donderdag 15 juli 2010

Rit 6 - Pyreneenrit, 99km, 1877hm

De eerste echte Pyreenenrit waarin:
  • Cees zijn goede vorm van afgelopen rit vashoudt en aantoont dat hij echt een fietser voor in de bergen is,
  • Johan weer eens op een stenenpad lek rijdt,
  • Edward de mede-campinggast en mee-fietser heel even oog in oog staat met de man met de hamer
  • Frankrijk "even wordt aangedaan",
  • Blijkt waar onze Europese subsidies gebleven zijn (in snelweg projecten in de Spaanse Pyreneen, waar geen hond(lees auto) overheen rijdt).\
Het doel van vandaag is een mooie Pyreneenrit die ons over de grens naar Frankrijk voert.Het plan is om met de auto naar de voet van de Pyreneen te rijden (Agullana) om vandaar uit de Pyreneen over te steken naar Frankrijk, een tijdje westwaarts parallel aan de Franse kant te fietsen om vervolgens weer over te steken naar de Spaanse kant en weer terug te fietsen naar het startpunt Agullana.

Weer een steenpad...
Het weer in de Pyreneen is bewolkt en we vrezen zelfs nog een regenbui te krijgen onderweg. Zonder jack of regenjas gaan we toch op pad. De klim van Agullana de bergen in richting Frankrijk is een mooie geleidelijk klim van ruim 8 kilometer over een prima asfaltweg. Dat wil zeggen: er ligt asfalt tot aan de grens en plosklops is het accuut gedaan met de pret. Onze rustige klim wordt ruw verstoord door het abrupt ophouden van het asfalt en het begin van een ..steenpad (nee hé, niet weer!). Dit ondanks dat de autoroute kaart toch heel duidelijk een verharde weg aangaf! Wat te doen? We besluiten om het 10 minuten te proberen op het steenpad met de hoop dat er een klein wonder gebeurt in de vorm van plotsklaps terugkerend asfalt.

Lekke band
Halleluja! Het wonder gebeurd! Even plotsklaps als het asfalt opgehouden was is het ook weer terug. Nu met Franse borden en wegbewijzering. De prijs die hiervoor betaald moet worden is echter groot. Op het, pakweg 1 kilometer, lange steenpad zie ik nog kans om lek te rijden. Voorband zo plat als een dubbeltje. Dat kan er ook nog wel bij.

Afdaling Ceret
Eenmaal weer terug op het asfalt is nog een laatste steile klim nodig om over de laatste col te geraken waarna aan de Franse kant uit de Pyreneen naar het dal afgedaald kan worden. Zowel de laatste klim als ook de afdaling zijn erg stijl en we zijn blij dat de rit niet in omgekeerde volgorde hebben gedaan. De klim aan Franse kant is nl. significant steiler dan die aan de Spaanse kant. Na de afdaling komen we in Ceret aan.

Vanaf hier is het op de doorgaande weg richting Arles-sur-Tech. Ondanks de verkeersdrukte op de weg die het noodzakelijk maakt achter elkaar te fietsen is het heerlijk om weer gewoon tempo te kunnen fietsen. Voor ons gevoel vliegen we weer over de kaart met onze 25 km/h.

Maagkrampen
Al vanaf het begin van de afdaling fiets ik met maag/darmkrampen rond en ben ik bang dat ik elk moment de fiets aan de kant moet zeggen om een spontane bemesting van het Franse landschap uit te voeren. Gelukkig gaat het beter als we in het dal zijn aangekomen en een koffiestop in Arles-sur-Tech wordt aangegrepen om o.a. even sanitair te verpozen. Probleem opgelost..:-)

Arles-sur-Tech
Na deze korte koffiestop gaat het weer bergopwaarts richting de Spaanse grens. De klim duurt ongeveer een kilometer of 14 en loopt ook vrij geleidelijk omhoog. Met een stevig tempo van rond de 17km/h zijn we binnen een uur op de top. Cees en Edward nemen om beurten de kop en Cees laat zien dat hij in de bergen echt tot zijn recht komt. Vlak voor de top lijkt bij Edward ineens de lamp uit te gaan, maar gelukkig zijn we vlakbij de top, waardoor er geen totale collapse bij hem plaatsvind.

Snelweg afdaling
Na de grens gepasseerd te zijn is het afdalen aan de Spaanse kant. Je weet niet wat je hier meemaakt. De weg aan Spaanse kant lijkt wel een snelweg die rechtstreeks vanaf de toppen van de Pyreneen 50km bergafwaarts loopt. Het merkwaardige is dat er geen auto te bekennen is, zodat we in alle luxe op een superbrede weg 50 km ongestoord kunnen afdalen. Met snelheden tot 60 km/h vliegen we nu echt over de kaart en binnen de korste keren zijn we weer bij Agullana in de buurt. Na een laatste klimmetje is het even zoeken naar de auto in het dorp en zit de hebben we er 99 kilometers en 1877 hoogtemeters opzitten.  Na 50 minuten zijn we weer terug op de camping. En mooie en erg aparte rit rijker.