vrijdag 11 februari 2011

Geometrie-knie-theorie ontzenuwt

Het gaat goed
Het gaat goed met het fietsen. Ik begin te merken dat ik door het fietsen van de langere afstanden (4-5 uur) meer inhoudt krijg. Daardoor kan ik meer "spelen" met de kortere afstanden (1-3 uur). Ging ik afgelopen woensdag, op het wekelijkse uurtje spinning, al als de brandweer, vanmiddag ging het ook weer super. Het laatste stuk tegen de wind in kon ik door blijven malen. Lekker!

Geometrie-knie-theorie
Na de knie problemen twee weken geleden was ik een beetje huiverig dat dit probleem gerelateerd zou zijn aan de geometrie van mijn cross-hybride. Het was namelijk ontstaan tijdens/na een langere rit op deze fiets. Een net even iets andere positie, zou wellicht de frustratie van de knie kunnen hebben veroorzaakt. De cross-hybride was dus al enige tijd "verdacht" en dat voelt niet goed.  Na de probleemloze ritten op de racefiets nadien was er maar één manier om te ontdekken of cross-hybride inderdaad de boosdoener was en de geometrie-knie-theorie klopt: weer een lange(re) rit op de cross-hybride gaan maken. Vanmiddag dus.

De uitslag: geen centje pijn! De oorzaak van de knie-sores is waarschijnlijk een korte tijdelijk overbelasting geweest. Aangezien de cross-hybride meer (rol)weerstand heeft zou het theoretisch kunnen dat overbelasting sneller ontstaat dan bij gelijke afstanden/tijden op de racefiets. Wellicht dat dat net de laatste druppel is geweest.  Anyway: Vandaag geen centje pijn. Heerlijk gefietst. En de cross-hybride is bij deze ook weer gerehabiliteerd..:-)


Racefiets645 km (8x)
Cross-hybride361 km (6x)
Spinning4:53 uur (4x)
Cross-trainer-

0 reacties: