zondag 5 juni 2011

Rondje Markermeer

Deze stond al een tijdje op de verlanglijst. En vandaag was het dan eindelijk zo ver. Met zwager Cees heb ik afgesproken dat ik om 07.00 uur met de auto bij hem voor de deur sta. Cees heeft er ook duidelijk zin in, want hij staat al, helemaal klaar, voor de deur te trappelen als ik arriveer.

We zijn nauwelijks 5 minuten vertrokken of Cees begint te flippen: "shit, shit, shit, m'n bidons vergeten". Die speciale toverdrank staat nog lekker bij hem in de koelkast te koelen. Gelukkig rijden we nog niet op de snelweg en met een spectaculaire FBI slip keren we de bolide en worden de bidons alsnog gescoord.  Binnen 10 minuten zijn we al weer voor een 2e poging weer op pad.
We starten bij de IJburg brug
We besluiten de auto te parkeren op het "Steigereiland" vlak over de IJburg brug. Als we de auto uitstappen giert de wind al om ons heen. Dit is niet de windkracht 2 á 3 die buienradar ons had beloofd. Het is bovendien al behoorlijk bewolkt en we vragen ons af of we het droog gaan houden. De regenjacks gaan in ieder geval gelijk al aan.

Wind en regen
Het eerste gedeelte richting Marken neem ik het kopwerk voor mijn rekening. We hebben de wind stevig tegen met kracht 4 á 5 en de snelheid komt niet boven de 25km/uur. Bij Monnickendam komen de eerste sputters en al snel regent het voluit. De wind en de regen maken het eigenlijk gekkenwerk om nog door te fietsen, maar we hebben geen zin om om te keren en zijn vastbesloten het rondje af te fietsen. Een goede mentale training!

Elektronische malaise
Tot overmaat van ramp valt mijn Garmin ook nog uit. Gelukkig krijg ik hem even later weer aan de praat en kan ik er weer verder op navigeren. Mijn backup fietscomputer houdt ook niet van regen, want die krijgt ook kuren en geeft ook geen accurate gegevens meer. Door alle regen malaise kom ik ook niet meer toe aan foto's maken. Erg jammer want er waren genoeg foto momentjes voorhanden. De plaatjes in dit verslag heb ik deze keer dus maar bij elkaar gegoogled.

Omleiding
Fietsblogger Martin Kool was gisteren al zo attent om me er op te wijzen dat de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen, wegens werkzaamheden, afgesloten is (waarvoor dank Martin). Vanaf Hoorn zijn we daarom langs de provinciale weg gefietst. Met al die regen hadden we overigens het verschil waarschijnlijk niet eens opgemerkt..:-). Cees neemt vanaf Hoorn de kop en als een echte waterbuffel neemt hij me op sleeptouw richting Enkhuizen. Doorgaan mannen, 'Je Maintiendrai'!
Wij zullen handhaven!
De Markermeerdijk
Pas als we bij Enkhuizen de Houtribdijk alias de Markermeerdijk opdraaien wordt de wind wat gunstiger. We krijgen hem nu van de zijkant en naarmate we op de dijk vorderen krijgen we hem meer in de rug. Wel regent het nog steeds onophoudelijk. De voeten soppen in de schoenen en het water loopt in een straal door de bilnaad. Op het laatste stuk van de 32km lange dijk hebben we de wind eindelijk vol in de rug en dan begint het grote wind-mee feest. Eindelijk gaat het ons weer letterlijk en figuurlijk voor de wind. Vanaf Lelystad tot Muiderberg worden rond de 37km/uur voortgeblazen.
De Batavia bij Lelystad
Batavia werf
Bij Lelystad komen we nog langs de Batavia-werf. Daar is men bezig met de bouw van de "7 Provincien". Voor de werf in de haven ligt een schip, waarvan ik vermoed dat het de "Batavia" is.  Weer zo'n leuk foto momentje als het droog was geweest.

Vanaf Muiderberg is het eindelijk droog en de route via Muiden weer terug naar het IJburg is een welkome afwisseling na de kilometers lange uitgestrekte rechte kale fietspaden. Na een kleine vijf en half uur staan we weer voor de auto. Door alle regen en wind ellende hebben we geen stops gehouden en dat is wel te merken.  We zitten er aardig doorheen. Deze tocht fietsen we nog wel een keertje, maar dan bij mooi weer. Het is in ieder geval een goede training geweest voor de Fietselfstedentocht van volgende week maandag.

De actueel gefietste, gereconstrueerde route.


Racefiets
4181 km (49x)
158:09 uur
Cross-hybride
514 km (9x)
22:41 uur
Totaal
4695 km 

2 reacties:

Martin Kool zei

Dat was een heftig rondje. Als je nog eens gaat pik ik (indien mogelijk) aan.

Johan Barelds zei

@Martin: Staat genoteerd!