dinsdag 29 maart 2011

Not another day at the office

Gisteravond zat ik -zoals te doen gebruikelijk- de komende werkdag te overpeinzen. 's-Ochtends een normale ochtend op het kantoor in standplaats Rijswijk, maar s-middags had ik een paar afspraken bij klanten in Amsterdam ZO. Normaliter pak ik dan tussen de middag de (lease-)auto en rijdt naar Amsterdam, maar vanavond kreeg ik visioenen van een mooi alternatief.

Mobility Mixx Card
Naast mijn leaseauto heb ik namelijk ook de beschikking over een zogenaamde "Mobility-Mixx Card". Het komt er met zo'n card in het kort op neer dat je (zakelijk) gratis gebruik kunt maken van alle openbaar vervoer (trein, taxi, bus, etc.) én bepaalde parkeergarages. Tot op heden had ik mijn card slechts een enkele keer gebruikt, maar vanavond begon hij een belangrijk onderdeel van mijn plan te worden.
Fiets zoekt trein. 
Fiets-in-trein plan
Na wat geprakizeer had ik namelijk bedacht om tussen de middag, met mijn cross-hybride, in de trein te stappen en van station Voorburg naar station Amsterdam Holendrecht te reizen op de Mobility Mixx Card. Wat gepuzzel met de reisplanner leverde op dat de reis ruim een uur zou gaan duren en dat er in Gouda een keer zou moeten worden overgestapt. Dat viel niet tegen. De totale reisduur zou praktisch net zo snel zijn als met de auto, maar daarentegen wel eens een leuk afwisseling tov de gebruikelijke autorit. Als rechtgeaarde Hollander moet ik nog wel even vermelden dat de fiets nog wel even apart afgerekend diende te worden (de baas is wel goed, maar niet gek). Maar bij nadere beschouwing bleken die kosten best wel te overzien (6 euries).
Fiets in trein.

Not another day at the office
Na 's-avonds alles uitgedoktert te hebben en alle voorbereidingen te hebben getroffen (fietskleding en laptop e.d. in rugzak klaarzetten) ben ik 's-ochtends vroeg op het fietsje naar het kantoor in Rijswijk gegaan. Na een ochtend werken was het tussen de middag in 10 minuten op de fiets naar station Voorburg.  Het avontuur kan beginnen. Een kaartje voor de fiets was kinderlijk eenvoudig uit de ticket-automaat gehaald en voor ik het door had zat ik al, met de fiets en al, in de trein. Treinen op dit tijdstip moeten haast wel verliesgevend zijn, want je kan er een kanon in afvuren. Heerlijk rustig en alle plaats om de fiets te stallen en er zelf naast te zitten. Volgende uitdaging: de overstap. Ook hier verliep alles vlekkeloos volgens plan en na ruim een uur was ik al in Amsterdam gearriveerd. Het kantoor van de klant zat praktisch naast het station dus binnen een paar tellen stond ik er voor de deur.
Overstappen bij Gouda  (Antiek shit ouwe: Die borden zie je over 50 jaar nog steeds)
Let's Meet
Na de eerste meeting snel weer op het fietsje naar de volgende klant die een paar kilometer verderop kantoor houdt. Ook hier gewoon de fiets netjes op slot in het fietsenhok om vervolgens fris en fruitig een goede meeting te hebben. Na afloop was het dan zo ver: op de fiets naar terug naar huis. Maar uiteraard wel eerst even snel op het toilet omkleden en het sterke pak aangetrokken. Laat het fiets feest maar beginnen!

Fietsen
Het eerste gedeelte voerde langs de Amstel en het was heerlijk fietsen. De zijwind zorgde voor niet al te veel problemen en binnen no-time was ik in Uithoorn aangekomen. Na me van wat extra onderkleding ontdaan te hebben (het was zowaar echt warm) ging het richting Woubrugge. Op dit gedeelte kreeg ik tegenwind, maar gelukkig was hij niet al te krachtig.
En als je dan bij Leiden de file op de A4 ziet prijs je jezelf weer gelukkig dat je lekker buiten fietst. Joepie!
Bij Leiden kwam ik weer op bekend gebied. Niet meer op de Garmin rijden maar me gewoon langs de Vliet laten afzakken tot ik in Den Haag ben. Een kind kan de was doen. En tot mijn grote vreugde kon ik ook nog aanpikken bij een achterop komende groep racers. Laten die nou ook toevallig de hele Vliet af fietsen. Het kan niet op. Met af en toe wat leuke tussensprintjes was ik al snel weer in Den Haag. Na een inning afscheid van de groep (laturrrr...) nog één keer aanzetten voor de laatste kilometers door de stad naar huis.

Slot
Het was weer een mooi avontuur. De trein, de zon, het terugfietsen, en nog even meedoen in een goeie groep racers. Dit was weer zon dag om in te lijsten. Of, om in te bloggen zo u wilt..:-)


Racefiets1341 km (16x)
Cross-hybride432 km (7x)
Spinning11:53 uur (9x)
Cross-trainer1:00 uur (1x)

4 reacties:

Anoniem zei

Hoi Johan,

Leuk om te zien hoe je altijd zoekt naar mogelijkheden voor wat anders, dat heb ik zelf ook. Schoonfamiliebezoek, stages in zuid-Limburg, toertochten... variatie in een training is heel belangrijk!

Johan Barelds zei

@Anoniem: Thanks! Ik vindt het ook één van de leuke/leukste aspecten van het fietsen. Het fietsen wordt een soort van spannend avontuur. Je weet nooit hoe het loopt en wat je tegenkomt. Never a dull moment!

Peter zei

mooi ritje Johan.
Maar wel gewaagd om je dure fiets zomaar in een fietsenstalling te zetten.
Ik durf het niet (zit in Amsterdam - havens West) en neem mijn karretje elke dag mee de lift in naar mn buro.

Johan Barelds zei

@Peter: dat was op voorhand ook een zorgpuntje. Gelukkig bleken beide klanten te beschikken over een afgesloten fietsenstalling. Samen met mijn kettingslot is dat (gelukkig) afdoende gebleken. Maar het was een risico. Fiets ze!