maandag 7 februari 2011

Den Haag - Egmond binnen

"Onstuimig Voorjaarsweer" noemt Piet de weerman het. Ik noem het gewoon een storm. Windsnelheden van meer dan 50km/uur teisteren al het hele weekend het land. En als je met zulk weer een fietstraining wilt doen is het dus zaak om goed te kijken hoe de wind staat.

Mijn oorspronkelijke planning was om van kennissen uit Egmond-binnen terug te fietsen naar Den Haag. Maar bij nadere bestudering van de windrichting bleek dat ik dan minimaal 90km windkracht 5 tegen zou hebben. De keuze was snel gemaakt: het wordt Den Haag - Egmond binnen met dezelfde windkracht in de rug.

Omdat de tocht dan waarschijnlijk een stuk sneller zou verlopen dan een "normale" 90km rit, besloot ik om met een een kleine boog (via Schiphol) te fietsen. Dat leverde 15km extra fietsen op en af en toe wat zijwind ipv alleen wind mee.

Goede start
Na eerst lekker uitgeslapen te hebben ben ik rond 12.00 uur op de fiets gestapt. Oh, jongens wat een feest! Als je de benen stilhoudt gaat het nog met 30 km/uur. Het stuk van Den Haag langs de Vliet naar Leiden en door naar het Braassemermeer gaat dan ook full-blast. Snelheden van rond de 40km/uur. Heerlijk! Als ik de eerste 50km dan ook in ~1.30 uur gefietst heb doe ik snel even berichtje naar het thuisfront: ik lig voor op schema en verwacht minimaal een half uur eerder aan te komen.

Had ik dat maar niet gedaan. Bij Leimuiden aangekomen bleek het voetveer niet te gaan ivm de harde wind. Na wat heen en weer gesjees ben ik op advies van een dorpeling via de busbaan het water overgestoken. Toen ik vervolgens bij schiphol / Zwanenburgbaan ook nog een paar kilometer aan de verkeerde kant van het water gereden bleek te hebben smolt de voorsprong helemaal als sneeuw voor de zon.

Schiphol
Het was overigens reuze druk bij de zwanenburgbaan. Op de parallelweg aan de A4 stond het zwart van de geparkeerde auto's van spotters die het spektakel van opstijgende vliegtuigen aan het bekijken waren.
Een majestueus gezicht: een boeing die met grommende motoren, bijna vertikaal tegen de wind in opstijgt, om vervolgens zijwaarts te driften op de krachtige wind. Een geweldig mooi spektakel!

Na het gedoe van het voetveer bij Leimuiden kneep ik hem even of het veer Spaarndam-Veerhuizen wel zou varen ivm de wind. Als ik hier niet over kan steken heb ik een behoorlijk probleem. Gelukkig vaart het veer wel en kan ik na de oversteek via Assendelft en Krommenie naar de kust afbuigen richting Egmond-binnen.

Zijwaartse windstoten
Het venijn zat hem dit keer in de staart, want het laatste stuk ging grotendeels met zijwind. Door de enorme onverwachte windstoten lag ik met regelmaat soms bijna in de berm / water. Voortdurend geconcentreerd fietsen dus, en dat viel nog niet meer. Uiteindelijk 45 minuten later dan geplanned kwam ik in Egmond-binnen aan. Ondanks de flitsende start was het toch nog wel een pittig tochtje geworden. Moraal van het verhaal: onderschat nooit een tocht, zelfs niet als je wind mee hebt...:-)


Racefiets645 km (8x)
Cross-hybride296 km (5x)
Spinning3x
Cross-trainer-

0 reacties: