vrijdag 9 juli 2010

Rit 3 - Rondje Calonge, 115 kilometer, 608 hm

Spaanse wegen zijn een ramp
Spaanse wegen zijn een ramp. "Ja, dat zeg je al de hele vakantie" roept Carla dan. Met mijn brakke geheugen kom ik dus keer op keer tot dezelfde conclusie. Dus is het zeker waar. Als fietser ben je in Spanje aan de Goden overlevert. Om nog een beetje fatsoenlijk te kunnen fietsen moet je op de grote doorgaande wegen fietsen, maar die kennen geen fietspad. Auto's jakkeren je dus met een noodgang voorbij. Het wachten is op die ene automobilist die je een keer over het hoofd ziet. Erg onprettig!

"Ga dan op kleinere wegen fietsen" zie ik je denken. Nou die zijn ook een ramp. Negen van de tien zit vol met kuilen en gaten en het komt veelvuldig voor dat men halverwege gestopt is met asfalt leggen. Rijdt je dus plotseling met je kekke racefietsje op een onverhard stenenpad. Nee, dat is lekker!

De "klote-road" to Estartit
Dat laatste was dus vanochtend aan de orde toen ik onderweg was naar Estartit. Volgens de kaart zou er een prachtige landelijke, geasfalteerde weg moeten liggen tussen Escala en Estartit. En inderdaad, aan het begin was er ook geen vuiltje aan de lucht. Een prachtige slingerende asfaltweg door een wonderschoon natuurgebied. Er zaten ook nog wat leuke klimmetjes in, dus helemaal leuk. Tot opeens na een kilometer of 5, u raad het al, geen asfalt meer, alleen nog maar een stenenpad. Een of andere grapjas van een gemeente ambtenaar had er ook nog een bord bij gezet: "Opgepast! hobbelige weg, 4km".
G@#$sdver, de G@%@#dver....weer helemaal terugfietsen, want stenenpaden fietsen dat doe ik sinds mijn catastrofe in de Belgische Ardennen niet meer. Gelukkig had ik naast mijn Garmin ook een goed overzichtskaartje meegenomen, dus na wat puzzelwerk ben ik uiteindelijk toch weer op mijn geplande route uitgekomen.

Aqua?
In Verges aangekomen ontdekte ik dat ik alleen maar een bodempje ranja in mijn bidons had zitten. Was ik me daar pardoes vergeten om er vanochtend nog water bij te doen. En dat kan redelijk desastreus zijn in desolate Spaanse bakovens. Gelukkig was er een gezellig dorpscafeetje open waar ik van de vriendelijke serveerster even mijn bidons mocht vullen. Als wederdienst heb ik gelijk maar even een lekker colaatje genomen. win-win amigo's!

Spaans onderonsje
Vanaf La Bisbal d' Emporda voerde de weg door een fraai natuurgebied met een mooie geleidelijke klim. Aan het begin van de weg kwam een gepensioneerde Spaanse fietser me achterop. Hij begon gezellig in het Spaans te babbelen en met mijn beste handen-en-voeten werk probeerde ik te antwoorden. Of Jan Jansen nog leefde? Dan kon ik beamen, want die zag ik nog op de TV in de grote Tourshow vlak voor mijn vertrek. Hij vertelde in zijn jongere jaren ook altijd groot fan geweest te zijn van "Gerjie Gneeteman". Tja, die is helaas overleden meneer. Na nog wat gezellig over fiets-koetjes en kalfjes te hebben gebabbeld zag ik aan hem dat het berg-op tempo hem iets te machtig begon te worden. Hij zakte keer op keer een halve fietslengte terug. Dat had hij zelf ook door en dus gebaarde hij maar dat ik op mijn eigen tempo verder moest fietsen. En zo gezegd, zo gedaan.

Snelweg fietsen
Na Calonge was het gedaan met de toeristische route en was het weer aan de kant van de grote weg terug fietsen naar het noorden. Het was een vrij grote, drukke 4-baans weg zodat het rare gevoel met bekroop dat ik op de vluchtstrook van een snelweg aan het fietsen was. Gelukkig kwam ik regelmatig andere racefietsers tegen, dus het zal wel ok zijn allemaal. Wel heel bijzonder dat "snelweg fietsen" in Spanje...

Escala wind-mee
Het laatste stuk naar Escala en van Escala naar de camping had ik de wind hard in de rug. Met een gangetje van rond de 37-40km/h was deze lange weg gelukkig snel afgelegd. Al met al een prima herstel-ritje na mijn vorige "berg etappe". Want bij vertrek vanochtend voelde ik die nog wel in de benen zitten. Gelukkig was daar bij terugkomst niets meer van te merken. And again: Mission Completed! (zo, en nu nog even lekker de tour kijken in de kantine op de camping!)


Teller:64 Activiteiten
Afstand:4,500.97 km
Gem. afstand:70.33 km
Tijd:181:27:42 u:m:s
Gem. tijd:02:50:07 u:m:s
Hoogte winst:16,363 m
Gem. snelheid:24.8 km/u
Gem. HS:140 bpm
Gem. fietscadans:89 rpm

0 reacties: