donderdag 20 januari 2011

Volle bak!

Geheel strijdig met de trainingsfase waar ik me momenteel in bevindt (overwegend D1 fietsen) heb ik vanavond volle bak gereden. De rugwind die ik, bij aanvang uit Den Haag richting Hoek van Holland mee had, heeft ongetwijfeld bijgedragen aan het euforiegevoel wat me de hele rit vergezeld heeft. Vorig jaar mocht ik ook, na een paar maanden training, de sensatie ervaren dat ik ineens, de hele trainingsronde van minimaal 3 uur, volle bak kon rijden. Vanavond had ik een soortgelijke beleving op mijn vaste rondje Westland. Geen moment van verslapping, gewoon de hele rit voluit. En dat terwijl ik niet eens op mijn racefiets reed, maar op de cross-hybride. Heerlijk! De vorm begint al aardig te komen, en dat terwijl het nog maar januari is.

Trackr!
Via Alexander Demes kwam de applicatie Trackr! onder mijn aandacht. Een oerhollands product voor realtime tracking middels je mobiele telefoon. Na wat korte testjes eerder deze week heb vanavond voor het eerst een volledige fietstocht met deze geactiveerde Trackr! applicatie op mijn BlackBerry gereden. Het mooie aan deze applicatie is dat real-time je positie via het internet te volgen is. Dat is iets wat met mijn Garmin Edge 500 niet kan. Die slaat de route op en bij thuiskomst wordt hij geupload naar Garmin Connect. Nu heeft de Garmin overigens weer andere kwaliteiten die Trackr! niet heeft, zoals hartslagmeting, cadansmeting, caloriemeting, etc.
Real-time tracking met Trackr!
Tweet
Real-time monitoring met Trackr! dus. Optioneel kun je bij de start van je Trackr! applicatie een tweet laten uitgaan waarin vermeld wordt dat je vertrokken bent en waarin tevens een link is bijgevoegd naar de real-time route informatie. De tweet van mijn fietstocht vanavond zag er als volgt uit: "johanbarelds vertrekt vanuit Den Haag, NL en is te volgen via http://www.trackr.nl/user/jbarelds/live/". Erg handig dus als je het thuisfront wilt laten weten waar je je tijdens je fietstocht bevindt. Bijvoorbeeld op een elfstedentocht of andere lange toertocht.

Data
Je moet overigens wel even oppassen want Trackr! kan voor redelijk veel dataverkeer zorgen. De upload frequentie is in te stellen van 1seconde tot ongelimiteerd. Stel je hem dus op 1 seconde in, dan zal hij elke seconde je positie uploaden naar het internet. Een ritje van een paar uur kan op die manier aardig wat dataverkeer opleveren. Heb je geen flat-fee data abonnement, maar een gelimiteerde data-bundel, dan kan dit aardig in de papieren gaan lopen, helemaal in het buitenland. Even oppassen dus! In mijn geval heb ik de sampling op 10 seconden gezet, en dit gedurende de rit van ~2,5 uur. Dat leverde nog geen hele Mb aan dataverkeer op, wat mij alleszins meeviel.

Een geslaagde avond met sport en techniek dus. Helemaal mijn ding. Ik ben weer een gelukkig mens..:-)


Racefiets310 km (4x)
Cross-hybride225 km (4x)
Spinning3x
Cross-trainer-

0 reacties: