vrijdag 31 december 2010

2010 in retroperspectief

Het jaar van de blog
Op de laatste dag van het jaar is na al dat trainen en fietsen even tijd voor wat retrospectie. Hoe ben ik dit jaar eigenlijk gelopen? Een ding is zeker: het jaar 2010 is een jaar van veel veranderingen geweest. Voor het eerst ben ik (die dagboeken en bloggen iets voor softies vond) zelf full-blast aan het bloggen geslagen. And guess what? Ik vond en vindt het nog steeds leuk! Dat moet ook wel want anders houdt je het geen jaar vol om telkens weer stukkies op je blog te zetten. Op een paar dagen na is dit blog nu één jaar oud en ik heb beleef nog steeds veel plezier aan het "vereeuwigen" van mijn sportbelevenissen. In de Chinese astrologie móet dit wel het "jaar van de blog" zijn..:-)

Twitter
Met Twitter eenzelfde laken het pak. "Wat moet je daar nou weer mee" was mijn eerste reactie toen ik het fenomeen begin dit jaar aan het onderzoeken ging. Ondertussen ben ik er wel achter gekomen. De term "Social Media" dekt de lading wat mij betreft prima. In 2010 ben ik veel onbekenden, die ik veelal nog nooit heb gezien, toch een beetje als vrienden gaan beschouwen. Het delen van dezelfde (fiets-) passie en omdat het tegenwoordig met Social Media gewoon kan, zorgt er voor dat je op een hele nieuwe manier een band krijgt met andere mensen. Voorwaar een mooi fenomeen!

Changes
Maar de grootste verandering in 2010 heeft er dit jaar wel op sportgebied plaatsgevonden. En je kan gerust stellen dat dit een zeer rigoreuze verandering is geweest. De dedicated volleyballer Johan is een dedicated fietser geworden. En niet maar gewoon een beetje "anfietsen". Nee, met als credo "als je iets doet, moet je het goed doen" is de teller dit jaar (vandaag) op 7768km blijven steken. Niet slecht als zeg ik het zelf..:-)

En passant zijn dit jaar ook nog even 2 nieuwe fietsen en voor een kapitaal aan fietskleding/accesoires aangeschaft. In mijn leven heb ik nog niet eerder een sportomschakeling meegemaakt die zo rigoreus als ook up-tempo en hoog-voluum is geweest. Het voelt zoiets als van de ene hard rijdende trein op de andere hard rijdende trein overstappen (en dat gaat vaak mis). Je knippert eens met je ogen en van actief volleyballer ben je ineens actief tourfietser. In mijn geval is deze "powerchange" (ook tot mijn eigen verbazing) buitengewoon goed verlopen en dat stemt tot grote tevredenheid.



2011
En dan 2011. Wat gaat 2011 brengen? In ieder geval doorgaan op de ingeslagen weg. Het fenomeen "fietsen" kan (en gaat) nog veel verder onderzocht worden en verveeld me voorlopig nog lang niet. Geen ongeplande, rigoreuze veranderingen meer, als het aan mij ligt, in het komende jaar. Maar om het in termen van Van Kooten & De Bie te zeggen: "Je weet het niet he? En weet je wat het is? Het is dat je het niet weet"

Ik wens bij deze iedereen een heel goed, gelukkig en sportief 2011 toe! "Pedala!"

1 reacties:

Theo zei

Ha Johan, dank voor je goede wensen voor morgen. Jij ook alvast een heel mooi nieuw jaar met veel gezonde kilometers! Wie weet komen we elkaar nog eens ergens tegen...
gr Theo