aan. Was wel erg blij met mijn nieuwe cassette waarop de grootste krans 27 tandjes heeft. Die heb ik in deze laatste klim veelvuldig gebruikt.

En weer vlak
Hierna was het één mooie lange afdaling naar Vilajuiga over een perfect geasfalteerde nieuwe weg. Vanaf Vilajuiga was het weer vlak rijden terug naar de camping. Weer een geslaagde tocht, maar wel een hele warme. De hitte is hier zeker een extra inspannings factor die ik zal moeten meenemen in de planning van de trainingsritjes. Ben tot nu toe erg tevreden over de verreden trainingsritjes hier en als dit zo doorzet dan wordt het een prima berg-trainings vakantie. Luik-Bastenaken-Luik mag dan geen probleem meer zijn!



Teller:63 Activiteiten
Afstand:4,386.09 km
Gem. afstand:69.62 km
Tijd:176:53:43 u:m:s
Gem. tijd:02:48:28 u:m:s
Hoogte winst:15,755 m
Gem. snelheid:24.8 km/u
Gem. HS:140 bpm
Gem. fietscadans:89 rpm

0 reacties: