vrijdag 1 oktober 2010

Fietsen versus Schaatsen

Deze week beschouw ik als mijn eerste 'officiele' trainingsweek voor mijn winterdoel, de Alternatieve Elfstedentocht. Dat betekent uiteraard niet dat er niet meer gefietst wordt. Sterker nog: fietsen is een prima ondersteuning voor bij de schaats training. Na 2x te hebben geschaatst deze week, was het nu wel weer eens tijd voor een 'stukkie fietsen'. Het toeval wilde bovendien dat het prachtig weer was op mijn reguliere vrije vrijdagmiddag. Dat kwam erg gelegen zo tussen de regenachtige dagen in.

Fietsen is erg efficient
Nu ik schaats én fiets begin ik al snel die sporten met elkaar te vergelijken. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd hoe hard je nou gemiddeld schaatst en hoeveel energie je daarbij verbrand. Het mooie aan fietsen is dat het een enorm efficiënte manier is om je te voort te bewegen. Ik meen zelfs ergens te hebben gelezen dat fietsen de meest efficiënte manier van voortbewegen is in de relatie tussen snelheid en geleverde inspanning. Dat verklaard volgens mij ook dat bij fietsen relatief weinig spierpijn voorkomt.

Schaatsen is zwaarder
Bij schaatsen ligt de gemiddelde snelheid toch wel wat lager dan bij het fietsen (althans, bij mij..:-). In mijn afgelopen 2 keer schaatsen op de 400m baan lag deze op 22km/h. Dat hangt natuurlijk ook mede af van je schaatstechniek en of je op een 400m baan schaatst (met elke keer de bochten) of een toertocht met lange rechte stukken. Wat ik bij het schaatsen wel heb gemerkt is dat de bottleneck ligt bij het vasthouden van de mooie techniek. Zodra je moe wordt verslechtert je techniek en gaat je snelheid omlaag. Het komt hem dus vooral op de benen en de rug aan. Mijn schaats techniek is redelijk te noemen, maar ik vindt een gelijke afstand schaatsen daardoor toch zwaarder dan fietsen. De Elfstedentocht schaatsen schat ik dus een flink stuk zwaarder dan hem te fietsen.

Maar dat zijn allemaal zorgen voor later dit jaar. Vanmiddag heb ik weer een heerlijk stuk gefietst. Het waaide wel flink, maar dat mocht de pret niet drukken. Ik realiseerde me wel dat ik het fietsen zo lang mogelijk wil vasthouden deze winter. Het is veel te leuk om er mee te stoppen in de winter. Deze 96 kilometers zitten iig weer in de knip! Nog 8 kilometer te gaan en dan zit ik op de 7000km voor dit jaar. Vindt ik wel een mooie mijlpaal voor mijn eerste echte fietsjaar!

Update: Oh ja.....Fizik Arione zadel
Nog vergeten te melden. Na mijn testrit op verschillende zadels afgelopen week heb ik besloten het Fizik Arione zadel aan het schaffen. Vandaag heb ik voor het eerst met mijn nieuwe zadel gefietst en dat ging prima. Hopelijk blijft dat vanaf nu zo..:-)
En dit is hem gworden....




Teller:94 Activiteiten
Afstand:6,972.94 km
Gem. afstand:74.18 km
Tijd:276:41:58 u:m:s
Gem. tijd:02:56:37 u:m:s
Hoogte winst:28,429 m
Gem. snelheid:28.3 km/u
Gem. HS:140 bpm
Gem. fietscadans:90 rpm

0 reacties: