zondag 13 maart 2011

Witte Kruis Classic 2011

Jawel beste mensen, vandaag heb ik de eerste Toertocht van het seizoen gefietst!  En wel de De Witte Kruis Classic in Den Haag (105km). Afgelopen jaar had ik deze pracht tocht niet op mijn programma staan, dus dat werd wel eens tijd. Vandaag mijn WKC ontmaagding dus zullen we maar zeggen. Even een weetje tussendoor: naast de WKC toertocht werd ook op later op de dag de WKC wedstrijd verreden.
De WKC toertocht was voor mij, als residentiële Hagenees, een thuiswedstrijd. Maar dat heeft ook zo zijn charmes: een toertocht fietsen in een omgeving die je kent als je broekzak.
WKC vertrek vanaf HALO gebouw aan de Ln.v.Poot, Den Haag
Gemiddelde tijd klassement
In de de WKC Toertocht heeft men wat aardigheidjes opgenomen die het rijden van de tocht erg leuk maken. Zo krijgt elke rijder een BikeChip van Mylaps waarmee tijdregistratie gedaan wordt. Bij terugkomst ontdekte ik overigens dat het klassement was opgesteld obv dichtste benadering van de gemiddelde gereden tijd. Kortom: het gaat er niet om dat je zo hard mogelijk rijd, maar zo dicht mogelijk tegen het gemiddelde aan. Tja, daar zat ik dus 23 minuten onder. Weg mooie hoofdprijs. Pannekoek die ik ben..:-)

3km tijdrit
Verder was er in het parcours, rond het 80km punt, een tijdrit van 3km opgenomen. Gewoon zo hard mogelijk fietsen over 3km en voor winnaars in dit tussenklassement waren leuke prijzen beschikbaar gesteld. Aangezien ik rond dit punt al aardig mijn krachten had verspeeld was de tijdrit een regelrecht drama. Ook hier wederom geen prijzen dus. Jammerrrrrr...

Fietsen voor het goede doel
Maar 'last but not least': Van elke inschrijving gaat 2 euro naar de aanschaf van Automatisch Externe Defibrillators (AED) voor Haagsche Sportverenigingen. Een goed doel is altijd goed! Gelukkig valt er dus hier wel iemand in de prijzen!
Tijdwaarneming met een BikeChip voor de Toerrijders
Het fietsen
Ik fietste vandaag alleen. Zwager Kees was verhinderd dus ik ben als een soort van koekoeksjong met verschillende groepen meegefietst. En naast hoge snelheden levert dat ook leuke gesprekken op onderweg. Zoals gezegd is een bijkomend voordeel dat groepen harder fietsen dan je alleen zou doen, dus het gemiddelde lag, voor mijn doen, flink hoog.

Om een lang verhaal kort te maken: ik heb heerlijk (hard) gefietst! Na al die D1 tochtjes in de winter en begin dit jaar was ik bijna vergeten hoe lekker het is om op hoog tempo een toertocht te rijden. Lekker blazen en bij terugkomst was ik dus ook behoorlijk leeg, maar wel uitermate voldaan. Deze tocht ga ik volgende jaar absoluut weer meerijden!
Rechts ben ik, links een 2-tal leuke gasten waar ik een tijdje mee samen gereden heb.

Uitslagen van de BikeChip registratie en de Tijdrit van 3km zijn hier te vinden.


Racefiets973 km (12x)
Cross-hybride361 km (6x)
Spinning9:13 uur (7x)
Cross-trainer1:00 uur (1x)

4 reacties:

Theo zei

Volgens mij inderdaad een erg leuke tocht! Ik vond het jammer (zeker nu na het lezen van je blog) dat ik gisteren niet kon. Op naar Joop zullen we maar zeggen! Die doe jij toch ook?

Johan Barelds zei

@Theo: Op zeker! Wij doen de 75km (zwager en ik). Mijn plan is om vanaf Den Haag(woonplaats) naar Swift Leiden heen en terug óók te fietsen, wat het totaal op zon 125km brengt.
Zie je wellicht zaterdag!

Jorg zei

Klinkt goed!
Ook ik kan niet wachten om aan de start te staat van m'n eerste toertocht van het jaar. Nog 2 weken tot de Hel van het Mergeland... is ook lekker in de eigen achtertuin ;-)

Johan Barelds zei

@Jorg: even snel gegoogled. Ziet er ook erg appetijtelijk uit..:-) Welke afstand gaat het worden? Have Fun!