donderdag 3 februari 2011

Oermens Peter

Onstuimig voorjaarsweer
We schrijven donderdag 16.00 uur. De wind is rustig en er is zelfs een vaag zonnetje. Als ik de weersvooruitzichten mag geloven krijgen we de komende paar dagen "onstuimig voorjaarsweer". Bij nadere bestudering van buienradar betekend dit regen en harde wind(stoten). Niet echt wat je zegt lekker fietsweer.

Als ik dus nog wat wil zal ik zo dadelijk moeten gaan fietsen. Rond 17.00 uur, direct na werktijd sjees ik naar huis en kleed me snel om. Alles gaat vlug, vlug. Nergens voor nodig, maar ik schrijf het toe aan "hond uitlaat gedrag" (uitgelaten kwispelen met je staart en rondspringen als je doorhebt dat je uitgelaten gaat worden).  Vijf minuten later fiets ik, wind tegen, richting Hoek van Holland; mijn vaste rondje Westland. Wel weer eens lekker om te fietsen bij daglicht, ja zelfs nog met een ondergaand zonnetje!

Ik heb er duidelijk zin in. Flink stoempen en als ik na Hoek van Holland zijwind krijg gaat het nog weer een tandje harder. Het is dan onderhand ook donker geworden, dus de lampjes op de fiets gaan aan.

Oermens Peter
Vanaf Kethel fiets ik langs de Delfse Schie richting Delft. Plotseling wordt ik ingehaald door een sportieve, donker geklede fietser op een hybride met dikke banden. Een soort van "The Sting". Hij heeft er flink de sokken in dus aanpikken Johan! Hij lijkt exact dezelfde route naar Wateringen te fietsen als ik dus dat is een mooi wieltje om te pikken. Het blijkt nog verdraaid lastig om hem bij te houden. Als een volleerde wedstrijdfietser jakkert hij door de bochten en elke keer als ik even een gat moet laten vallen is het nog weer hard werken om terug in zijn wiel te komen.

Wel heel apart trouwens om in het volslagen donker in iemand zijn wiel te gaan zitten. Ik neem aan dat hij ondertussen ook wel gemerkt zal hebben dat er een "schijnwerper" aan zijn fiets hangt en hij zal zich wel afvragen wat of wie dat in Pietsnaam nou weer is. Ik hoop dat hij niet bang aangelegd is..:-)

Zo rond Delft bekruipt mij het gevoel dat ik hij me wel enigzins bekend voorkomt. En bij 'tWoudt, als we eindelijk samen voor een stoplicht moeten stoppen, zie ik het ineens: "Ha Peter!". Het is vriend Peter die ik ken van volleybal bij Sovicos. Peter is een boom van een kerel en qua fysiek een soort oermens die wars is van auto's en derhalve zo'n beetje alles op de fiets doet. Zo ook vandaag: hij kwam terug van zijn werk in Rotterdam.

Na op het laatste stukje richting huis nog even snel bijgepraat te hebben splitsen we al weer op en rijdt ik de laatste kilometers naar alleen naar huis. Het is maar weer bewezen: Fietsen is een avontuur, je weet nooit wat je mee gaat maken (of wie je tegenkomt in dit geval).

Mooi ritje a.s. Zondag
Aanstaande zondag ga ik mijn dochter weer ophalen van haar logeerpartijtje bij een vriendinnetje in Egmond-binnen. Dat is natuurlijk een ideale afstand om terug te fietsen naar Den Haag (+/- 90km). Enige nadeel lijkt de volledige rit windkracht 5 tegen te zijn, maar we zijn geen mietjes natuurlijk! Kortom: weer een leuk tochtje in het vooruitzicht.





Racefiets542 km (7x)
Cross-hybride296 km (5x)
Spinning3x
Cross-trainer-

2 reacties:

patrick zei

Dit verhaal komt me bekend voor .... dan ik nu als die oermens op die fiets met dikke banden( en in mijn geval dan ook nog met kleine hond voorop de fiets) ...... alhoewel nu ik er zo over nadenk .... misschien een iets afgezwakte vorm van deze oermens. Ok .... ik ben die gene met wel de dikke banden fiets maar dan wel achter die stoempende wielrenner aan. En nu ik er zo over nadenk .... ik was afgelopen Donderdag ook diegene op de racefiets met tegenwind ... en dat wel 39km (rondje van 56km)lang. Helaas dan weer geen oermens voor me.

Johan Barelds zei

@Patrick: lol! Tja, het is eigenlijk zo simpel: je rijdt voorop of er achteraan. En als je er achteraan rijdt is diegene die voorop rijdt al snel een oermens. En als je alleen rijdt is het te hopen dat je jezelf oermens voelt. Fiets ze!..:-)