zaterdag 26 maart 2011

Grote ronde Rotterdam

Het is officieel: ik sta scheef!
Mijn rechterknie geeft al sinds jaar en dag problemen bij langdurige, repeterende inspanning/belasting. Hardlopen, bergwandelen, etc. altijd begint de rechterknie stekende pijn te geven als ik een beetje op dreef kom. Als ik de symptomen moet geloven is het een zgn. runnersknee. Sinds het einde van het afgelopen seizoen begon ik er ook tijdens het fietsen last van te krijgen. En dat was de bloody limit. Niet weer een sport voortijdig naar de knoppen door die $%#knie.

Afgelopen donderdag ben ik dus naar de huisarts getogen met als doel een doorverwijzing naar een podo-therapeut. Ik heb namelijk het sterke vermoeden dat mijn lichaam scheef staat. En dat laatste werd door haar bevestigd. Mijn linkerbovenbeen is langer dan mijn rechter. Als gevolg hiervan staat mijn linkerheup en linkerschouder hoger dan de rechterhelft. Dit geef waarschijnlijk extra druk op het rechterbeen waardoor bij belasting vrij snel de runnerknee ontstaat. Het klinkt stom, maar na meer dan 25 jaar met deze blessure rondgelopen te hebben ben ik erg blij met deze uitkomst. Als je de oorzaak weet is er wellicht ook iets aan te doen nietwaar? Binnenkort dus naar de podotherapeut!

De tocht van vandaag
Komend weekend krijgen we vrienden en familie op visite in verband met de verjaardag van Carla. Dus er zal van fietsen weinig komen. Het noodplan is om vanmiddag te gaan fietsen en zo is het gekomen. Het doel is om een mooie grote ronde om Rotterdam te fietsen en daarbij ook nog om Gouda en Zoetermeer heen te fietsen. In het parcours zitten 2 pontjes. Altijd leuk en goed om even op krachten te komen. Aangezien mijn Garmin wat kuren had was het af en toe wat spoorzoeken om de juiste afslag te vinden, maar gelukkig ben ik niet verdwaald.

Solextours Westland
Nog maar nauwelijks onderweg kom ik ineens in een "vlucht" solex rijders terecht. Meer dan 50 kirrende 40+ vrouwen op solexen waar ik midden in terecht kom. Met veel moeite en gebel slaag ik er uiteindelijk in om ze voorbij te komen. Niet te filmen!

De fietstocht verliep uiteindelijk prima en gelukkig weinig last gehad van de knie. Een prima training!

Racefiets1304 km (15x)
Cross-hybride361 km (6x)
Spinning11:53 uur (9x)
Cross-trainer1:00 uur (1x)

1 reacties:

Gerard van Dongen zei

Die Solex wolk zijn Serge en ik vorig jaar ook een keer tegengekomen.
Lekker rondje!