woensdag 6 juli 2011

Tocht 1 - BIG 319, Mont St. Claire

Na een week stilstand kon ik vandaag eindelijk weer fietsen.  In die afgelopen week ben ik o.a. met gezin en caravan naar Camping "La Yole" nabij Bezier, Zuid-Frankrijk gereden voor een welverdiende zomervakantie.  Nadat we daar maandag aangekomen waren moest ik eerst even "inslingeren". Even wennen aan de camping, de boel verkennen, kaarten kopen en een leuke fietsroute uitstippelen.

Maar vandaag was het eindelijk zo ver: fietsen! Omdat het gisteren stikheet was (~35gr) was mijn plan om vandaag al om 07.00 uur op de fiets te zitten om de eerste uren in relatieve koelte te kunnen fietsen. Maar toen om 06.30 uur de wekker ging en ik door het caravan raam naar buiten gluurde leek het er helemaal niet op dat het weer een warme dag ging worden. Het waaide snoeihard en er was stevige bewolking. Het leek wel een oer-Hollandse herftstdag. Na een aarzeling van een fractie toch uit bed gesprongen, mijn broodjes gegeten en snel op de fiets gesprongen.

Eenmaal op weg ging het eigenlijk prima en het weer werd gedurende de rit zienderogen beter. In mijn jaarplanning heb ik voor deze zomervakantie een paar BIG's op mijn verlanglijstje staan. Voor vandaag had ik BIG 319, Mont St.Clair op het programma staan. Het is een soort schiereiland op +/- 50km fietsen van de camping, dus een ideaal fietsdoel.
De standaard "één-armige bandiet foto"

De tocht er naar toe was met wind in de rug snel afgelegd. Met name het laatste stuk langs de zee was prachtig (als je je tenminste over de matige infrastructuur van de wegen heen kunt zetten. Het blijft allemaal met de Franse slag gedaan). Bij St.Clair aangekomen was het flink stijl omhoog. Gemiddeld stijgingspercentage van 11,2% met uitschieters tot 20%. Dit is een uit de categorie "Nasty Bastard". Gelukkig was hij niet erg lang (1,4km) dus binnen no-time stond ik boven van het mooie uitzicht te genieten.
Mijn Frans is niet zo goed.
Wie het weet mag het zeggen...

Boven aangekomen zie ik een oud, Frans mannetje op een bankje zitten. Na hem netjes met "Bonjour" gegroet te hebben, krijg ik als groet terug: "Bonjour, mon courage". Altijd leuk!

Mooi uitzicht bovenop St.Clair.
(bovenkant v.h. kruis er even zelf bijdenken..:-))
De terugweg was grotendeels langs een lange "bijna autoweg". Ik wen er nooit aan dat auto's en vrachtauto's met 90km per uur rakelings langs je heen razen. Op de St. Clair na was deze tocht nagenoeg vlak. Een mooie inkomer. Maar eens kijken of ik in de volgende tocht wat meer hoogtemeters kan stoppen. "Au Revoir!"

Racefiets
5085 km (58x)
191:23 uur
Cross-hybride
587 km (10x)
25:41 uur
Totaal
5672 km

0 reacties: