vrijdag 22 april 2011

One second recording

Firmware upgrade v2.7
Gisteren ontdekte ik dat er een nieuwe firmware upgrade voor mijn Garmin Edge 500 klaar stond. Het betrof de upgrade naar versie 2.7. Hoe lang deze al beschikbaar is weet ik niet, maar hij viel me gisteren ineens op. Tijdens de installatie gelijk maar even de Release Notes bekeken om te ontdekken of ze nog nieuwe functionaliteit toegevoegd hebben.
Garmin Edge 500
One second recording
En dat was het geval. Het betreft de mogelijkheid om "one second recording" te doen. Tot op heden had de 500 alleen maar de "smart recording" optie. Met name bij slingerende MTB tracks leverde die optie een soort van "hoekig" lijntje op dat niet "soepel" de gevolgde track weergaf. Dat is met "one second recording" beter omdat, je snapt het al, er per seconde gesampled wordt. Dit levert een nauwkeuriger en dus vloeiender route lijntje op.

Conclusie
Tijdens mijn rit van vandaag heb ik de "one second recording" aangezet om te kijken wat de impact op de batterij zou zijn. Meer sampling zou logischerwijs moeten leiden tot meer energieverbruik. Ik was benieuwd hoeveel meer het zou zijn. Na afloop van de 3.5 uur durende rit stond bij mij de batterij nog op 82%. Dat zag er dus prima uit. Volgens mij niet significant meer energie verbruik. En is het koerverloop "smoother" geworden? Kijk naar de Garmin grafiek van de rit van vandaag en oordeel zelf maar. Prettige Pasen!

0 reacties: